شناسهٔ خبر: 66397274 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هوشمندسازی ۳۰ درصد چاه‌های لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تاکنون برای حدود دو هزار و ۵۴۰ چاه در استان، دستگاه کنترل هوشمند نصب شده است.

صاحب‌خبر -

هوشمندسازی ۳۰ درصد چاه‌های لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، داریوش حسن‌نژاد گفت: از هفت هزار و ۶۷۳ حلقه چاه‌های کشاورزی و صنعتی لرستان، حدود دو هزار و ۵۴۰ چاه، معادل ۳۰ درصد کل چاه های استان، مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده است.

وی اظهارداشت: سامانه پایش از راه دور کنتور‌ها در حال راه‌اندازی است که تعدادی از شرکت‌های کنتورساز، سامانه پایش را تحویل داده‌اند و تعدادی دیگر در حال تکمیل آن هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: چاه‌های بدون کنتور برابر بند ب تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مکلف به پرداخت آب‌بها بر اساس پروانه بهره‌برداری و مبالغ اعلام‌شده خواهند بود که توصیه می‌شود مالکان چاه‌ها برای ارائه خدمات بهتر با هدف خرید و نصب کنتور هوشمند به شرکت آب منطقه‌ای لرستان مراجعه کنند.

حسن نژاد گفت: با هدف حفاظت و حراست از منابع آب استان به ویژه منابع آب زیرزمینی که با افت مداوم مواجه‌اند، طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی در دست اقدام است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح تقویت استقرار گروه‌های حفاظت و نظارت بر منابع آبی در استان به تعداد ۱۸ گروه و ۴۵ نفر اشاره کرد.

وی بیان کرد: وظیفه این گروه‌ها گشت‌زنی مداوم در دشت‌های لرستان برای جلوگیری از تخلف از جمله جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، انتقال غیر قانونی آب به اراضی خارج از اراضی تحت شرب چاه‌ها، تغییر نوع مصرف چاه‌های صنعتی برای مصارف کشاورزی و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: دو طرح انسداد چاه‌های غیر مجاز در استان از طریق واگذاری به پیمانکار واجد شرایط و در سقف اعتبارات و تخصیص طرح به صورت سالانه در حال انجام است.

به گفته حسن نژاد، ۲۵۷ حلقه چاه غیر مجاز در سال ۱۴۰۲ با حجم صرفه‌جویی ۱۱.۷ میلیون متر مکعب پر و مسلوب المنفعه شد.

سال گذشته نیز ۱۹۳ دستگاه کنترل هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری استان نصب شد.

نظر شما