شناسهٔ خبر: 66426617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فدراسیون فوتبال | لینک خبر

بهار خوشایند فوتبال ملی مبارک!

فوتبال ایران فروردین و اردیبهشت خوشایندی را پشت سر گذاشت، برای ساعات و روزهایی حس غرور و افتخار به بسیاری از مردم بخشید و این را مسئولیت خود در قبال مردمی می داند که سزاوار شادی های بیشتر، عمیقر و طولانی تر هستند. تا باد چنین بادا.

صاحب‌خبر -

 

سایت رسمی فدراسیون فوتبال؛ «سالی که نکوست از بهارش پیداست!» این شاید یک ضرب‌المثل بسیار شنیده شده باشد اما در مورد فوتبال و فوتسال صدق می‌کند. تیم ملی فوتسال با یک نمایش سزاوارانه توانست دوباره سکه قهرمانی آسیا را به نام خودش ضرب کند و دختران ملی‌پوش در مسابقات کافا چنان خوش درخشیدند که جز با تحسین نمی‌شود از آنها یاد کرد. تیم ملی فوتبال در فروردین به مرحله دوم جام جهانی صعود کرد و البته که کسب عنوان سوم جهان توسط تیم ملی فوتبال ساحلی در آخرین روزهای سال و در آستانه بهار، را هم میشود به این سیاهه افزود.

وقتی تیم ملی فوتسال با دشواری و محدودیت‌های پروازی به دلیل شرایط خاص منطقه روبرو شد، برخی از حریفان جشن گرفتند که ایران به جام ملت‌های فوتسال 2024 تایلند نمی‌رسد، فرش قهرمانی را برای خودشان پهن شده دیدند و روبان به جام بستند اما با تدابیر انجام گرفته در سطوح مدیریتی، تیم به ترکیه رفت و بعد از پروازی هشت ساعته به عنوان آخرین تیم در هوای شرجی بانکوک از پلکان هواپیما پایین آمد تا نشان دهد ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم نمی تواند سد راهی کسی شوند که اراده قهرمانی دارد.

تغییر در برنامه‌های تمرینی، تاخیر در رسیدن، مصدومیت حسین طیبی ستاره فوتسال، آمادگی ناکافی مسلم اولادقباد بهترین بازیکن سال آسیا بعد از مصدومیتی که از اسپانیا او را رها نکرد و ... هیچکدام روی کار وحید شمسایی و مربیان تیم تاثیری نداشت. از همان تهران همه روی یک جمله تاکید داشتند:«بدون هیچ بهانه‌ای ماموریت ما باز پس گرفتن تخت و تاج پادشاهی فوتسال آسیاست.» تیم با همین شعار تمرین کرد، استراحت کرد، در جلسات فنی به مرور خود و حریفان پرداخت و مسابقه داد. تیم جوان شده رفته رفته با کیفیت بهتری مقابل حریفانی که مربیان بزرگ فوتسال جهان را به خدمت گرفته بودند به میدان رفت و خاکریز به خاکریز به سمت فینال تاخت تا کاپیتان اصغر حسن‌زاده جام قهرمانی را بالای سر ببرد و یک ایران شادمان شود.

بهار خوشایند فوتبال ملی مبارک!

پشت سر یک تیم موفق درون زمین، همیشه تیمی بیرون از زمین قرار دارد که خیلی دیده نمی‌شوند، کمتر کسی در موردشان حرف می‌زند و وظیفه‌شان را در«خدمت به تیم و آماده کردن همه چیز برای تمرکز بازیکنان و کادر فنی درون زمین» می‌دانند. از دبیرکل و امور بین‌الملل گرفته تا تشریفات و پشتیبانی و مرکز ملی فوتبال و ...

وقتی تیمی نتیجه می‌گیرد یعنی همه عقربه‌های ساعت وظیفه‌شان را به درستی انجام داده‌اند و عملکرد تیم ملی فوتسال نشان می‌دهد «تیم» فقط مجموعه بازیکنان و کادر فنی نیست، اراده بزرگی است که در یک کشور از وزارت ورزش و جوانان تا فدراسیون و حتی نهادهای دیگر شکل می‌گیرد تا پرچم ایران بر بام قهرمانی افراشته شود. این ماموریت به درستی انجام شد، تیم ملی فوتسال به قهرمانی آسیا دست یافت و جواز صعود به جام جهانی را کسب کرد. کشورهایی که سالهاست در فوتبال و فوتسال سرمایه‌گذاری می‌کنند و همواره به عنوان «الگوهای بی‌نقص» از سوی برخی معرفی می‌شوند، از خانه و پای تلویزیون این لحظات را دیدند. ژاپن، عربستان، کره جنوبی و ...

