شناسهٔ خبر: 66423618 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

خفت‌گیری در روز روشن!

فاطمه ناجی

« شر شما را خریداریم، کاملا محرمانه، صددرصد تضمینی!»، «سرعت ما از قانون بیشتر است، کار خود را به ما بسپارید»؛ شعارهایی که حالا جای آگهی‌های روی دیوار در کوچه و خیابان، در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام با عنوان "شرخری" دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -
خفت‌گیری ، شرخری ،  زورگیری ، وصول مطالبات ، امنیت اخلاقی و اجتماعی ، جامعه ، فضای مجازی ،
« شر شما را خریداریم، کاملا محرمانه، صددرصد تضمینی!»، «سرعت ما از قانون بیشتر است، کار خود را به ما بسپارید»؛ شعارهایی که حالا جای آگهی‌های روی دیوار در کوچه و خیابان، در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام با عنوان "شرخری" دیده می‌شود.

این پیج‌ها که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست، تنوع کاری بالایی هم دارند؛ تصاویر را می‌بینم و متن در ذهنم لاتی‌اش را پر می‌کند، از امورات شرخری، وصول چک، گوشمالی تا حذف مهره سوخته، کتک‌کاری و گرفتن زهرچشم را در هر شرایطی انجام می‌دهند.در توضیحات بیشتر آنها خودشان را شرخر معرفی می‌کنند با تصاویری که انگار از دل فیلم‌های سعید روستایی و محمدکارت بیرون زده باشند. یکی از پستها عجیب بود و از مخاطبهای پیجش خواسته بود که لطفا تقاضای اسیدپاشی نکنید ما همه کار می‌کنیم جز این کار! تصور اینکه هنوز هستند آدمهایی که چنین درخواستهایی دارند دنیا را ترسناکتر می‌کند!  

30 من، 70 تو!

با یکی از آنها ارتباط گرفتیم، به گفته شرخر اگر بحث فقط گرفتن پول باشد، مثلا از ۱۰۰ میلیون تومان طلب، ۲۵ تا ۳۰ درصد برای شرخر است؛ اما بحث گوشمالی جداست. برای مثال دست و پا شکستن فرد حداقل از ۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود؛ اما در کل به گفته شرخر هزینه‌ها بر اساس جرمی که هست، حساب و کتاب می‌شود. نحوه خفت‌گیری و گوشمالی هم فرق دارد، از ترساندن در محل کار و زندگی تا خفت کردن و بردن در باغ و یا حتی فیلم گرفتن از فرد را می‌توانید پیدا کنید! او در ادامه کار خود را ضمانت می‌کند و می‌گوید برای اینکه فرد دست از پا خطا نکند و پیش پلیس نرود، چند روزی در اطراف خانه و محله‌اش پرسه می‌زنیم تا حساب کار دستش بیاید!

کل پول رو بعد کار بده

داد زدن، عربده کشیدن، تیزی کشیدن، خفت کردن، امضا گرفتن، وصول طلب به همراه گوشمالی، ترساندن همه اینها نرخ جدا دارد و توافقی است؛ نحوه پرداخت هزینه هم به دو صورت است؛ یا فرد سفارش دهنده در صحنه خفت‌گیری حضور پیدا می‌کند که در این صورت دریافت هزینه بعد از کار و مبنا بر اعتماد است، گزینه دوم هم مشتری با شرخر یک ملاقات حضوری برقرار می‌کنند، بر حسب توافق عموما نیمی از مبلغ را می‌گیرد و مابقی بعد از کاری که انجام می‌شود، تسویه می‌شود!

همکاری با وکلا در پرونده‌های قانونی

مسئله‌ای که وجود دارد این است که برخی از افراد با تغییرنام شرخری در فضاهای قانونی از این قشر به نام کارشناس وصول مطالبات استفاده می‌کنند، خیلی از کاربران برای پیش‌بردن سریع اهداف و پرونده قانونی‌شان و به گفته وکیل دست به دامن این نوع افراد می‌شوند، حالا بماند که این کار با چه دردسر و استرسی انجام می‌شود و یا کلاهبرداری است و هزینه به جیب افراد معتادی می‌رود که از این راه کسب درآمد می‌کنند!

کارشناس وصول مطالبات

جدا از شرکتهایی که افراد متخصص و آگاه به امور مالی را به اسم کارشناس وصول مطالبات استخدام می‌کنند در برنامه‌های استخدامی چندین آگهی به چشم می‌خورد که صرفا هدف طلب وصول است و کاری هم به مدارک دانشگاهی ندارد، صرفا سابقه‌دار و ماهر باشد و هیکل ورزشکاری داشته باشد کافی است! بازی با کلمات و زیبا کردن کاری که در عمل زشت و قبیح است... خفت‌گیری، زورگیری، شرخری، کارشناس وصول مطالبات اسمش هر چه باشد ابعاد روانی و جسمی بسیار بدی برای افراد و جامعه به دنبال دارد و امنیت اخلاقی و اجتماعی را زیرسوال می‌برد! 

نظر شما