شناسهٔ خبر: 66433951 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

هدفگذاری 5 هزار هکتار یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی لرستان

صاحب‌خبر -

یکپارچهسازی حداقل 5 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان لرستان در سال 1403 هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی به استان لرستان، در جریان سفر گروهی از رسانه‌های جمعی، مدیر امور اراضی این استان ضمن بیان این مطلب گفت: سال گذشته 1113 هکتار در لرستان یکپارچهسازی اراضی کشاورزی با مشارکت مردم صورت گرفت.

بهرام میردریکوند، تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی و تبدیل زمینهای کوچک و خرد به اراضی بزرگ را یکی از طرح‌های مهم و شاخص بخش کشاورزی استان لرستان عنوان و اظهار کرد: با این اقدام، مساحت اراضی کشاورزی به حد فنی و اقتصادی برای تولید می‌رسد، ضمن آن که برداشتن مرزها میان این اراضی، منجر به افزایش سطح زمینها و در نتیجه استفاده از ماشینآلات کشاورزی، مدیریت بهتر، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، افزایش عملکرد و کاهش هزینههای تولید می‌شود.

وی در جریان بازدید خبرنگاران اعزامی از طرح یکپارچهسازی 310 هکتاری اراضی کشاورزی حومه شهرستان رومشکان تصریح کرد: بخش بزرگی از این اراضی دیم به علت خشکسالی‌های متوالی رها شده بودند، اما با یکپارچهسازی و احداث سه ایستگاه پمپاژ آب در این 310 هکتار، این اراضی تبدیل به اراضی آبی شده و عملکرد تولید گندم با کاشت بذرهای گواهی شده و مدیریت مزارع در آن از حدود یک تن در هکتار به 8 تا 10 تن در هکتار افزایش یافته است.

میردریکوند ادامه داد: در این عرصه یکپارچهسازی شده، ارقامی همچون چمران و پیشگام کشت شده و پیشبینی می‌شود عملکرد تولید گندم رقم پیشگام به 10 تن در هکتار برسد.

وی با بیان این که کشاورزان این منطقه از طرح یکپارچهسازی اراضی استقبال کرده‌اند، تصریح کرد: احداث سه ایستگاه پمپاژ آب با مشارکت دولت و مردم صورت گرفته به طوری که 85 درصد هزینه آن برعهده دولت و 15 درصد توسط کشاورزان پرداخت شده است.

میردریکوند هزینه احداث این سه ایستگاه پمپاژ آب را 11.5 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی افزود: وقتی زیرساختها برای اجرای یک طرح آماده شود، مردم نیز در اجرای آن طرح مشارکت می‌کنند.

مدیر امور اراضی استان لرستان، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و مشوق‌های دولت را از جمله دلایل مشارکت و استقبال کشاورزان این منطقه به یکپارچهسازی اراضی کشاورزی دانست.

وی افزود: با یکپارچهسازی 310 هکتار اراضی کشاورزی در حومه رومشکان، این زمینها از 180 قطعه به 8 قطعه تبدیل شدند و 180 کشاورزی روی آن، گندم کشت کرده‌اند.

میردریکوند درباره مشوق‌های دولت برای تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی بیان داشت: احداث جاده‌های بینزراعی، اجرای سیستمهای آبیاری نوین، کاهش سهم بیمه کشاورزان، پرداخت تسهیلات با نرخ پایین و اعطای نهاده‌های تولید مانند بذر گواهی شده از مشوق‌های دولت در اجرای این طرح هستند.

مدیر امور اراضی استان لرستان در همین حال، رفع تداخلات اراضی را گام نخست در این استان عنوان و اذعان کرد: تا پایان شهریور امسال طرح رفع تداخلات اراضی در این استان به اتمام می‌رسد.

وی افزود: ما تاکنون توانستیم بیش از 1100 پلاک را در این استان رفع تداخل اراضی کنیم که در نتیجه آن، 45 هزار و 500 هکتار اراضی ملی برگشت داده شده و تحت عنوان اراضی غیرملی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

میردریکوند در همین حال گفت: در شهرستان رومشکان، جشن پایان رفع تداخلات اراضی برگزار شده و سپس به یکپارچهسازی زمینهای کشاورزی پرداختیم.

وی به اجرای طرح کاداستر اراضی نیز اشاره و تصریح کرد: برای اجرای طرح کاداستر از مجموع 500 هزار هکتار، 417 هزار هکتار را تثبیت و از این سطح تاکنون برای حدود 300 هزار هکتار کاداستر انجام دادیم که منجر به صدور سند تک‌برگ شده است.

 

 

نظر شما