شناسهٔ خبر: 66419467 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر کشور:

ظرفیت صادراتی سفال لالجین بیشتر تقویت شود

وزیر کشور با اشاره به صادرات پنج میلیارد دلاری سفال در بازارهای جهانی تأکید کرد: ظرفیت‌های صادراتی سفال لالجین باید در سطح ملی و استانی بیشتر تقویت شود تا بتوانیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی سفال به خود اختصاص دهیم.

صاحب‌خبر -

احمد وحیدی امروز، ۱۱ اردیبهشت در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ و در بازدید از غرفه استان همدان، اظهار کرد: همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صادرات دارد که از جمله آنها محصولات کشاورزی همچون کشمش است بنابراین انتظار داریم میزان صادرات این محصول برای گرفتن جایگاه‌های بالاتر و بهتر در دنیا تقویت شود.

وی با اشاره به صادرات پنج میلیارد دلاری سفال در بازارهای جهانی تأکید کرد: ظرفیت‌های صادراتی سفال باید در سطح ملی و استانی بیشتر تقویت شود که خوشبختانه در این راستا در استان همدان و شهر جهانی سفال، لالجین، اقدامات درخور توجهی انجام شده که باید تکمیل شود تا بتوانیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی سفال به خود اختصاص دهیم.

وزیر کشور افزود: در حوزه دانه‌های روغنی نیز کارهای خوبی انجام شده که می‌توانیم بعد از ذرت با استفاده از این بخش ثروت‌زایی را در توسعه فعالیت‌های اقتصادی بر محور کشاورزی در همدان افزایش دهیم.

قائم‌مقام وزیر صمت نیز با بیان اینکه هدف نهایی ایجاد ۱۰۰۰ زنجیره ارزش در کشور است، گفت: سهم استان همدان از مجموع ۶۲ زنجیره ارزش دو محصول سفال و کشمش است که انتظار داریم در بازه زمانی پنج‌ساله بهره‌وری این دو محصول در استان همدان به بیش از یک‌ونیم تا دو برابر وضعیت موجود برسد.

سیدمهدی فرحی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره ارزش یک اقدام شایسته از طرف وزارت کشور بود که تاکنون ۶۲ سرفصل را مشخص کرده است، یادآور شد: تلاش می‌شود از تمام ظرفیت‌های مغفول‌مانده کشور در شهرها و روستاهای مختلف استفاده ویژه شود تا هم ارزآوری و هم توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان نیز با بیان اینکه فعالان اقتصادی همدان از فرصت نمایشگاه اکسپو استفاده کنند، گفت: نمایشگاه اکسپو فرصت ویژه‌ای برای رقابت استان‌های کشور است. حضور همدان در نمایشگاه اکسپو امسال بسیار تأثیرگذار بوده و فعالیت رسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی مختلف همدان در این دوره قابل توجه است.

حسن پیمانی با بیان اینکه حضور برخی از فعالان اقتصادی استان همدان که در حوزه کاری خود متخصص هستند، سبب ترغیب بسیاری از سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف در غرفه همدان شده است، مطرح کرد: تعاملات مناسبی در این نمایشگاه برای انعقاد تفاهم‌نامه و تعاملات تجاری بین کشورهای مختلف با همدان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه استان‌ها در نمایشگاه اکسپو برای معرفی ظرفیت‌های خود در رقابت هستند، گفت: فعالان اقتصادی همدان باید تلاش کنند تا با حضور خود در چنین فرصت‌هایی، به معرفی تمام ظرفیت‌های استان کمک کنند.

پیمانی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بسیاری در استان همدان وجود دارد که به‌علت محدودیت در این نمایشگاه معرفی نشده است، افزود: انتظار می‌رود تولیدکنندگان و واحدهای اقتصادی بیشتری از استان هچنمدان درین نمایشگاه‌هایی حضور پیدا کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان همدان نیز گفت: خوشبختانه از این نمایشگاه استقبال خوبی از سوی تجار و بازرگانان داخلی و خارجی انجام شد که این نمایشگاه فردا چهارشنبه نیز برپاست.

علی خاکسار بیان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، استان همدان با حضور این اداره‌کل، اداره‌کل صمت، سازمان جهادکشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی با مدیریت معاون اقتصادی استانداری در سالن ۴۱ به معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان در زمینه صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و صنعتی پرداخته است.

وی گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی به واسطه قرار گرفتن سفال لالجین در زنجیره ارزش استان، در این غرفه حضور یافته و تلاش کرد تا این ظرفیت را به نحو احسن به مخاطبان داخلی و خارجی بشناساند و در کنار آن جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز به مخاطبان معرفی و شناسانده شد.

خاکسار بیان کرد: ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو) معرفی می‌شود که ۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری مرتبط با این اداره‌کل است.

وی با بیان اینکه در غرفه استان همدان و در این نمایشگاه ۱۰ فرصت آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان و هیات‌های تجاری داخلی و خارجی معرفی می‌شود، گفت: مشخصات کلی طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی، میزان سرمایه ‌گذاری و کار امکان سنجی انجام شده بر روی آنها در قالب بروشور و کتابچه‌ای تهیه شده است و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

خاکسار با تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان در این نمایشگاه افزود: این ۱۰ بسته با ارزش ۳۷ هزار میلیارد ریال و در قالب انعقاد یک تفاهم‌نامه پنج ساله در استان همدان قابل اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا وی مطرح کرد: ایجاد مناطق نمونه گردشگری، پردیس گردشگری خورزنه و دهکده گردشگری سلامت، تولید سفال و سرامیک، صنایع‌دستی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و تولید چرم، مبل منبت و منبت‌کاری از جمله این بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

انتهای پیام

نظر شما