شناسهٔ خبر: 66419024 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کوبه درب کاروانسرای سیمون مهاباد سرقت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: کوبه درب کاروانسرای سیمون این شهرستان از جایش کنده شده و به احتمال زیاد به سرقت رفته است.

صاحب‌خبر -

واحد جولایی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: کوبه درب اصلی کاروانسرای سیمون مهاباد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و جزو اشیای تاریخی این کاروانسرا بود و، اما در ردیف اشیای نفیس قرار نمی‌گرفت.

وی اضافه کرد: هم اکنون مالکیت کاروانسرای سیمون در اختیار یکی از نهاد‌ها و مالکیت خصوصی قرار دارد، اما بر اساس قانون مبنی بر تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد، این موضوع از طریق شهرداری هم پیگیری می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: این موضوع به دلیل مالکیت خصوصی این بنا از شهرداری و دیگر مالکان و همچنین از طریق نیروی انتظامی پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: در شهر مهاباد چندین بنای تاریخی دیگر از جمله حوضخانه‌های تاریخی نیز وجود دارد و میراث فرهنگی نمی‌تواند برای تمام بنا‌های تاریخی نگهبان بگذارد و یا اینکه درب و کوبه‌های تاریخی این اماکن را برای نگهداری به موزه بیاورد.

وی از شهروندان خواست همانگونه از واحد‌های ساختمانی خود مراقبت می‌کنند، در مقابل بنا‌های تاریخی و اشیا آنها نیز خود را مسئول بدانند و از تعرض افراد دوره گرد و معتاد به این اماکن جلوگیری کرده و در صورت مشاهده این موارد مراتب را به نیروی‌انتظامی و میراث فرهنگی اطلاع دهند.

نظر شما