شناسهٔ خبر: 66411058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموختن الفبا با بازی، داستان و نمایش

تهران - ایرنا - هفته معلم بهانه‌ای است برای نشان‌دادن جلوه‌های تازه از دلسوزی و زحمات معلمانی مانند «مرضیه شاکری» که در گوشه و کنار ایران برای افتخار و سربلندی فرزندان از وقت و قلب خود می‌گذرند و با اخلاقی نیکو و طراحی بازی‌های مختلف دانش‌آموزان را به علم‌آموزی مشتاق می‌کنند.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه ایرنا - ۱۲ اردیبهشت در تقویم کشور یادآور سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است که به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. در واقع هفته معلم بهانه‌ای برای یادآوری جلوه‌هایی پر از عشق معلمان در اقصی نقاط کشور در راه علم آموزی است. هرچند که جایگاه والا و زحمات معلمان بر هیچ کس پوشیده نیست اما بازگو کردن روایات خواندنی آنها می‌تواند الگویی برای نومعلمان و حتی دانش‌آموزانی باشد که در آینده این شغل شریف را عهده‌دار می‌شوند.

«مرضیه شاکری» آموزگار دلسوز کلاس اول ابتدایی در منطقه سه تهران ۲۳ سال سابقه کار دارد و این معلم که کار خود را از نهضت سوادآموزی در روستاهای کشور آغاز کرده است، اکنون با طراحی بازی‌های مختلف برای تدریس و یادگیری دانش‌آموزان توانسته سرگروه معلمان پایه اول ابتدایی در منطقه سه تهران برای آموزش و تعامل سایر آموزگاران باشد.

شاکری، شیوه چیدمان نیمکت‌های دانش‌آموزان را در طول سال تحصیلی به طور مکرر تغییر می‌دهد و بازی‌های مختلفی را بر اساس سلیقه دانش‌آموزان خود طراحی می‌کند و تدریس را با داستان و نمایش آغاز و با بازی و یادگیری به پایان می‌رساند و اوقات شادی را در حین آموزش برای دانش آموزان کلاس اولی فراهم می‌کند.

این آموزگار دلسوز کلاس اول ابتدایی در منطقه سه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا گفت: چیدمان نیمکت‌ها براساس بازی‌ و اقدامات و تعداد دانش‌آموزان تغییر می‌کند و به گونه‌ای نیمکت‌ها گذاشته می‌شود که امکان بازی گروهی برای دانش آموزان مهیا شود.

وی افزود: داستان، نمایش و تئاترهایی را برای تدریس مطالب آموزشی روخوانی و جمع و تفریق طراحی می‌کنم و درس را اینگونه به آنها انتقال می‌دهم و پس از آن، تمرین و پرسش و پاسخ در بازی‌های گروهی انجام می‌شود و دانش آموز متوجه نمی‌شود که در بازی هم درس را آموخته و هم به پرسش‌ها پاسخ داده است.

این معلم ادامه داد: ابتدای سال تحصیلی، کلاس و حتی دیوارها را به طور کامل خالی می‌کنیم و تا پایان سال با آثار تولیدی و سلیقه خود دانش‌آموزاندر و دیوارها پر می‌شود همچنین زنگ‌های هنر به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم تا با وسایل دورریختی مانند بطری آب و کاغذ چیزهایی مانند هواپیما و کاردستی‌های مختلف درست کنند تا ابتکار و خلاقیت آنها تقویت شود.


آموختن الفبا با بازی، داستان و نمایش

بازی‌های درسی برای تایید و رفع نواقص به اداره فرستاده می‌شود

شاکری درباره چگونگی طراحی بازی‌هایی برای تدریس، اظهار داشت: معمولا معلم خودش با توجه به ضعف دانش‌آموزان بازی برای تدریس طراحی می‌کند و این موضوع بستگی به روند کلاس دارد. ممکن است که درسی تازه شروع شده و یادآوری بیشتری لازم داشته باشد؛ بنابراین سعی می‌شود تا برای تثبیت یادگیری آن درس بازی طراحی شود.

وی درباره چگونگی استاندارد بودن بازی‌های طراحی شده، خاطرنشان کرد: معمولا با استفاده از تجربه می‌دانیم که خارج از حروف الفبا نباید به دانش آموزان آموزش دهیم و خارج از کتاب درسی اصلا کار نمی‌کنیم همچنین اینکه در جلساتی که با معلمان منطقه داریم، بازی‌ها عنوان می‌شود و به اداره می‌فرستیم و در آنجا داوری می‌شود و نواقص را به معلم اعلام می‌کنند.

این معلم در پاسخ به این پرسش که کلاس مدارس دولتی که جمعیت بالایی دارد را چگونه می‌توان اداره کرد، گفت: وقتی جمعیت بالاست نباید انفرادی با دانش‌آموزان کار کرد زیرا کلاس از دست معلم خارج می‌شود.

شاکری ادامه داد: تنها راه موفقیت در کلاس‌های با جمعیت ۲۵ تا ۴۵ نفر کار گروهی است به این صورت در هر بازی و کارگروهی حداقل هشت دانش آموز درگیر می‌شود همچنین در هر گروه یک دانش آموز ضعیف، یک دانش‌آموز قوی و ۲ دانش‌آموز متوسط قرار می‌گیرند تا به این واسطه خود دانش‌آموزان هم به یکدیگر کمک کنند.

وی درباره چگونگی آموزش به دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری گفت: این دانش‌آموزان معمولا به واسطه بازی و تشویق زبانی اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و آموزش آنها آسان‌تر می‌شود.

نظر شما