شناسهٔ خبر: 66405355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش بینی افزایش ۵۰ درصدی تردد زائران اربعین از مرز خسروی 

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه از احتمال افزایش ۵۰ درصدی تردد زائران در اربعین امسال از طریق مرز رسمی خسروی نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: پارسال یک میلیون زائر از این مرز تردد کردند که پیش بینی می شود آمار زائران از این مرز در اربعین سال جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

صاحب‌خبر -

« علی شعبانی » روز دوشنبه در حاشیه جلسه سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور و مقاماتی از ۲ استان دیاله و کرمانشاه در پایانه مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: برگزاری اربعین ۱۴۰۳ نیاز به یک سری مقدمات، مذاکرات هماهنگی دارد که با دولت عراق و استانداری استان دیالی باید انجام شود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته فضاها و زیرساخت‌های بسیار خوبی از جمله ایجاد سایبان‌ها، گیت‌های ورودی و خروجی(۸۸ گیت) در مرز خسروی و همچنین شهرستان قصرشیرین با تلاش مسئولان و دست اندرکاران اربعین انجام گرفت.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه گفت: با توجه به رضایتمندی زائران در مرز خسروی، به طور یقین شاهد افزایش زائران در این مرز خواهیم بود و این افزایش نیازمند زیرساخت‌های لازم است که فضاهای جدیدی را ایجاد کنیم که باید در ایجاد پارکینگ، پایانه‌های مسافری و افزایش فضاهای رفاهی زائرین برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.
شعبانی ادامه داد: امروز به درخواست طرف عراقی و تدبیری که وزارت کشور داشتند، جلسه ای با حضور سفیر ایران در بغداد و معاون وزیر کشور عراق و مقامات ۲ استان دیالی و استان کرمانشاه برگزار شد که دغدغه‌ها و مشکلاتی را که در سال گذشته وجود داشت بررسی شد و امیدواریم با همکاری ۲ طرف امسال شاهد برگزاری اربعینی بسیار خوب باشیم.
وی افزود: سال گذشته دغدغه‌های بسیار زیادی را در حوزه حمل و نقل مسیر رفت از خسروی به عتبات عالیات و بازگشت به خسروی داشتیم که زائران را درگیر کرده بود که این دغدغه‌ها مطرح شد، نگاه ما به مرز خسروی یک مرز اربعینی و مقطعی نیست بلکه یک مرز بین‌المللی است و باید در طول سال فعال باشد و دولت عراق نیز این را پذیرفته که هماهنگی و همراهی لازم را داشته باشد.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

نظر شما