شناسهٔ خبر: 66423327 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار هواشناسی نارنجی برای خراسان جنوبی صادر شد

بیرجند - ایرنا - اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با توجه به فعالیت سامانه بارشی و رعد و برق شدید از روز پنجشنبه هفته جاری در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اداره کل هواشناسی استان، این هشدار نارنجی امروز (سه شنبه) درباره نفوذ و تقویت فعالیت توده هوای ناپایدار جوی از عصر پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت تا اواخر وقت جمعه صادر شده است.

براساس این اخطاریه گاهی وزش باد شدید در برخی نقاط گرد و خاک، رگبار و رعد و برق شدید، وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه، بارش تگرگ و تشکیل مه در مناطق مستعد و کوهپایه‌ای پیش بینی می‌شود.

منطقه اثر این سامانه بارشی همه مناطق استان است و هشدار نارنجی اقدام ضروری را می‌رساند.

لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت تگرگ به بخش کشاورزی، احتمال خسارت به قنوات، تاسیسات زیربنایی، راه‌ها و جاده‌های روستایی، اختلال در ترددهای جاده‌ای، خطر برق گرفتگی بر اثر صاعقه، احتمال خسارت به پوشش گلخانه‌ها و سقف‌های موقت از مخاطرات این وضعیت جوی خواهد بود.

پرهیز از استقرار و صعود به مناطق مرتفع، اتراق یا چرای دام در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و سفرهای غیرضروری همچنین لایروبی کانال‌ها، آب روها و دهانه پل‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و آمادگی نهادهای مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

فعالیت سامانه بارشی قبلی که از عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت در خراسان جنوبی آغاز شد و تا اواخر وقت جمعه از جمله در مرکز استان ادامه یافت، باعث جاری شدن سیلاب شد و در زیرکوه شکسته شدن ۲ بند خاکی را در پی داشت.

بارش‌های رگباری و سیل آسا در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.

نظر شما