شناسهٔ خبر: 66413599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

واکنش بازار ارزهای دیجیتال در برابر تنش‌ها و بحران‌های خاورمیانه

این روزها از نقاط مختلف جهان دائماً در حال شنیدن اخبار سیاسی و اقتصادی متنوعی هستیم. حال این وضعیت و تعدد اخبار مهم در منطقه پرماجرای خاورمیانه بیشتر است. از طرفی مگر می‌شود در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشت و نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت بود؟ بازاری که همه از وابستگی آن به ریزترین رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آگاه هستند.

صاحب‌خبر -

این روزها از نقاط مختلف جهان دائماً در حال شنیدن اخبار سیاسی و اقتصادی متنوعی هستیم. حال این وضعیت و تعدد اخبار مهم در منطقه پرماجرای خاورمیانه بیشتر است. از طرفی مگر می‌شود در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشت و نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت بود؟ بازاری که همه از وابستگی آن به ریزترین رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آگاه هستند.

روزی که خبر حمله ایران به اسرائیل آمد با سرعتی باورنکردنی شاهد نوسانات شدید قیمت در دلار، طلا، نفت، ارزهای دیجیتال و… بودیم. ارزش طلا، دلار و نفت به شدت افزایش یافت و قیمت بیت کوین و بسیاری از رمزارزها با کاهشی چشمگیر روبه‌رو شد. البته در این میان رمزارزهایی که بر پایه دلار و طلا بودند نیز اوضاع خوبی داشتند. مشاهده قیمت تتر آنلاین در آن زمان مهر تأیید خوبی بر همین موضوع بود.

حال واکنش بازار ارزهای دیجیتال به تنش‌ها و بحران‌های خاورمیانه تبدیل به موضوعی مهم و جذاب شده که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

نگاهی اجمالی به اتفاقات و شرایط اخیر در منطقه

اکنون که شاهد تشدید درگیری‌های نظامی مختلف در منطقه خاورمیانه از جمله ایران هستیم، نوسانات قیمتی بازار رمزارزها و عدم اطمینان به آینده ارزهای دیجیتال نیز افزایش یافته است. این موضوع را پس از حمله ایران به اسرائیل به وضوح توانستیم ببینیم. در بامداد ۱۴ آوریل ۲۰۲۴، ایران حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای به اسرائیل انجام داد که ثمره آن چیزی جز ریزش شدید قیمت ارزهای دیجیتال نبود. بازار کریپتو پس از این اتفاق به دلیل ترس از جنگ دچار تغییرات شدیدی شد. طوری که قیمت بیت کوین و اتریوم به ترتیب تا ۶۰,۶۶۰ و ۲,۸۵۰ دلار کاهش یافت.

نکته جالبی که در پی این اتفاق شاهد آن بودیم این بود که، رمزارزهای فعال با پشتوانه طلا و دلار در این نوسانات قیمتی تغییرات متفاوتی داشتند. در واقع بهترین عملکرد بین ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بازار به رمزارزهایی تعلق داشته با پشتوانه طلا فعالیت می‌کردند. قیمت بدیهی است که دلیل آن هم افزایش نرخ طلا پس از این اتفاقات بود.

حساسیت سرنوشت ارزهای دیجیتال در خاورمیانه تنها به حواشی سیاسی و درگیری‌های جنگی آن محدود نمی‌شود. در بسیاری از کشورهای منطقه هنوز قوانین مشخصی برای ارزهای دیجیتال وضع نشده است. ضمن اینکه نگرانی‌های مربوط به مسائل امنیتی که به سبب تحریم‌ها ایجاد شده‌اند را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

تأثیر جنگ و درگیری ها بر روی بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

پس اتفاقات عجیب و نسبتاً ترسناکی که در خاورمیانه افتاد، بسیاری از افراد این سؤال در ذهنشان ایجاد شد که به طور کلی جنگ و درگیری‌های سیاسی چگونه می‌تواند روی آینده ارزهای دیجیتال تأثیرگذار باشد؟ بازار کریپتوکارنسی فضای بسیار حساس و تأثیرپذیری دارد. این موضوع را حتی مبتدی‌ترین تریدرها هم می‌دانند. پس طبیعی است که اتفاقات مهمی مثل جنگ و درگیری بین کشورهای مختلف روی قیمت دارایی‌های دیجیتال تأثیرگذار باشد.

