شناسهٔ خبر: 66397230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مروری بر سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان کردستان؛

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به منظور دیدار با کتابداران و مسئولان استانی به استان کردستان سفر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به منظور دیدار با کتابداران و مسئولان استانی به استان کردستان سفر کرد. دیدار با استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، امام جمعه سنندج، کتابداران، خانواده شهید فاطمه اسدی، حضور در برنامه صبحگاهی «روژمان» سیمای کردستان، نشست خبری با اهالی رسانه استان، بازدید از کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای و کتابخانه عمومی فردوسی سنندج و نیز بازدید از پروژه کتابخانه عمومی امام علی(ع) قروه از برنامه‌های سفر دبیرکل نهاد به استان کردستان بود.

استاندار کردستان: نقش مؤثر کتابخانه‌های عمومی در ارتقای شاخص‌های کتابخوانی

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با استاندار کردستان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور صبح چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه طی سفر به استان کردستان که به منظور دیدار با کتابداران، مسئولان استانی و بازدید از کتابخانه های عمومی انجام شد، با اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان دیدار و گفتگو کرد.

نقش مؤثر کتابخانه‌های عمومی در ارتقای شاخص‌های کتابخوانی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار با اشاره به فعالیت ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور اظهار داشت: کتابخانه‌ها بعد از مسجد و مدرسه، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی است و ظرفیت خوبی در حوزه فرهنگی به شمار می آید.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌نامه، مراکز مشاوره در کتابخانه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود که به لحاظ کاهش هزینه مشاوره و استفاده مردمی از این ظرفیت از بستر کتابخانه ها، ظرفیت بسیار خوبی محسوب می شود.

رمضانی در خصوص تفاهم نامه امضا شده با سازمان بهزیستی، گفت: طی تفاهمنامه‌ای که با سازمان بهزیستی پیش بردیم و اقدامات انجام شده به جرئت می‌توان گفت تنها دستگاهی هستیم که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان، ناشنوایان و سالمندان خدمت فرهنگی ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه فعالیت کتابخانه‌ها محدود به سالن مطالعه نیست و در نسل جدید کتابخانه ها حدود ۶۰ خدمت به مخاطبان ارائه می شود، اضافه کرد: متأسفانه ۱۰ شهر در استان کردستان فاقدکتابخانه است. فضاهای بلااستفاده که در اختیار دستگاه‌های دولتی است می‌تواند به عنوان کتابخانه در خدمت عموم قرار گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواستار حمایت استاندار کردستان از راه‌اندازی کتابخانه سیار شد و گفت: با توجه به جمعیت روستاها اگر استان در اهدای خودرو کمک کند و از محل تملک دارایی‌ها بتوان خودرویی برای ایجاد کتابخانه سیار اختصاص داد، می‌توانیم کار تجهیز را انجام دهیم و قدمی بزرگی در حوزه کتابخانه‌ها خواهد بود.

رمضانی اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر اهتمام دولت به حوزه فرهنگ، عملی بوده و با رویکرد شما در حوزه فرهنگ، می‌شود از این فرصت استفاده کرد و شهرهای فاقدکتابخانه در استان را به صفر رساند.

نقش مؤثر کتابخانه‌های عمومی در ارتقای شاخص‌های کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان نیز در ادامه این دیدار از راه‌اندازی کتابخانه در شهر شویشه شهرستان سنندج خبر داد و گفت: تأسیس کتابخانه در شهر شویشه یکی از مصوبات سفر ما به این شهر بود که تلاش می‌شود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. در سفر رئیس جمهور به استان کردستان، اعتبارات خوبی به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرد که موجب پیشرفت پروژه ها شد.

وی ترویج فرهنگ کتابخوانی را نیاز جامعه امروز دانست و تأکید کرد: ارتباط مؤثر رؤسای اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ها با فرمانداران می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

نقش مؤثر کتابخانه‌های عمومی در ارتقای شاخص‌های کتابخوانی

نماینده ولی فقیه در کردستان: لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با نماینده ولی فقیه در استان کردستان

در ادامه برنامه سفر به استان کردستان دبیرکل نهاد با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌های کردستان در اولویت قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این دیدار اظهار داشت: توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی موجب توسعه فرهنگی جامعه خواهد شد.

وی به روایت بازدیدهای میدانی از کتابخانه‌ های شهرستان‌ها و بررسی مشکلات اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های فرهنگی و نیروهای انسانی مستعدی در کردستان وجود دارد که نیاز به توجه بیشتر دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، خواستار رسیدگی و توجه مسئولان کشوری به حوزه کتابخانه‌های عمومی کردستان شد و گفت: ساختمان کتابخانه، تجهیزات و نوع کتاب‌ها در سنندج نیاز به بازسازی و به‌روزرسانی دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها تعداد اعضای کتابخانه‌ها کم است، تصریح کرد: فضاسازی، شاداب‌سازی و طراحی فضای داخلی کتابخانه‌ها باید در اولویت قرار گیرد تا باعث ترغیب مراجعه‌کنندگان شود؛ چراکه زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در جلب توجه عمومی مردم به این مکان مقدس فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با ابراز خرسندی از اینکه کردستان، هنرمندان، هنرپیشه، موسیقدانان و نویسندگان بسیار مستعد دارد، عنوان کرد: ضروری است اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های کردستان اختصاص یابد و ظرفیت و استعدادهای استان در این حوزه به کار گرفته شود.

