شناسهٔ خبر: 66423185 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد؛

فعاليت 1055 مجتمع خدماتي رفاهي در سطح محورهاي مواصلاتي کشور

صاحب‌خبر -
فعاليت 1055 مجتمع خدماتي رفاهي در سطح محورهاي مواصلاتي کشور
خبرگزاری آریا - رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به فعالیت 1055 مجتمع خدماتی رفاهی در سطح محورهای مواصلاتی کشور گفت: روند احداث حدود 600 مجتمع خدماتی رفاهی دیگر نیز در حال انجام است که با بهره‌برداری از آنها، به‌ازای هر 45 کیلومتر از محورهای مواصلاتی کشور، یک مجتمع فعال خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری آریا از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست با علیرضا زالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که این سازمان در راستای ایمن‌سازی راه‌های کشور، گام‌های مثبتی با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برداشته است، خدمات‌رسانی و ایجاد حمل‌ونقل ایمن را یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر شمرد و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی، فراهم کردن زمینه توقف و استراحت رانندگان و جلوگیری از وقوع تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی است.
وی به فعالیت 1055 مجتمع خدماتی رفاهی در سطح محورهای مواصلاتی کشور اشاره کرد و افزود: همچنین روند احداث حدود 600 مجتمع خدماتی رفاهی دیگر نیز در حال انجام است که با بهره‌برداری از آنها، به‌ازای هر 45 کیلومتر از محورهای مواصلاتی کشور، یک مجتمع فعال خواهیم داشت.
امانی نگهداشت 230 هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی کشور را یکی دیگر از مسئولیت‌های سازمان برشمرد و از بهره‌مندی این سازمان از استعداد و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی در این حوزه خبر داد.
وی فعالیت‌ها و اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را منطبق بر اطلاعات و داده‌های سیستمی خواند و گفت: از خروجی اطلاعات به‌دست‌آمده از این سیستم‌ها در مدیریت و رصد جاده‌های کشور استفاده می‌شود.
بر اساس این گزارش علیرضا زالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با اشاره به اقدامات مثبت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیر ایمنی‌سازی جاده‌ها و کاهش خطرپذیری راه‌ها، بیان کرد: جاده می‌تواند فصل مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افزایش ایمنی سفرها و کاهش آمار تصادفات منجر به جرح و فوت باشد.
زالی با تأکید بر اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین در حوزه راه‌ها، اظهار کرد: زمینه کار مشترک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دانشگاه شهید بهشتی در حوزه‌های تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی مبتنی بر خرد دانشگاهی وجود دارد.
وی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت‌ها و حوادث در این مرکز دانشگاهی و چاپ بسیاری از مقالات آن در مجلات معتبر جهانی، عنوان کرد: این مرکز تحقیقات کانون مناسبی برای استمرار همکاری‌ها با سازمان راهداری در حوزه پیشگیری و کاهش حوادث ترافیکی و مصدومیت‌هاست.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به این که زمینه برگزاری دوره‌ها و ارائه آموزش در رشته پزشکی ترافیک در این دانشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که دوره‌های پودمانی آموزشی برای راهداران به عنوان افسران برجسته امنیت جاده‌ای به منظور ارتقای کیفی دانش آنان در خدمت‌رسانی به هنگام و صحیح به مصدومان سوانح جاده‌ای برگزار شود.
زالی تأکید کرد: باتوجه‌به این که جاده‌ها در نقاط کور خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند، پیشنهاد می‌شود تفاهم‌نامه مشترکی بین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای راه‌اندازی پایگاه‌های شناور سلامت جاده‌ای و خدمات‌رسانی در مواقع لزوم مانند ایام سفرهای نوروز و اربعین حسینی و پیک تردد در جاده‌ها منعقد شود.
وی از رانندگان به عنوان عناصر اصلی انسانی جاده‌ای کشور یاد و تصریح کرد: آنان نقطه هدف مطلوبی برای مداخلات در زمینه هدف‌گذاری برای کاهش تصادفات هستند، البته تحقق این مهم نیازمند اجرای طرح‌های غربالگری، ارائه آموزش‌های مناسب و برنامه‌های اصلاح و کمک‌های رفتاری رانندگان در کاهش آمار تصادفات است.
وی ایمنی خودروها را عاملی در کاهش آمار وقوع تصادفات خواند و گفت: استفاده از ابزارهای هشداردهنده برای پیش‌بینی و جلوگیری از خواب‌آلودگی و وقوع تصادفات جاده‌ای به تحقق اهداف ترسیم شده در این باره کمک می‌کند.
زالی افزود: می‌توان با بهره‌گیری از گنجینه ارزشمند آمار و اطلاعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و آنالیز آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، به کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ای کمک کرد.

نظر شما