شناسهٔ خبر: 66423647 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«زندگی با فلسفه»؛ روایتی از انشاءالله رحمتی در تلویزیون

تهران- ایرنا- مستند «زندگی با فلسفه»؛ پرتره‌ای درباره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه و مترجم نامدار آثار حکمی و عرفانی روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مستند «زندگی با فلسفه»؛ پرتره‌ای درباره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه و مترجم نامدار آثار حکمی و عرفانی، خاصه آثار هانری کربن و سید حسین نصر پنجشنبه- سیزدهم اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این مستند، دوازدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

تهیه‌کننده مستند «زندگی با فلسفه» با اشاره به جایگاه و اهمیت انشاءالله رحمتی در سپهر علمی و فرهنگی ایران اظهارداشت: حوزه مطالعاتی و پژوهشی دکتر رحمتی، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، عرفان و فلسفه اسلامی است و به آثار هانری کربن علاقه و توجه ویژه‌ای دارد.

صدوقی گفت: رحمتی که سال ۱۳۸۶ به عنوان مترجم برگزیده کشور شد، ترجمه و تألیف آثار گوناگونی را در کارنامه خود دارد که از جمله آنها می‌توان به ترجمه کتاب‌هایی همچون چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی در چند مجلد؛ اثر هانری کربن، عشق الهی اثر ویلیام چیتیک، معبد و مکاشفه و ارض ملکوت از آثار هانری کربن، تفسیر معاصرانه قرآن کریم از سیدحسین نصر و همکاران، فلسفه دین در قرن بیستم نوشته چارلز تالیافرو، دانشنامه فلسفه اخلاق ویراسته پل ادواردز و کتاب نقد عقل عملی (نقد دوم ایمانوئل کانت) اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه فلسفه اسلامی، دکتر رحمتی علاوه بر تدریس متون کلاسیک فلسفه در مقاطع مختلف دانشگاهی به معرفی جریان‌های نوین مرتبط با فلسفه اسلامی اهتمامی قابل توجه دارد و برای ارائه خوانشی امروزی و کارآمد از فلسفه و معنویت اسلامی، بخشی از تحقیقات و مطالعات خود را به آثار سنت گرایان اختصاص داده است که ترجمه کتاب‌های «معرفت و معنویت» و «هنر و معنویت» نوشته سیدحسین نصر،گردآوری و تدوین مقالاتی از سنت‌گرایان و «دین و نظم طبیعت» و «گلشن حقیقت» هر دو از سید حسین نصر ره آورد تلاش‌های مجدانه اوست.

«زندگی با فلسفه»؛ روایتی از انشاءالله رحمتی در تلویزیون

تهیه‌کننده مستند «زندگی با فلسفه» بیان کرد: استاد رحمتی استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است و در کنار تحقیق و تدریس سالیانی است که سردبیری فصلنامه تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت در موسسه اطلاعات را هم برعهده دارد. این مجله یکی از تأثیرگذارترین نشریات حوزه حکمت، فلسفه و عرفان در ایران به شمار می‌رود.

صدوقی اظهارداشت: در مستند «زندگی با فلسفه» با همراهی و روایت استادان امیرعباس علی زمانی استاد دانشگاه تهران، عبدالرضا مظاهری و سیدعلی مرتضویان استادان دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی فدایی مهربانی استاد دانشگاه تهران و فاطمه محمد پژوهشگر و مدرس فلسفه؛ زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و جایگاه و اهمیت دکتر انشاءالله رحمتی در سپهر حکمی و فلسفی ایران به تصویر کشیده است.

بر اساس این گزارش، عوامل این مستند ۴۰ دقیقه‌ای عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار:‌ حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

نظر شما