شناسهٔ خبر: 66401367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی گناباد

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب است.

صاحب‌خبر -

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، اسماعیل قربانی مدیر جهاد کشاورزی گناباددر حاشیه بازدید از روند احداث مجتمع گلخانه‌ای روستای زیبد گناباد گفت: این بازدید در راستای سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش بهره‌وری از منابع آب و لزوم گسترش کشت‌های گلخانه‌ای انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب است، افزود: این مدیریت تمام تلاش خود را در جهت احداث هر چه سریع‌تر و به بهره‌برداری رسیدن این طرح و سایر طرح‌ها به کار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی گنابادگفت: یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی در زیر بخش باغبانی، توسعه گلخانه‌ها و کشت در محیط‌های کنترل شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی در این زمینه پایین‌ترین نرخ بهره بانکی را در بین سایر طرح‌ها دارد،افزود: این طرح در سال ۱۴۰۲ در زمین ۶ هکتاری تصویب و در حال حاضر با مساحت ۱.۲ هکتار گلخانه شروع شده و ۸۰ نفر عضوان هستند.

قربانی با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از این پروژه برای ۱۸ تا ۲۰ نفر نیز به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود، گفت: اقدامات انجام شده این طرح تاکنون شامل تسطیح به مساحت یک هکتار، احداث استخر به حجم ۱۹ هزار مترمکعب، انتقال آب به استخر به طول ۱۳۰۰ متر، و احداث جاده دسترسی به آسفالت است.

وی افزود: اولویت‌های این مجتمع گلخانه‌ای نیز شامل تکمیل شبکه روشنایی در معابر فرعی، خرید حق آبه و انتقال، تعمیر آب شرب مجتمع، احداث بادشکن، خرید و نصب ترانس برق، گازکشی و اعطای تسهیلات کم‌بهره است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد در ادامه به بازدید از گلخانه کوچک مقیاس دبیرستان ثامن الائمه کاخک این شهرستان اشاره کرد و گفت: این گلخانه در حوزه تولید گل، نهال و گیاهان فعالیت دارد.

وی با اشاره به این‌که تولید محصول در گلخانه‌ها چندین برابر افزایش می‌یابد و مصرف آب به کمترین میزان خواهد رسید، افزود: از گلخانه‌های کوچک مقیاس می‌توان برای تولید نهال پسته، تولید نهال‌های هسته‌دار، تولید نشاء محصولات مختلف، کشت گیاهان دارویی، تولید قلمه ریشه‌دار انگور، گل محمدی، کشت سبزی و صیفی و سایر محصولات استفاده کرد.

قربانی گفت: راه‌اندازی واحد‌های گلخانه‌ای در راستای استفاده بهینه از آب، تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و استفاده مناسب از انرژی و کاهش هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت محصولات است.

 

 

نظر شما