شناسهٔ خبر: 66436305 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

برگزاری آیین گشایش و محفل قرآنی ادبی دومین جشنواره سراسری شهید آوینی

آیین گشایش و محفل قرآنی ادبی دومین جشنواره سراسری شهید آوینی به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش روابط‌عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، آیین گشایش و محفل قرآنی ادبی دومین جشنواره سراسری قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی، با حضور مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان و جمعی از دانشگاهیان سراسر کشور در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد.

استقبال دانشگاهیان از دومین دوره جشنواره شهید آوینی سه‌ برابر سال گذشته بوده است

سیدفردین تقی‌زاده، مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان در حاشیه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دور از جشنواره در دانشگاه شیراز گفت: استقبال دانشگاهیان از دومین دوره جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی تقریبا سه‌برابر جشنواره اول بوده و آثار رسیده تقریبا هشت‌برابر آثار دور گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره در چهاربخش قرآنی، معارفی، فرهنگی و هنری و در ۱۸رشته با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شده است، توضیح داد: در این دور از جشنواره همانند جشنواره دور گذشته در بخش قرآنی و معارفی صرفا دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های وزارت عتف امکان حضور داشتند و دیگر دانشگاهیان سراسر کشور نیز می‌توانستند در بخش هنری و ادبی با خلق آثاری با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این جشنواره شرکت کنند.

تقی‌زاده ادامه داد: فراخوان این دوره‌ جشنواره، از دی‌ماه سال 1402 آغاز و در 25 فروردین 1403 به پایان رسید که در طول مدت فراخوان، با شرکت ۱۴۱۷نفر شرکت‌کننده، رشد تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌ی اول جشنواره، سه‌برابر بوده است.

وی افزود: در این دور از جشنواره بیش‌از سه‌هزار اثر ادبی و هنری به جشنواره ارسال شده که تقریبا هشت‌برابر آثار دور گذشته بوده است.

تقی‌‌زاده خبر داد: در این دور از جشنواره، ۷۳ دانشگاه از سراسر کشور شرکت داشته‌اند و برگزیدگان حائز مقام، از ۶۲ دانشگاه کشور بوده‌ند.

به‌گفته‌ی مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان در این دور از جشنواره سهم دانشجویان شاهد در کسب عناوین برگزیده بخش‌های ادبی و هنری جشنواره ۴۰درصد بوده است.

وی یادآور شد: برگزیدگان مرحله اول قرآنی دومین جشنواره شهید آوینی، روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه، به‌صورت حضوری با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و نفرات برگزیده‌ آن در آیین پایانی جشنواره معرفی و تقدیر خواهند شد.

تأثیرگذاری جشنواره شهید آوینی برجامعه‌ درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی

حامد تقوایی نیز در حاشیه‌ محفل قرآنی ادبی دومین جشنواره سراسری شهید آوینی تأکید کرد: هدف از برگزاری این جشنواره را تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها، توانمندسازی دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنان برای تولید محتوای باکیفیت در حوزه ایثار و شهادت، ایجاد و تعمیق ارتباط صمیمانه بین دانشجویان، متبلورنمودن توانمندی و ایجاد نشاط است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از دیگر اهداف و چشم‌انداز برگزاری این جشنواره به فراهم‌آوردن زمینه‌ای برای انس بیش‌از پیش دانشجویان با کلام انسان‌ساز الهی و مفاهیم تعالی‌بخش آن و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطر‌آگین قرآن و عترت و فرهنگ ایثار و شهادت در محیط دانشگاهی اشاره کرد و گفت: با عنایت به استقبال بسیارخوب دانشگاهیان از این جشنواره می‌توان جشنواره شهید آوینی را حرکتی رو به رشد ارزیابی کرد.

وی افزود: این رویداد می‌تواند برجامعه‌ی درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی تأثیرگذار باشد و به همین دلیل به ادامه‌ این مسیر و به آینده امیدواریم.

به‌گفته‌ این مقام مسؤول، ترویج فرهنگ معنوی قرآنی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انعکاس از طریق فضای مجازی، ترویج فرهنگ هنری دانشجویان شاهد و ایثارگر، ارج نهادن به فعالیت‌های هنری منبعث از قرآن (منش اشراقی شهید آوینی)، بهره‌گیری از زبان هنر برای انتقال مفاهیم والای قرآنی و معارف اهل بیت (ع) به جامعه، گسترش و تعمیق شناخت دانشجویان از مفاهیم و الگوهای دینی، بزرگان و علمای اسلام از محورهای مهم و مورد تأکید برگزاری این جشنواره است.

در محفل قرآنی ادبی دومین جشنواره شهید آوینی، ویژه‌برنامه‌هایی چون تلاوت قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم، استاد حمید شاکرنژاد و ابتهال‌خوانی برجسته قرآنی استاد حسن خانچی، شعرخوانی خانم مرضیه مرادی (دانشجوی دکتری زبان و ادبیات دانشگاه شیراز) و داستان‌خوانی اکبر صحرایی و میثم محمدی (از نویسندگان استان فارس) همراه با اجرای گروه تواشیح صحاب و قرعه‌کشی ده کمک‌هزینه مشهد مقدس نیز اجرا شد.

گفتنی است، دومین جشنواره سراسری قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی به‌همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز باحمایت اداره‌کل سازمان امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم برگزار شده است و آیین پایانی و معرفی برگزیدگان این جشنواره در صبح پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

نظر شما