برای اینکه تأثیر جنگ و درگیری‌های سیاسی بر بازار کریپتوکارنسی را بررسی کنیم، باید ابتدا به تصمیمات مهم کشورهای گوناگون و تأثیرات آن‌ها بر این بازار اشاره کنیم. مردمی که در یک کشور جنگ‌زده زندگی می‌کنند، همواره به دنبال راهی هستند تا سرمایه خود را از پول نقد به نوع دیگری از دارایی تبدیل کنند. حال اگر در کشور ایکس شاهد وقوع یک جنگ باشیم، احتمالاً یکی از اولین گزینه‌هایی که افراد تصمیم می‌گیرند دارایی‌های خود را به آن تبدیل کنند، ارزهای دیجیتال است. اگر چنین تصمیماتی در ابعاد بزرگ گرفته شود، احتمالاً می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی نوسانات این بازار داشته باشد.

با وجود تمام این موارد با کمی مطالعه تاریخ می‌توان متوجه استحکام قیمت بیت کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر در برابر حملات اسرائیل به غزه شد. بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها و احتمالات تحلیلگران حوزه کریپتو، قیمت بیت کوین با اوج گرفتن درگیری‌های فلسطین و اسرائیل و خشونت متولدشده آن، چندان تغییر نکرد. اما شاید این استحکام قیمت را بتوان پای کوچک بودن و کم‌جمعیت بودن غزه گذاشت. غزه حدوداً دو میلیون نفر جمعیت دارد و حتی در صورت پذیرش بیت کوین در آینده نیز، نمی‌تواند تأثیر چشمگیری بر بازار جهانی ارزهای دیجیتال داشته باشد. احتمالاً این موضوع بتواند تغییر قیمت ناگهانی رمزارزها پس از حمله ایران به اسرائیل را تا حد زیادی توجیه کند.

بررسی سناریوهای مختلف بازار رمزارزها در شرایط بحرانی و تنش

شرایط بحرانی مثل جنگ و درگیری‌های سیاسی شدید بین کشورهای قدرتمند می‌تواند مثل سایه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده و دارایی‌های آن را تحت تأثیر قرار دهد. در چین شرایطی احتمال وقوع اتفاقات مختلف وجود دارد و یک تریدر خوب باید تمام سناریوهای احتمالی گوناگون در آینده ارزهای دیجیتال را پیش بینی کند. شاید از این شیوه بتوان در شرایط حساس، تصمیمات هوشمندانه‌تری گرفت.

احتمال رکود بیشتر بازار رمزارزها، پیش از رونق یافتن آن!

درست است که در چند سال اخیر شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی بوده‌ایم؛ اما هنوز تریدرها و تحلیلگران این بازار احساس ترس می‌کنند. ترس از اینکه هنوز به طور کامل از زمستان سخت کریپتو عبور نکرده باشیم و این رکود همچنان ادامه‌دار باشد. درست است که قیمت ارزهای دیجیتال طبق الگوریتم خاصی تغییر نمی‌کند؛ اما تا حد زیادی به احساسات جامعه وابسته است. بنابراین با وجود اتفاقات سیاسی، اقتصادی و کریپتویی مهم اخیر، همچنان احتمال رکود بیشتر این بازار وجود دارد.

اتمام رکود

با کمی مطالعه در تاریخ متوجه می‌شوید که هیچ وقت هیچ رکودی ماندگار نبوده است. بنابراین به عنوان یک تریدر حرفه‌ای باید خود را برای اوج گرفتن شدید بازار ارزهای دیجیتال هم آماده کنید. این موضوع در حالی است که ترس از تشدید رکود بازار رمزارزها و افزایش بحران اقتصادی آمریکا نیز در ذهن همه وجود دارد! پس از بالا و پایین کردن اعداد و ارقام و تحلیل اتفاقات اخیر، می‌توان اوضاع اکنون را به زمان پس از جنگ جهانی دوم تشبیه کرد. وقتی که قبل از رونق اقتصاد و بازارهای مالی، جهان برای چند سال در تورمی بالا غرق بود. البته اگر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی مثل وقوع جنگ‌های مختلف را نادیده بگیریم!

