شناسهٔ خبر: 66436288 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

نشست شورای پژوهشی در خانه فناور محیط زیست دانشگاه ارومیه

مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت : به مناسبت هفته زمین پاک ،نشست شورای پژوهشی محیط زیست استان با اساتید ، اعضای هیئت علمی و نخبگان دانشگاه ارومیه در محل خانه فناور محیط زیست دانشگاه ارومیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛سعید شهند در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته معلم و تقدیر از دغدغه مندی اساتید و نخبگان دانشگاهی نسبت به مقوله حفظ محیط زیست گفت : سوم تا نهم اردیبهشت در تقویم کشور به عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده است و برنامه های مختلفی طی این هفته با شعار " مشارکت مردم ،ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین"توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی انجام می شود که هدف نهایی این برنامه‌ها افزایش آگاهی و ارتقا حس مسئولیت پذیری نسبت به حفظ محیط زیست و زمین پاک است و همانگونه که در شعار امسال نیز آمده است این مهم با مشارکت و نقش‌آفرینی مردم و پیگیری و انجام دقیق مسئولیت های قانونی دستگاه‌های دولتی محقق می شود.

وی افزود : آلودگی های پلاستیکی در سراسر جهان تبدیل به یک تهدید محیط زیستی شده است و از سال 1950 که پلاستیک برای نخستین بار و با توجیه حفاظت از محیط زیست معرفی و تولید شد ، تاکنون 8 میلیارد تن پلاستیک در جهان تولید شده که تجزیه آنها در طبیعت صد ها سال زمان می برد.

شهند ادامه داد: کشور ما هفدمین کشور دنیا در زمینه تولید پلاستیک است و متاسفانه در سال های اخیر شاهد رشد  استفاده از پلاستیک از سوی جامعه هستیم که این موضوع نیازمند اصلاح سبک زندگی و به حداقل رساندن مصرف پلاستیک به ویژه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده ای از مسائل موجود در حوزه محیط زیست استان با اصلاح  و تجدید نظر در رویه های موجود  در حوزه کشاورزی رفع می شود ، عنوان کرد: مطابق آمارهای ارائه شده ، قریب به یک میلیون تن ضایعات کشاورزی در استان تولید می شود که این مقدار بسیار قابل تامل است و سلامتی محیط زیست استان را با چالش های جدی مواجه می کند. 

شهند ادامه داد: در مواردی شاهد این هستیم هزینه ای که از قبال تولید این محصولات برای محیط زیست استان  با مصرف منابع اب و خاک و آلودگی های ناشی از آن ایجاد می شود ، بسیار بیشتر از درامدی است که کشاورز کسب می کند و بدین ترتیب ادامه این روند توجیه علمی و منطقی ندارد.

وی با بیان اینکه مساله حفظ محیط زیست اساسا موضوعی فرهنگی – اجتماعی است ، افزود:  اداره کل حفاظت محیط زیست استان در کنار وظیفه نظارتی و برخورد های قانونی،  آموزش های محیط زیستی را در راستای ارتقا و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در شهرستان های سراسر استان دنبال می کند و رویکرد این اداره کل   ، مردمی سازی حفاظت از محیط زیست است.

در ادامه نشست اعضای حاضر نیز به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در خصوص چگونگی مدیریت پسماند ها و ضایعات به ویژه در بخش کشاورزی پرداختند.

نظر شما