شناسهٔ خبر: 66425350 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تراکم ۴۵ درصد آب شیرین کن‌های دنیا در خلیج فارس

رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت:۷ کشور از کشور‌های حوزه خلیج فارس حدود ۹۰ درصد آب آشامیدنی شان را از آب شیرین کن‌های خلیج فارس می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرتضی توکلی در برنامه سلام خبرنگار افزود: علاوه بر ایران کشور‌های امارات، عمان، قطر، بحرین و کویت و عربستان ۹۰ درصد آب شیرین را از آب شیرین کن‌های خلیج فارس می‌گیرند.
وی افزود: ۴۵ درصد تراکم آب شیرین کن‌های دنیا در خلیج فارس در اختیار این کشورهاست که سهم کشورمان دو درصد است که با این فرآیند شوری آب خلیج فارس نسبت به جا‌های دیگر بالاتر یعنی بین ۴۰ تا ۵۰ است و سایر اقیانوس‌ها زیر ۴۰ است.
آقای توکلی تصریح کرد: باتوجه به این که چرخش آب از اقیانوس هند به داخل خلیج فارس و سواحل ایران می‌آید و از سواحل جنوبی خارج می‌شود این ظرفیت برای کشورمان ایجاد شده که در قسمت شمالی از زیستگاه‌های پراهمیت و مهم بیشتری مثل جنگل حرا، صخره‌های مرجانی، وجود لاک پشت ها، فیل دریایی و حدود ۳۴ جزیره مهم و دارای ارزش اقتصادی و استراتژیک بهره‌مند شویم.
رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به اقتصاد دریا محور در حوزه جذابیت‌های خلیج فارس گفت: حدود شش هفت میلیون از جمعیت کشورمان در سواحل جنوبی و صد کیلومتری سواحل جنوبی از این ظرفیت استفاده می‌کنند در حالی که منطقه خلیج فارس حدود ۱۰۸ میلیون نفر جمعیت دارد و ۸۵ میلیون نفرش در ایران است.
وی افزود: تمرکز اقتصادی کشور‌های حوزه خلیج فارس بیشتر روی سواحل است و وابستگی آن‌ها به سواحل خلیج فارس خیلی بیشتر از کشورماست.
آقای توکلی گفت: باتوجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که ۹ تا محور اساسی را مطرح کردند باید با مشارکت مردم و با ایجاد یک برنامه مدون و ظرفیت‌هایی که زیرساخت‌های اساسی دارند و با بهره مندی از ۲۳ زیرحوزه اقتصاد دریامحور از جمله گردشگری، انرژی و ... باید نرخ رشد اقتصادی کشورمان را در حوزه دریا و ساحل بالا ببریم.
رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: در حوزه آموزش و توسعه نیروی انسانی برنامه‌ای در بحث اقیانوس شناسی و علوم جوی اقدامات منحصر به فردی انجام دادیم مثلا برای اولین بار در نوروز امسال باتوجه به کاوش‌هایی که انجام دادیم تا عمق دو هزار و ۱۲۳ متر را نمونه برداری و رسوب برداری کردیم.
وی افزود:خیلی‌ها تلاش می‌کنند که نام خلیج فارس را از اسناد محو کنند و محققین باید بکوشند تا ما با کمک آنها و ترویج و گفتمان و برنامه‌های دولت مردمی از ظرفیت‌های ساحلی به ویژه در حوزه سواحل مکران بهره‌مند شویم.
وی گفت: ما ظرفیت داریم از همه کسانی که به یک نوعی علاقه مندبه این سرزمین سواحل، دریا، اقیانوس هستند و به استفاده از زیرساخت‌های مرتبط با این موضوع به خصوص در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک وارد شوند، از آنها استفاده کنیم و دست شان را بفشاریم.

<div id="video-display-embed-code_11061673"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4220845/11061673?width=600&height=400"></script></div>

نظر شما