رمزارزها ارزش ذاتی ندارند!

شاید تکرار این جمله کمی عجیب باشد؛ اما به عنوان یک تریدر هیچ وقت نباید فراموش کنید که ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی نداشته و راهی برای ارزش‌گذاری آن‌ها وجود ندارد. این دارایی‌های دیجیتال محصولی برای شما تولید نخواهند کرد و تضمینی برای رشد قیمتی آن‌ها نیز وجود نخواهد داشت. شما فقط با استفاده از استراتژی ترید در زمان بحران، خرید و فروش به‌موقع و انجام معاملات ریسکی امکان کسب سود دارید. حال خودتان تصور کنید که یادآوری این نکته در مواقع حساس و شرایط بحرانی چقدر می‌تواند مهم باشد!

افراد معروفی مثل وارن بافت و چارلی مانگر نیز ارزهای دیجیتال را دارایی‌های شایسته‌ای برای سرمایه‌گذاری مطمئن نمی‌دانند. چارلی مانگر در ماه جولای مصاحبه‌ای با مجله استرالیایی فایننشال ریویو داشت و در پی آن این گونه گفت:

” کریپتو، یعنی سرمایه‌گذاری روی هیچ. من نمی‌خواهم قطعه‌ای از هیچ بخرم، حتی اگر به من بگویید که این قطعه منحصر‌به‌فرد است.”

ارزهای دیجیتال پناهگاه امن شما نیستند!

کمی قبل در همین مقاله اشاره کردیم که ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی هستند که عموماً مردم در شرایط جنگ تصمیم می‌گیرند سرمایه خود را به آن منتقل کنند. این رویداد از طبیعت صنعت کریپتو نشئت می‌گیرد. طبیعتی که کاربران را مجبور می‌کند برای کسب سود بیشتر به دنبال انتخاب استراتژی مناسب برای ترید در زمان بحران باشند. اما فراموش نکنید که بازار کریپتوکارنسی نمی‌تواند پناهگاه امن شما باشد. یعنی حتی با تبدیل دارایی‌های خود به ارزهای دیجیتال، باز هم نمی‌توانید از سرمایه خود به طور کامل محافظت کنید.

سرمایه گذاران و معامله گران کریپتوکارنسی در شرایط بحرانی چه باید کنند؟

به طور کلی بازار کریپتو بازاری پرریسک و غیرقابل پیش‌بینی است. حال این موضوع در شرایط بحرانی و حساسی مثل وقوع جنگ، درگیری‌های سیاسی و… بسیار پررنگ‌تر می‌شود. شاید بهترین کار در چنین مواقعی استفاده از تجربه افراد متخصص، پیگیری دائم اخبار و وضعیت ارزهای دیجیتال و اطمینان پیدا کردن از امنیت محل ذخیره دارایی‌ها باشد. به زبان ساده‌تر شاید مطمئن‌ترین کار در شرایط بحرانی این است که هیچ کاری نکنید!

البته احتمالاً این جمله یک گزاره محافظه‌کارانه در دنیای کریپتو محسوب شود. اما فراموش نکنید که بازار رمزارزها بی‌رحم است و نباید بی‌گدار به آب بزنید. پس حتی اگر قصد فعالیت و معامله در این شرایط را دارید، حتماً پیش از اقدام اطلاعات خود درباره دارایی موردنظر، آینده احتمالی آن، جایگاه کنونی آن در بازار، نظرات کاربران دیگر، تاریخچه قیمتی آن، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و… را تکمیل کنید.

نتیجه‌گیری

دنیای ارزهای دیجیتال مانند یک هندوانه سربسته است. هیچ وقت نمی‌توان به طور قطعی درباره آن نظر داد. واکنش بازار کریپتو به جنگ و درگیری‌های سیاسی نیز نتیجه قاطع و مشخصی ندارد و ممکن است در شرایط مختلف تغییر کند. شما به عنوان یک تریدر حرفه‌ای باید تمام شرایط را در نظر گرفته و برای تغییرات احتمالی آماده باشید. موضوعی که سعی کردیم در این مقاله به شکلی شفاف به آن بپردازیم.

نظر شما