شناسهٔ خبر: 66428741 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

با تحولات فلسطین

از اعتراف به بی‌فایده بودن حمله به رفح تا محکومیت سرکوب دانشجویان حامی فلسطین

یک تحلیلگر اسرائیلی در سخنانی با بیان اینکه موضوع حمله به رفح توهمی بیش نیست، جنگ را پایان یافته دانست. در عین حال سرکوب تظاهرات دانشجویی در حمایت از فلسطین با محکومیت گسترده‌ای مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، یک تحلیلگر نظامی اسرائیلی تأکید کرد که آخرین حمله زمینی گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در خان یونس بود و از آن زمان دیگر شاهد علمیات زمینی گسترده در نوار غزه نبوده‌ایم.

آوی یسخاروف تأکید کرد: پس دیگر از القای توهم ضرورت ادامه جنگ به ما دست بردارید، جنگ پایان یافته، اما فراموش کرده‌اند به ما اطلاع دهند.

وی گفت: رفح توهمی بیش نیست و تهدید به حمله به آن می‌کنند تا ایده «پیروزی مطلق» را که پس از جنگ در غزه هیچ چیزی را حل نخواهد کرد، به ما بفروشند.

از سوی دیگر، اورزلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا امروز سه‌شنبه با اتخاذ مواضعی عوام فریبانه با عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده اشغالگران قدس به «رفح» در جنوب نوار غزه که مملو از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی است، مخالفت کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، این مقام اروپایی در مناظره‌ای که توسط پولیتیکو در ماستریخت هلند برگزار شد، در این خصوص گفت: کاملاً غیرقابل قبول است که اسرائیل به رفح حمله کند.

رئیس کمیسیون اروپا که برای دور دوم این تصدی نامزد شده است، با اشاره به بازدید خود از شهر رفح گفت که وضعیت در آنجا غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است.

فون در لاین در پاسخ به این سؤال که آیا حمله به رفح خط قرمز خواهد بود، گفت: من هرگز خط قرمز نمی‌کشم، اما فکر می‌کنم اگر نتانیاهو (نخست‌وزیر صهیونیست‌های اشغالگر) حمله کند، کاملاً غیرقابل قبول است.

علاوه بر این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اعلام کرد که پس از گذشت نزدیک به ۷ ماه از رخدادهای هفتم اکتبر سال گذشته میلادی وضعیت ساکنان غزه روز به روز بدتر می‌شود.

گوترش گفت: از کابینه اسرائیل و سران حماس می‌خواهم که به توافقی برای آتش‌بس و آزادی اسیران دست پیدا کنند. از کشورهای هم‌پیمان اسرائیل می‌خواهم که این رژیم را به عدم عملیات نظامی زمینی در رفح قانع کنند.

وی ادامه داد: حمله به رفح تأثیرات ویرانگری روی فلسطینیان در غزه و پیامدهای خطرناکی در کرانه باختری و تمامی منطقه دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: حمله به کاروان‌ها و تأسیسات بشردوستانه و افراد نیازمند مجاز نیست. از کابینه اسرائیل می‌خواهم که روند ورود کمک‌ها به غزه را تسریع ببخشد و امنیت کاروان‌های همراه آن از جمله آنروا را تأمین کند.

گوترش ادامه داد: مهم است که تحقیقاتی مستقل در خصوص گورهای جمعی تازه یافته‌شده در غزه صورت بگیرد. جنگ، نظام بهداشتی غزه را ویران کرده است و برخی بیمارستان‌های این باریکه اکنون به گورستان شباهت دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: طرحی برای اجرای توصیه‌های گزارش مستقل آماده‌شده درباره آنروا وجود دارد. از کشورهای عضو و طرف‌های کمک‌کننده می‌خواهم که تأمین مالی لازم برای تداوم کار آنروا را انجام بدهند.