این به معنی پایان کار است؟ ابداً! هنوز فاصله داریم اما همانطور که هر شکستی تلخ است و اسباب مقایسه، باید از پیروزی‌ها لذت برد و توانمندی‌ها را تحسین کرد. همانطور که تمام آسیا و حتی رئیس فدراسیون جهانی فیفا ایران به تشویق تیم ملی فوتسال ایران پرداخت.

در کوران جام ملت‌های فوتسال آسیا، تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۸ سال ایران هم دست به یک کار بزرگ زد. قهرمانی در مسابقات کافا با چهار پیروزی درخشان و یک تساوی. آنها برابر تیم‌های تاجیکستان با حساب پنج بر صفر، ازبکستان با حساب چهار بر ۲ و ترکمنستان با حساب هفت بر صفر به برتری دست یافتند و پس از تساوی مقابل قرقیزستان، با ۱۰ امتیاز به مقام قهرمانی رسیدند. یک بار دیگر نتایج را مرور کنید و یادمان بیاید که کشورهای آسیای میانه چند سال است سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی فوتبال و فوتسال کرده‌اند. نشانه‌اش درخشش تاجیکستان در جام ملت‌های فوتبال و فوتسال است، حضور ستاره‌هایی از ازبکستان در لیگ برتر، صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال و ...

تیم ملی دختران زیر 18 سال زیر نظر مریم جهان نجاتی و کادر فنی‌اش مدتهاست آرام و بی‌هیاهو تمرین می‌کنند، در سکوت خبری به اردو می‌آیند، از دل لیگ کشف می‌شوند و با حمایت‌های درست و هدفگذاری صحیح به پیش می‌تازند.

 رشد فوتبال و فوتسال بانوان در ایران یک ژست اجتماعی نیست، یک واقعیت است. برخلاف برخی خودتحقیری‌ها که همه چیز را به فشار و الزام فیفا ربط می‌دهند، دختران ایران از هر فرصتی برای نمایش توانمندی‌هایشان استفاده می‌کنند، باید آنها را در اردوها ببینید، باید تمرین، جنگندگی و اراده‌شان را ورای قضاوت‌های دور بررسی کنید، آنها مورد حمایت هستند، تمام ارکان فدراسیون فوتبال هر روز فضا و فرصت‌ بیشتری را در اختیارشان قرار می‌دهند و آنها از هر ظرفیتی به بهترین شکل بهره می‌گیرند، وقتی به مسابقات بین‌المللی می‌روند جز به پیروزی، کم کردن فاصله با رقبا و تغییر نگرش نسبت به دختران ایران به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند.

نمایش محترم، قهرمانی در جام و کسب اعتماد به نفس بیشتر مهمترین دستاوردهای کافا برای فوتبال زنان بود. فراموش نکنیم گلاره ناظمی و زری فتحی دو داور خانم ایران در جام ملت‌های آسیا مسابقات مهمی را سوت زدند و مورد اعتماد AFC هستند. این راهی است که زنان و دختران ایران با قدرت در پیش گرفته‌اند، اراده‌ای ملی برای حمایت از آنها وجود دارد، شاید هنوز کافی نباشد اما واقعی است و آینده را فتح خواهند کرد، اگر در طلوع همیشگی آفتاب صبحگاهی از شرق شک دارید در این گزاره شک نداشته باشید که زنان و دختران ایران هر روز عرصه‌های جدید را فتح می‌کند، فوتبال یک نشانه آن است. آنها فرزندان ایران زمین هستند و «تا پای جان، برای ایران» فداکاری می‌کنند. نامشان درخشان باد.

فوتبال ایران فروردین و اردیبهشت خوشایندی را پشت سر گذاشت، برای ساعات و روزهایی حس غرور و افتخار به بسیاری از مردم بخشید و این را مسئولیت خود در قبال مردمی می داند که سزاوار شادی های بیشتر، عمیقر و طولانی تر هستند. تا باد چنین بادا

--

نظر شما