شناسهٔ خبر: 66409133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:

اروپایی‌ها درباره سپاه درست بیندیشند

صاحب‌خبر -

نشست سخنگوی وزارت خارجه دیروز در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد.

با اقدامات پلیسی و سیاست‌های خشن نمی‌توان صدای دانشجویان معترض را خاموش کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا گفت: این اعتراضات نشان‌دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا نسبت به مسئله فلسطین است. کنعانی افزود: با اقدامات پلیسی و سیاست‌های خشن نمی‌توان صدای این معترضان را خاموش کرد.

گفت‌وگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در ارتباط با رفع تحریم‌ها به روش‌های مقتضی ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و اینکه آیا در سفر اخیر آقای احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به روسیه در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو شده است، اظهار کرد: همانطور که هفته پیش مطرح کردم، گفت‌وگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع به روش‌های مقتضی ادامه دارد.

حل و فصل بحران فلسطین جز در سایه شکل‌گیری دولت فلسطین از بحر تا نهر انجام نمی‌شود
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران با راهکار دو دولتی در مورد موضوع فلسطین موافق است و اینکه آیا ایران در جریان توافق حماس و رژیم صهیونیستی جهت مبادله اسرا با یکدیگر است، تصریح کرد: در ارتباط با موضوع فلسطین، رژیم صهیونیستی، ریشه، عامل و کانون بحران است و غرب آسیا در طول ۷۵ سال گذشته به دلیل شکل‌گیری یک هویت جعلی دچار یک تهدید بی‌سابقه شده است. کنعانی ادامه داد: ثبات در منطقه شکل نمی‌گیرد مگر اینکه اشغالگری از سرزمین فلسطین زدوده شود. سرزمین فلسطین متعلق به فلسطینیان است و حل و فصل بحران فلسطین جز در سایه شکل‌گیری دولت فلسطین از بحر تا نهر انجام نمی‌شود.

سپاه، نیروی رسمی نظامی ایران است
سخنگوی وزارت امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد  اقدام پارلمان اروپا در نشست اخیرش  علیه ایران  و تلاش برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: سپاه، نیروی رسمی نظامی ایران است و  نیرویی است که مهم‌ترین نقش را در تامین امنیت ملی و حفاظت از مرزهای سرزمینی و مقابله با تجاوز و تهدیدات خارجی و فراسرزمینی و ایجاد امنیت برای ملت بزرگ ایران و نقش‌آفرینی در توسعه و شکوفایی اقتصادی و خدمات عمومی برای ملت‌ ایران ایفا کرده است.

به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم درباره سپاه درست بیندیشند
کنعانی با بیان اینکه سپاه برخی از نیروهای خود را در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی فدا کرده است، گفت: اگر نقش ضدتروریسم سپاه نبود، اعضای پارلمان اروپا در پشت درهای این پارلمان در معرض تهدید تروریست‌های تکفیری و چندملیتی قرار می‌گرفتند. آنها باید بدانند سپاه نیروی رسمی نظامی ایران، برخاسته از بطن ملت بزرگ ایران و بزرگ‌ترین نیروی ضدتروریسم است. وی گفت : به آنها توصیه می‌کنیم درباره سپاه درست بیندیشند و برای هر تصمیمی درست فکر کنند.

طرف افغانستانی به تعهد خود درباره حق‌آبه بر اساس معاهده موجود  به صورت کامل عمل کند
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره  تامین حق‌آبه ایران از هیرمند و اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه بخشی از سهم ایران از این حق‌آبه از سوی طرف افغانستانی داده شده است ، گفت: اطلاعات حاکی از آن است که ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد. وی تاکید کرد : ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود  به صورت کامل عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم.

نظر شما