گوترش در پایان مدعی شد: ما به اقدام برای دستیابی به راه حلی بر پایه پایان اشغالگری و تأسیس کشور قابل زندگی فلسطین پایبندیم.

 از اعتراف به بی فایده بودن حمله به رفح تا محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسئولیت مبدل شده است

یاییر لاپید، رییس جریان مخالف کابینه کنونی رژیم صهیونیستی در سخنانی شدید به «ایتمار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «بتسییل اسموتریچ» وزیر تندرو دارایی این رژیم حمله کرد.

لاپید در این سخنان تاکید کرد: اسراییل به گروگانی در دستان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است. وزیری که سابقه کیفری دارد در برابر دفتر نخست‌وزیر می‌ایستد و وی را در خصوص پیامدهای عدم اجرای آنچه دیکته می‌کند، تهدید می‌کند.

رییس جریان مخالف کابینه کنونی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بن گویر به تمام جهان و کشورهای منطقه می‌گوید که نتانیاهو ضعیف است و زیر دست او کار می‌کند.

لاپید با تعجب از تداوم کار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: باور آنکه هنوز بن گویر به صورت فوری برکنار نشده، سخت است.

از اعتراف به بی فایده بودن حمله به رفح تا محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین 

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

رسانه‌های رژیم صهیونیستی سه شنبه شب گزارش دادند که هزاران معترض بار دیگر در تل آویو علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه‌ی وی تظاهرات کردند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که معترضان خواهان آزادی فوری اسرا و امضای توافق برای تبادل اسرا با مقاومت شدند.

این تظاهرات پس از آن انجام می‌شود که گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی حماس، امروز ویدئویی را از دو اسیر صهیونیست منتشر کرد که طی آن این دو نفر هشدار دادند حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

در پی انتشار این فیلم، خانواده‌های اسرای صهیونیست در نزد مقاومت فلسطین به کابینه رژیم صهیونیستی هشدار دادند که یورش به رفح به اسارت بیشتر صهیونیست‌ها یا مرگ آن‌ها در اسارت منجر خواهد شد و این رژیم بایستی بین یورش به رفح یا بازگرداندن اسرا یکی را انتخاب کند.

آن‌ها گفتند که کوتاهی کابینه در حق ربوده‌شدگان، جنایت کابینه علیه شهروندان است.

از اعتراف به بی فایده بودن حمله به رفح تا محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین 

وزیر خارجه فرانسه خطاب به نتانیاهو: حمله به رفح هیچ چیزی را حل نمی‌کند

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه سه‌شنبه به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد که حمله زمینی به رفح فکر بدی است و هیچ چیزی را حل نمی‌کند.

یک منبع دیپلاتیک فرانسوی به رویترز گفت که سژورنه در دیدار با نتانیاهو اعلام کرد که حمله به رفح «فکر بدی است و ابهامات زیادی درباره مسائل بشردوستانه وجود دارد.

آمریکا نیز نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کرده و گفته که تاکنون طرح‌های این رژیم در مورد حمله به رفح را مشاهده نکرده است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به حمله زمینی اسرائیل به رفح در غزه هشدار داد و اعلام کرد که عملیات نظامی در رفح «تأثیر مخربی بر فلسطینیان غزه» خواهد داشت.

گوترش گفت: همه اعضای شورای امنیت و بسیاری از دولت‌های دیگر به وضوح مخالفت خود را با چنین عملیاتی اعلام کرده‌اند. من از همه کسانی که بر اسرائیل نفوذ دارند می‌خواهم هر کاری که در توان دارند برای جلوگیری از این عملیات انجام دهند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود که بیش از ۱.۲ میلیون نفر پس از فرار از بمباران اسرائیل در شمال غزه در رفح پناه گرفته‌اند.

