شناسهٔ خبر: 66430817 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آخرین تحولات و جزئیات مذاکرات قاهره از زبان منبع فلسطینی

زهرا موسوی

یک منبع آگاه فلسطینی جزئیات پیشرفت مذاکرات قاهره و آخرین تحولات آن را به المیادین فاش و تاکید کرد که در سندی که به جنبش حماس ارائه شده است، از شدت موضع اشغالگران کاسته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه فلسطینی روز سه‌شنبه جزئیات پیشرفت مذاکرات قاهره و آخرین تحولات را به المیادین فاش کرد و توضیح داد که این سند که به جنبش حماس ارائه شده حاوی نکات مثبت و کاهش موضع اسرائیل است.

این منبع افزود که حماس هنوز باید موضوعات کلیدی، به ویژه آتش‌بس و عقب‌نشینی از غزه را تثبیت کند.

این منبع خاطرنشان کرد که پایبندی حماس به سند ارائه شده در ۱۴ مارس و پایبندی به تمام بندهای آن اشغالگران را مجبور به عقب‌نشینی در خصوص موضوعات آتش‌بس، عقب نشینی از غزه و بازگشت آوارگان کرد.

وی تصریح کرد: جنبش حماس پس از بازگشت هیئتش به قاهره همچنان در حال بررسی این پیشنهاد و در حال انجام رایزنی‌های فشرده است و با میانجی‌های مصری و قطری در تماس دائمی است.

این منبع در گفت‌وگو با المیادین گفت که هنوز نکات بحث برانگیز در مورد موضوع اسیران صهیونیست وجود دارد و برای توافق بر سر تعداد و کیفیت آزادی آنها نیاز به زمان هست.

این منبع تاکید کرد که فضا بهتر از گذشته است و موضع اسرائیل در مورد عقب نشینی و بازگشت آوارگان شاهد عقب‌گردهایی است.

مصعب البریم، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در این خصوص در گفت‌وگو با المیادین گفت: «نبرد پایان نمی‌یابد مگر اینکه تهاجم اشغالگران متوقف شود و دشمن عقب‌نشینی کند.»

روز سه شنبه رهبری جنبش حماس در پیامی در خصوص مذاکرات قاهره به جناح‌های مقاومت فلسطین اطلاع داد که هیئتش به قاهره رفته و در مورد چند موضوع موجود در پیشنهاد اخیر ارائه شده به جنبش رایزنی کرده است.

این جنبش توضیح داد که این هیئت توضیحات و نظرات میانجیگران مصری و قطری را در مورد جزئیات آخرین سند شنیده و پس از شفاف سازی و تحقیق درباره سند اخیرا ارسال شده، برای تکمیل رایزنی‌ها، قاهره را ترک کرد.

همچنین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد: «تل‌آویو پیشنهاد خوبی ارائه کرد و منتظر پاسخ حماس درباره توافق تبادل اسرا بین ۲ طرف است».

بلینکن توضیح داد که به اسرائیل سفر خواهد کرد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر درباره روش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت‌وگو خواهد کرد.

 به ادعای وی باید تلاش‌هایی برای اطمینان از اثربخشی ورود و توزیع کمک‌ها به نوار غزه انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما