شناسهٔ خبر: 66428880 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رقابت‌های لیگ برتر این هفته با دیدارهای جذابی پیگیری خواهد شد

هفته کلیدی

هفته‌های پایانی لیگ برتر با هیجان بالایی پیگیری می‌شود و در مستطیل‌های سبز گوشه‌های متفاوت کشور اتفاقاتی که در طول ۹۰‌دقیقه می‌افتد، هفته به هفته و بازی به بازی تغییر و تحولات جدول را رقم می‌زند. نگاهی به برنامه این هفته نشان می‌دهد نتایج دیدار‌های تیم‌های بالانشین، شاید تا حد زیادی بتواند تکلیف قهرمان این فصل را روشن کند.

صاحب‌خبر -

سعید طالبی چابک

هوادار- صنعت نفت فانتزی مثل دوران بازی

قعرنشین لیگ در زمین حریف کار سختی در پیش دارد. هوادار با مسعود شجاعی زیبا و چشم‌نواز بازی می‌کند. کاپیتان اسبق تیم ملی کشورمان بعد از آویختن کفش‌ها به دیوار هم بی‌خیال فانتزی‌بازی نشده و با تکیه به بازیکنانی مثل داریوش شجاعیان و بابک مرادی در حال پایه‌گذاری فوتبالی متفاوت است. آن‌ها هم خیلی نگران سقوط نیستند و این فرصت مناسبی است برای پیاده کردن استراتژی‌های متفاوت در شرایط مسابقه است. اما صنعت نفتی‌ها در وضعیت متفاوتی قرار دارند. آن‌ها هر بازی را که بدون گرفتن 3‌امتیاز پشت سر بگذارند، یک گام به سقوط نزدیک می‌شوند. اگر هوادار برنده بازی باشد، سقوط آزاد تیم دوست‌داشتنی آبادان به طور رسمی آغاز می‌شود. سقوط آزادی که بعید است بعد از به راه افتادنش، متوقف شود.   

شاید در شرایط عادی گرفتن مساوی و کسب یک امتیاز از تبریز هم قابل قبول بود، اما جدول لیگ برتر این فصل جای لغزش و از دست دادن امتیاز برای تیم‌ها باقی نمی‌گذارد. مگر اینکه در بازی بزرگ دیگر هفته اتفاقات طوری رقم بخورد که یک امتیاز هم به درد آبی‌ها بخورد

ذوب‌آهن- نساجی امیدواری به بقا

بازی خانگی ذوب‌آهن برابر نساجی هم برای نساجی‌چی‌ها بازی مهم و سنگینی است که سربلند بیرون آمدن از این مهمانی برای نماینده مازندران، امید به بقا در لیگ برتر را افزایش خواهد داد. با توجه به امتیازات تیم‌های پایین جدول، نساجی مازندران هم مثل صنعت نفتی‌ها به دنبال پیروزی خارج از خانه است. آن‌ها در دو هفته گذشته نتایجی گرفتند که همه هواداران را به ماندن در لیگ امیدوار کرد. تساوی مقابل سپاهان و پیروزی برابر تراکتور؛ آن‌ها امیدوارند این روند را ادامه دهند اما جلوی شاگردان محمد ربیعی کار آسانی نخواهند داشت.

پرسپولیس با باخت مقابل آلومینیوم در اراک و حذف از گردونه جام حذفی، حالا فقط لیگ برتر را برای کسب جام مقابل خود می‌بیند و در این راه باید در هفته های باقی مانده با رقیب دیرینه خود استقلال رقابت کند. قرمزها که فقط یک امتیاز اختلاف با صدر جدول دارند، باید با گذشتن از سد سپاهان در آزادی، چشم انتظار توقف آبی پوشان در تبریز یا در هفته‌های آتی لیگ باشند

آلمینیوم- فولاد نبرد صنعتی

آلمینیومی‌ها که فاتح نبرد بزرگ جام حذفی مقابل مدافع عنوان قهرمانی؛ پرسپولیس شدند، با انرژی و روحیه بالا در خانه به مصاف فولاد می‌رود. ابتدای فصل کمتر کسی گمان می‌کرد در هفته بیست و پنجم لیگ فولاد هنوز کمتر از 25‌امتیاز کسب کرده باشد. وضعیت یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال ایران اصلا مطلوب نیست و فعل و انفعالات همین هفته هم اگر به نفع فولادی‌ها اتفاق نیفتد، ممکن است همین هفته آن‌ها را در منطقه سقوط ببینیم. فوتبال جنوب و نمایندگانش در این فصل لیگ برتر اصلا نتوانسته‌اند انتظارات هواداران کم‌نظیر خوزستان را برآورده کنند.  

 

تراکتورسازی-  استقلال 

راه قهرمانی از تبریز می‌گذرد

 استقلال برای حفظ صدرنشینی خود باید تلاش کند با 3‌امتیاز از ورزشگاه تبریز خارج شود. تراکتور در تبریز میزبان استقلال است. دیداری که در بازی رفت و تهران با نتیجه ۲ بر صفر به سود آبی‌های پایتخت به پایان رسید. تراکتور این فصل مقابل تیم‌های مدعی یعنی استقلال، پرسپولیس و سپاهان از 5‌مسابقه‌ای که برگزار کرده، فقط یک امتیاز گرفته تا این موضوع یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن‌ها در این فصل باشد. تراکتوری‌ها در بازی‌های بزرگ فصل چیزی برای هدیه دادن به هواداران پرشور خود نداشتند. حالا تبریزی‌ها که با حمید مطهری در بازی جام حذفی خود موفق بوده و به دور بعد صعود کرده‌اند، آخرین شانس را دارند تا بدون کسب برد برابر هر سه تیم مطرح لیگ برتر، فصل را به پایان نرسانند. 

