شناسهٔ خبر: 66430790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

رئیس جامعه الزهرا مطرح کرد؛

رمز اثرگذاری معلمان/«جهش علمی معنوی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان»، شعار امسال جامعه الزهرا

خانم برقعی یکی از راهکار های نور شدن علم از نظر علمای اخلاق و عرفان را شناخت نفس، مراقبه و عمل به علم دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکار خانم دکتر سیده زهره برقعی در همایش گرامیداشت مقام استاد و تجلیل از اساتید برگزیده جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ایام بزرگداشت مقام معلم و استاد به اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و دانشکده هدی و معلمان مجتمع آموزشی تربیتی هدی، عنوان کرد: با توجه به پیشنهاد سال گذشته که در راستای هویت بخشی، اعتباربخشی و کارورزی طلاب بود، قرار بود که امسال، همایش گرامیداشت مقام معلم و استاد توسط طلاب برگزار شود که الحمدلله طلاب مجموعه برگزارکننده این مراسم هستند.

وی ضمن قدردانی از طلاب برگزارکننده همایش گرامیداشت مقام استاد، به موضوع میزگرد «ویژگی‌های استاد و مدیر تمدن ساز از نگاه شهید مطهری»، تصریح کرد: مرکز ارتباطات دولت و روحانیت قرار است که موضوع حکمرانی دینی را در رویدادی ملی برگزار کند و قرار است همه افراد ایده‌ها و نظرات و طرح‌های خود را در بحث حکمرانی ارائه دهند؛  این میزگرد هم در راستای همین موضوع برگزار شد و این مسئله نشان می‌دهد که جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دارای ظرفیت ویژه، استعدادها و نیروهایی است که با مشکلات و مسائل اجتماع در ارتباطند.

معلمی یکی از صفات خداوند و مظهر اسم هادی حق است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اسلام برای معلمان و اساتید ویژگی خاصی قائل است، نقطه ممتاز عرفان و حکمت اسلامی از سایر فلسفه‌ها و عرفان‌ها این است که در عرفان اسلامی، آن را با اسماء و صفات حق توصیف می‌کنند، یعنی هیچ حرکتی در جهان اتفاق نمی افتد، مگر اینکه تجلی یکی از صفات و اسماء حق است.

برقعی با بیان اینکه بر اساس آیه شریفه «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا»، معلمی یکی از صفات خدا و مظهر اسم هادی حق است، تأکید کرد: کار هادیان و طیببان، ارزش نیست، بلکه فوق ارزش است، اجر ندارد، مزد معلم مستقیم به دست خداوند متعال است و معامله کار معلمی با قیمت دنیایی قابل محاسبه نیست و جز عشق هیچ جیز دیگری نمی تواند توجیه کار معلمی باشد.

راهکار نور شدن علم از نظر علمای اخلاق و عرفان چیست؟

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء؛ علم، نوری است که خداوند به قلب هر که بخواهد می‌افکند»، گفت: امام راحل می‌فرماید نور دارای مراتبی است که وابسته به مراتب ایمان و علم اهل آنها است. هر چه ایمان و علم بیشتر باشد، این نورانیت که این نور حقیقی در قلوب اهل ایمان و علم بوده و از انوار آخرت و عالم دیگر است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه راهکار نور شدن علم از نظر علمای اخلاق و عرفان، شناخت نفس، مراقبه و عمل به علم است، عنوان کرد: ما به نفس‌های گرم شما اساتید، علم و عمل شما و نورانیت عامل بودن شما برای تربیت طلاب، دانشجویان و دانش آموزان نیازمندیم؛ همه ما باید عالم به علم مان باشیم تا شاگردان در زیست تجربه خود، عالم بودن، متخلق بودن، حسن خلق داشتن، مسئولیت پذیر بودن، تخصص و تعهد را ببینند و الگو بگیرند و همه ما مخاطب این حدیث شریف «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ» هستیم.

شعار امسال جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها «جهش علمی معنوی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان» است

برقعی بیان داشت: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها شعار امسال خود را مبتنی بر شعار سال رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، با عنوان «جهش علمی، معنوی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان» قرار داده است، بنابراین لازم است که اساتید، ارتباط عاطفی و اخلاق‌مدارانه با تأکید بر هویت طلبگی با طلاب و دانش آموختگان داشته باشند و به طلاب نقش و مسئولیتی بدهند.

