شناسهٔ خبر: 66437905 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش درخواست روس‌ها برای سفر به ایران؛ احتمال پرواز مستقیم به کیش

مسکو- ایرنا- شرکت‌های گردشگری آی.تی.ام (ITM) و اکسپرس روسیه اعلام کردند که ایران در میان گردشگران روس علاقه‌مند به خاورمیانه، محبوبیت دارد و درخواست‌ها برای سفر به این کشور افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری روسی پروفایل، شرکت آی‌تی‌ام از افزایش ۳۰ درصدی و شرکت اکسپرس از افزایش ۲۰ درصدی تقاضا برای تورهای گردشگری به مقصد ایران خبر می‌دهند.
شرکت آی‌تی‌ام در بیان علت افزایش اقبال روس‌ها به این تورها اعلام کرد: گردشگران ما ایران را به عنوان کشوری تمیز، آرام و ارزان ارزیابی می کنند.
این رسانه روس در ادامه به نقل از نادژدا سارتووا کارشناس تورهای ایران در این شرکت گردشگری نوشت: علاقه به این مقصد منحصر به فرد از نظر تمرکز جاذبه های تاریخی و معماری زیاد است؛ در ایران، گردشگران عمدتاً به برنامه های گشت و گذار با اقامت در بیابان علاقه مند هستند.
پایگاه خبری پروفایل در ادامه نوشت: هدف ایران تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای روس ها است. برای دستیابی به این هدف، این کشور، قوانین مهاجرت را ساده کرده و امکان پرداخت هزینه کالا و خدمات با کارت‌های شبکه بانکی روسیه را فراهم کرده است؛ در این شرایط، این احتمال وجود دارد که به زودی پروازهای مستقیم از روسیه به جزیره کیش، اصلی‌ترین مقصد گردشگری ساحلی ایران راه‌اندازی شود.

جاذبه‌های کیش برای گردشگران روس
داریا دوموسترووا نماینده شرکت این‌توریست (Intourist) نیز با اشاره به اینکه آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه، مجوزهای جدیدی را برای پروازهای مستقیم از این کشور به جزیره کیش صادر کرده است، معتقد است: در حال حاضر، قراردادهای ما با هتل‌های جزیره کیش در سطحی نیست که ما برای گردش منظم گردشگر می‌خواهیم، همه هتل‌ها در صورت درخواست در نظر گرفته می‌شوند. اما من این را رد نمی کنم که در صورت راه‌اندازی پروازهای مستقیم، شاهد سفر منظم گردشگران به کیش باشیم.
شرکت روسی اکسپرس نیز در این باره به پایگاه خبری پروفایل اعلام کرد:‌ کیش اصلی ترین تفریحگاه ساحلی و یکی از بهترین مقاصد خرید در ایران است. این شهر در خلیج فارس در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از ساحل امارات قرار دارد. دریای آرام و سواحل مناسب وجود دارد.
شرکت روسی اکسپرس افزود: مغازه ها و مراکز خرید زیادی در جزیره کیش وجود دارد که می توانید کالاها را با قیمت های بسیار جذاب خریداری کنید.
الکساندرا پولیانسکایا نیز معتقد است: سواحل کیش قابل ستایش هستند؛ آنها تمیز و بزرگ هستند، آب به رنگ لاجوردی است و می‌توان در مکان‌های ویژه جداگانه آقایان و خانم‌ها در ساحل حضور یافت.
پایگاه خبری پروفایل در ادامه نوشت:‌ کیش را مالدیو ایرانی می گویند. این شهر به خاطر سواحل زیبای خود با شن‌های نرم و آب شفاف معروف است. بسیاری از گردشگران برای غواصی به اینجا می آیند تا صخره های مرجانی رنگارنگ، انواع ماهی ها و دیگر جانداران دریایی را ببینند. همچنین مکان‌های تاریخی زیادی در جزیره وجود دارد: آثار باستانی، موزه‌ها، مساجد و جاذبه‌های دیگر.

رشت، مقصدی آشنا برای روس‌ها
این رسانه روس در ادامه نوشت:‌ شهر رشت که شرکت‌های هواپیمایی روسی بر خلاف کیش فرصت پرواز به آن را پیش از این داشته‌اند، در شمال ایران در نزدیکی سواحل دریای خزر واقع شده و به جاذبه‌های طبیعی‌اش معروف است.
نادژدا سارتووا از گردشگران روس معتقد است: ایرانیان خود نیز از شهرهای دیگر کشور دوست دارند به رشت بیایند، به خصوص در ماه های گرم. قطعا، گردشگران روس نیز به دیدنی های تاریخی شهر علاقه مند خواهند شد: قلعه تاریخی، آثار معماری دوره صفویه و بسیاری موارد دیگر. قدم زدن در خیابان‌های بافت قدیمی شهر رشت، بازدید از بازارها و بازارهای محلی و امتحان غذاهای محلی ایرانی در رستوران‌ها و کافه‌ها جالب است.

پیش‌بینی افزایش آمار گردشگران
بنا بر این گزارش، کارشناسان مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه و انجمن مجریان تور این کشور (ATOR) پیش بینی می کنند که جریان گردشگران متقابل بین فدراسیون روسیه و ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی از ۶۰ هزار نفر فراتر رود.
بر این اساس، این آمار در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۴۰ هزار گردشگر بود.
این گزارش می‌افزاید: افزایش تعداد سفرهای متقابل بین شهروندان فدراسیون روسیه و ایران با برنامه سفر بدون روادید که تابستان ۱۴۰۲ از سر گرفته شد، تسهیل شده است. به لطف آن، مسافران در گروه های تور می توانند بدون ویزا به کشور بیایند.
انجمن مجریان تور روسیه افزود: گردشگران ایرانی از این فرصت بسیار فعال تر از گردشگران روسی استفاده می کنند. به عنوان مثال، در پایان سال ۲۰۲۳، ۲۹ هزار و ۵۰۰ مسافر از ایران به فدراسیون روسیه و حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر از روسیه به ایران آمده اند.

محوزهای جدید روسیه برای پروازهای مستقیم به ایران
پایگاه خبری پروفایل در ادامه این گزارش نوشت: روسیه در حال گسترش روابط در عرصه حمل و نقل هوایی با ایران است، همچنانکه در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت ۱۴۰۳)، آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه، مجوزهای جدیدی برای انجام پروازهای مستقیم به جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.
بر این اساس، شرکت هواپیمایی روسی ایرآئرو (IRAERO) اجازه یافت که از روسیه نه تنها به تهران، بلکه به شهرهای رشت و جزیره کیش پروازهای مستقیم راه‌اندازی کند. مجوز این پروازها، نه تنها از مبدأ مسکو، بلکه از مناطق دیگر مانند سامارا، ساراتوف، اوفا و چلیابینسک نیز صادر شده است.
به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری روس در عین حال نوشت:‌ صدور مجوز، شرکت هواپیمایی را ملزم به ساماندهی پروازها نمی کند. همچنانکه برخی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی این کشور همانند Nordwind، Red Wings، Ural Airlines، UTair و دیگران مجوزهای مشابهی را از آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه دریافت کرده بودند. اما هیچ کدام از آنها هرگز به ایران پرواز نکردند.
شرکت IRAERO نیز که به تازگی مجوز پرواز مستقیم به ایران را صادر کرده است، اعلام کرد:‌ جزئیات خاصی درباره پروازهای آینده به ایران در مقطع کنونی وجود ندارد و این موضوع در حال بررسی است.
بنا بر این گزارش، در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی بین ایران و روسیه پرواز دارند: آئروفلوت روسی و ماهان ایر ایرانی. هواپیماهای هر دو شرکت تنها بین پایتخت ها پرواز می کنند.

پذیرش کارت بانکی روسیه، جذابیت دیگری برای سفر به ایران
پایگاه خبری پروفایل در ادامه نوشت:‌ مقامات ایرانی فعالانه در حال کار بر روی ارائه امکان پرداخت با کارت‌های شبکه‌ بانکی روسیه موسوم به میر هستند که جذابیت خاصی برای سفر گردشگران روس به این کشور فراهم خواهد کرد.
این رسانه روس افزود: پس از عملیاتی شدن کامل سیستم پرداخت روسیه در ایران، جای نگرانی نیست که بانک‌های محلی، تحت فشار خارجی، در مقطعی از همکاری با آن خودداری کنند، چرا که ایران ده‌ها سال است که تحت تحریم‌های غرب بوده است.
بر اساس این گزارش، نمایندگان اپراتورهای تور روسیه مطمئن هستند که پروازهای مستقیم جدید و امکان پرداخت با کارت میر قطعاً علاقه به ایران را افزایش می دهد، اما آنها تردید دارند که در آینده قابل پیش‌بینی، آمار سفر گردشگران روس، جهش بزرگی پیدا کند.
داریا دوموسترووا نماینده شرکت گرداننده تور Intourist معتقد است:‌ گردشگران روس، اطلاعات کمی در مورد ایران و امکانات تعطیلات در آنجا دارند، بنابراین اگرچه تقاضا در حال رشد است، اما منظم نیست.
نادژدا سارتووا نیز بر ضرورت شکستن کلیشه‌ها و انگاره‌های نادرست برای جذب گردشگران روس به ایران تأکید کرد و گفت:‌ ایرانی ها مردمانی بسیار صمیمی هستند که با گردشگران با احترام برخورد می‌کنند.

نظر شما