در سمت مقابل استقلال شاید در یکی از سخت‌ترین چالش‌های هفته‌های پایان فصل خود باید در مقابل تماشاگران تراکتور بازی کند. مسابقه‌ای که چشم پرسپولیسی‌ها هم به نوعی به این بازی است و تعداد زیاد بازیکنان سابق سرخابی در جمع کنونی تراکتور، این مسابقه را جذاب‌تر هم کرده است. شاید در شرایط عادی گرفتن مساوی و کسب یک امتیاز از تبریز هم قابل قبول بود، اما جدول لیگ برتر این فصل جای لغزش و از دست دادن امتیاز برای تیم‌ها باقی نمی‌گذارد. مگر اینکه در بازی بزرگ دیگر هفته اتفاقات طوری رقم بخورد که یک امتیاز هم به درد آبی‌ها بخورد.

مس رفسنجان-  گل گهر سیرجان دربی بدون اهمیت

دربی کرمان در شرایطی برگزار می‌شود، که از نظر جدولی شاید حساسیت بالایی نداشته باشد، اما مخصوصا در دیدار دو تیم هم‌استانی گاها حساسیت نداشتن بازی از نظر جدول مسابقات، به ارائه بازی بهتر و راحت‌تر و در نتیجه جذابیت مسابقه منجر می‌شود. گل‌گهری ها که مدت‌ها در لیگ ناکام همه‌ی بازی‌ها بوده‌اند و طعم برد را نچشیده‌اند، با پیروزی در جام حذفی آماده‌ی رویارویی با دیگر تیم کرمانی لیگ هستند اما شکست دادن مسِ محرم نویدکیا کار سختی است و بعید به نظر می‌رسد نتیجه بازی خوشایند سیرجانی‌ها باشد.   

 

 

استقلال خوزستان-  ملوان بالانشینی یا بقا؟

اگر ملوان هنوز هم به حضور در جمع تیم‌های بالای جدول چشم دوخته است باید در خوزستان دنبال نتیجه باشد. در هفته‌ای که 4‌تیم بالای جدول مقابل هم بازی دارند، ملوان می‌تواند جای تراکتور را بگیرد و برای گرفتن جای سپاهان هم برای خودش شانس ایجاد کند. اما باید مقابل استقلال خوزستانی قرار بگیرد که برای بقا می‌جنگد و در خانه چاره‌ای به جز نتیجه گرفتن ندارد. همان‌طور که اتفاقات این هفته در صدر جدول بسیار تعیین‌کننده است، در انتهای جدول هم تفاوت‌های زیادی رقم می‌زند. بی‌راه نیست اگر فکر کنیم از بین تیم‌های نساجی، استقلال خوزستان و فولاد تیمی که در این هفته برنده از زمین بیرون بیاید نیمی از راه بقا در لیگ را طی کرده است. 

 

پرسپولیس- سپاهان مثل همیشه جذاب

پرسپولیس برای جبران باخت بازی رفت، مقابل سپاهان قرار می‌گیرد. برای ماندن در کورس قهرمانی راهی جز این ندارد. آن‌ها خوب می‌دانند اولین‌باری که نتوانند 3‌امتیاز بازی‌های خود را کامل بگیرند، احتمالا باید به رقیب آبی‌پوش خود تبریک بگویند. در هفته بیست‌و‌پنجم لیگ برتر، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان است. دیداری که در بازی رفت و در اصفهان با یک گل به نفع طلایی ‌پوشان به پایان رسید. پرسپولیس با باخت مقابل آلومینیوم در اراک و حذف از گردونه جام حذفی، حالا فقط لیگ برتر را برای کسب جام مقابل خود می‌بیند و در این راه باید در هفته های باقی مانده با رقیب دیرینه خود استقلال رقابت کند. قرمزها که فقط یک امتیاز اختلاف با صدر جدول دارند، باید با گذشتن از سد سپاهان در آزادی، چشم انتظار توقف آبی پوشان در تبریز یا در هفته‌های آتی لیگ باشند. این مسابقه ازاین جهت که پرسپولیس بازی رفت را به سپاهان واگذار کرده، اهمیت ویژه‌ای دارد و اوسمار ویرا  تلاش خواهد کرد انتقام این سرمربی را از ژوزه مورایس بگیرد و در سمت مقابل طلایی‌پوشان بسیار علاقه‌مند خواهند بود تا با دبل پرسپولیس این فصل را پشت سر بگذارند. اهمیت بازی‌های این هفته به حدی است که بعد از پایان هفته درباره‌ی سرنوشت لیگ خیلی راحت‌تر می‌توان صحبت کرد، به غیر از حالتی که هر دو بازی مهم هفته با نتیجه مساوی تمام شود. 

 

نظر شما