اساتید پیشکسوت ستون‌های این خانه و خانواده بزرگ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه ضمن تجلیل از مقام شامخ اساتید فرهیخته پیشکسوت مجموعه، تصریح کرد: ما همچنان به بهره مندی از تجربه‌های ارزشمند شما اساتید پیشکسوت نیازمندیم، شما اساتید پیشکسوت ستون‌های این خانه و خانواده بزرگ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستید؛ استواری و پایداری شما در متخلق بودن، متعهد بودن و متخصص بودن، سرلوحه اساتید جوان است.

برقعی اضافه کرد: شما اساتید پیشکسوت، خود را وقف پرورش و رشد سربازان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در خانه مادرشان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها کردید؛ شما شکرگزار این نعمت باشید و ما هم قدردان شماییم.

وی اظهار داشت: تجلی گذشت، تواضع، تقید به علم با عمل، کار کردن برای رضای خدا، توجه هم‌زمان به رشد معنویت و عقلانیت، تخصص همراه با تعهد، تعلیم همراه با تربیت از طرف شما اساتید پیشکسوت، برای اساتید جوان ما درس آموز است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: تجمیع قابلیت‌های پیشکسوتی در کنار قابلیت‌های نوین و پرنشاط جوانی، برکت قابل توجهی برای جمع اساتید و شاگردان ما خواهد داشت.

هدف جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تربیت طلاب، دانشجویان و دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی و آماده برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

برقعی تأکید کرد: ما می‌خواهیم طلاب، دانشجویان و دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی و آماده برای تحقق تمدن نوین اسلامی را به جامعه اسلامی تقدیم کنیم و برای این امر مهم دست یاری یکایک شما اساتید را خواستارم.

وی بیان داشت: انتظار دارم ستاد اساتید، بخش اساتید دانشکده و مجتمع هدی برای تحقق این هدف، برنامه ریزی خاص داشته باشند و با ترسیم نقشه راه برای اساتید، معلمان و طلاب و دانشجویان و دانش آموزان در این مسیر ما را یاری کنند.

همه مخاطبان میدان‌دار برگزاری چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها باشند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: از شهریور سال ۱۴۰۱ و در مناسبت‌های مختلف سال ۱۴۰۲ درخواست کردم تا جهت برگزاری گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همه به سهم خود آماده باشید و با جان و دل برای سرافرازی این خانه عزیز مشارکت کنید.

برقعی ادامه داد: کاری کنید تا طلاب در کنار اساتید و همکاران و حتی دانشجویان و دانش آموزان هدی و نونهالان مهد، میدان دار و افتخارآفرینانِ برگزاری چهلمین سالگرد تاسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با نقش‌ها و قابلیت‌های مختلف باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که بزرگداشت چهل سالگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به خوبی و با تمرکز بر شناساییِ نقاط قوت و تجمیع دستاوردها و نیز آسیب‌های ۴۰ سال، با جهت بخشی و امید به ترسیم آینده ی بهتر برای کل خانواده بزرگ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در نسبت بخشی به اهداف دین و نظام اسلامی، در سال جاری برگزار شود و همگی در این اجرِ علمی و معنویِ ماندگار، سهیم باشند. در این فرصت، ضمن تشکر از حسن همت و حسن عنایت همه اعضای دبیرخانه چهل سالگی، توفیقات آنها را در این امر مهم از خدای منان خواستارم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی که فرمودند برای ایجاد یک «تمدن اسلامی» دو عنصر اساسی پرورش فکر و پرورش انسان لازم است، تصریح کرد: روز معلم را بر یکایک شما اساتید تمدن‌ساز و انسان‌ساز تبریک و تهینت عرض می‌کنم و امیدوارم برای رشد عبودیت، عقلانیت، خلاقیت و مسئولیت پذیری یکایک شاگردان‌تان با هدف پرورش انسان‌هایی متخصص، متعهد، متخلق و متدین تمام همت و تلاش خود را به همراه نفس گرم‌تان به کار گیرید.

نظر شما