نخست وزیر اسرائیل که با فشارهای گسترده داخلی بویژه از سوی خانواده اسرای اسرائیلی برای مبادله اسیران با مقاومت فلسطین به جای ادامه جنگ روبرو است، در سخنانی از آغاز حمله زمینی به «رفح» در جنوب نوار غزه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی گفت: تخلیه جمعیت از رفح در حال حاضر آغاز شده است و ورود به این منطقه به زودی انجام خواهد شد.

از اعتراف به بی فایده بودن حمله به رفح تا محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین 

انتقاد کمیساریای عالی حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نسبت به رفتار با معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که اقدام پلیس در دانشگاه‌های آمریکا «نامتناسب» است.

مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: برخی از اقدامات پلیس در یک سری از دانشگاه‌های آمریکا نامتناسب به نظر می‌رسد و ما از این امر نگران هستیم.

پیش از این کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای از برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین ابراز نگرانی کرد.

وولکر تورک در این بیانیه تأکید کرده است که از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی آمریکا حین سرکوب تظاهرات دانشگاهیان حامی فلسطین «نگران» شده است.

وی ضمن اشاره به دستگیری و تعلیق دانشجویان معترض افزود که از «برخی اقدام‌های نامتناسب مجریان قانون» در تعدادی از دانشگاه‌های ایالات متحده نگران است.

وی افزود: واضح است که استفاده از حق مشروع آزادی بیان، با تحریک به خشونت و کینه‌توزی برابر نیست.

رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که نیروهای پلیس این کشور در مواردی برای دستگیری این معترضان، آنها را روی زمین کشیده و برای متفرق کردن جمعیت معترض، از اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

در همین ارتباط، سخنگوی کاخ سفید در پی انتقاد به حضور پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، مدعی شد: تصمیم برای حضور پلیس به عهده خود دانشگاه‌ها است.

کارین ژان پی یر در ادامه این اظهار نظر، بدون اشاره به بازداشت بیش از هزار دانشجوی حامی فلسطین در ۲ هفته اخیر، ادعا شده است: ما همچنان می‌گوییم که همه آمریکایی‌ها حق اعتراض مسالمت‌آمیز را دارند و در همین حال ما با هر لفاظی ضد یهودی مخالفیم. دانشگاه ها و موسسات تصمیم گیری خود را دارند.

دانشگاه کلمبیای ایالت نیویورک آمریکا که در روزهای اخیر کانون اصلی مخالفت با سرمایه گذاری در اسرائیل بوده، پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین، جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته‌های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرده است.

 از اعتراف به بی فایده بودن حمله به رفح تا محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

واکنش دبیرکل سازمان ملل به سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درباره سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا گفت که تضمین آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز ضروری است.

آنتونیو گوترش گفت: در عین حال، بدیهی است که سخنان نفرت‌انگیز غیرقابل قبول است. من معتقدم که چگونگی مدیریت صحیح اتفاقاتی که ما شاهد آن بوده‌ایم بر عهده مقامات دانشگاه‌ها است.

دانشجویان در ۱۷ آوریل پس از شهادت مینوچه نعمت شفیق رئیس دانشگاه کلمبیا در مقابل کنگره، اردوگاهی (چادرهایی) را در محوطه این دانشگاه کلمبیا برپا کردند. رئیس دانشگاه کلمبیا، بیش از همتایانش در هاروارد و پن در طول شهادت‌های مشابه قبلی، با قانون‌گذارانی که از اعتراضات دانشجویی انتقاد می‌کردند، همسو بوده است.

در ۱۸ آوریل، شفیق از اداره پلیس نیویورک خواست تا چادرهای دانشجویان را جمع کند. از آن زمان، چادرهای همبستگی و تحصن‌ها در دانشگاه های سراسر آمریکا برپا شده است. تظاهرات دانشجویی علیه جنگ غزه بیش از شش ماه است که در سراسر آمریکا در حال برگزاری است اما این تظاهرات با حوادث هفته گذشته شدت گرفت.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین‌الملل است.

انتهای پیام

نظر شما