وی وجود ۳۳۰ هزار دانش‌آموز و خانواده ایشان در استان را ظرفیتی بزرگ برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان دانست و اظهار کرد: این دفتر آمادگی کمک فکری و حمایت از ترویج مطالعه را دارد. باید زمینه مطالعه برای اقشار مختلف در جامعه فراهم شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به ظرفیت‌های این حوزه، باید در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کند تا زمینه دسترسی و عدالت فرهنگی بیش از پیش برقرار شود.

وی با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های استان، اظهار داشت: کتابخانه های مریوان، سقز، سروآباد و بیجار نیازمند توجه بیشتر هستند.

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

کتابخانه عمومی ظرفیتی پیشرو برای اثرگذاری است

مهدی رمضانی ضمن قدردانی از حسن نظر و توجه حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی به حوزه فرهنگ، اظهار داشت: واگذاری ساختمان پیشین مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای راه اندازی کتابخانه مرکزی سنندج به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اتفاق مهمی بود که با نگاه بلند شما شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور در بین شبکه های کتابخانه ای برتر در دنیا است، عنوان کرد: خوشبختانه شبکه کتابخانه‌های عمومی از لحاظ تعداد، در بین ۲۰ کشور برتر دنیا و ۵ کشور اول آسیا است و دومین کشور برتر جهان اسلام محسوب می شود.

رمضانی ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور فعالیت دارد که از لحاظ دسترسی و خدمات تعریف شده در حوزه‌های آموزش عمومی، رفاه اجتماعی، خدمات کتابخانه عمومی در بحران، ظرفیتی بی نظیر و پیشرو است که می توان از ظرفیت این اماکن بکر و اعضا و مخاطبان آن برای اثرگذاری بهتر، بهره مند شد.

وی به برگزاری همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: ما حتی در حوزه کسب و کار از ظرفیت‌ کتابخانه بهره گرفتیم و معتقدیم کتابخانه محل آموزش عمومی است. راه‌اندازی کسب و کار نیاز به آموزش دارد و کار جدی بعد از آموزش شکل می‌گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دغدغه جدی شهرهای فاقدکتابخانه اشاره کرد و افزود: متأسفانه ۱۰ شهر در کردستان فاقدکتابخانه است و اگر دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم برای واگذاری ساختمان داشته باشند، نهاد آمادگی تجهیز را دارد و مشکل ایجاد کتابخانه در این شهرها برطرف می‌شود.

وی با اشاره به توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی به حوزه کودک و نوجوان گفت: برگزاری جشنواره نشان هدهد سفید، تولید و انتشار کتاب هدهد سفید با تعامل اعضای نوجوان کتابخانه‌ها، تولید برنامه تلویزیونی هدهد سفید و پخش از شبکه پویا و راه اندازی کتابخانه های هدهد سفید، اقداماتی در این راستا بوده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس را ظرفیتی برای توسعه فرهنگی دانست و افزود: تلاش کردیم زنگ مطالعه در مدارس راه اندازی شود. آموزش تکنیک‌های خواندن، عادت به مطالعه و آموزش چگونه خواندن از مواردی است که طی زنگ مطالعه در مدارس می‌توان پیش برد. در جلسات شورای فرهنگ عمومی و شورای آموزش و پرورش استان می‌توان این موضوع را شکل داد، پیش برد و به نتیجه عملی رساند.

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

نشست صمیمی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با کتابداران استان کردستان

مهدی رمضانی در ادامه برنامه های سفر خود با کتابداران و همکاران استان کردستان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور سفر به کردستان را نخستین سفر استانی در سال ۱۴۰۳ خواند و گفت: بنده تا وقتی در مسئولیتی مستقر هستم برای حل مسائل و پیشبرد آن، با تمام توان و انرژی کار و تلاش خواهم کرد. خانواده همکاران نهاد کتابخانه های عمومی کشور را خانواده خودم می دانم و برای رفاه، امنیت و آسایش آن تلاش خواهم کرد و به گمانم به لحاظ عملی نیز این موضوع را نشان داده ام. تنگناهای مالی و فشارهای اقتصادی در کل جامعه جریان دارد و ما وظیفه خود می دانیم که برای رفع آن تمام توان خود را به کار بگیریم.

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

وی اظهار داشت: در مسئله اداره کتابخانه های عمومی با چند موضوع اصلی و مهم مواجه هستیم. یکی از کلان مسئله های ما در این حوزه، بازگرداندن کتابخانه های عمومی یا ایجاد و تمرکز کتابخانه های عمومی بر نقطه اهمیتشان است. در گام نخست، جمع ما باید آگاه باشد به اینکه در چه محیطی کار می کنند. در گام دوم، کسانی که با کتابخانه عمومی مواجه می شوند، باید متوجه اهمیت آن باشند. قاطعانه عرض می کنم طی دو سال گذشته، در شناساندن کتابخانه های عمومی به مسئولان و مردم اتفاقات مهمی رقم خورده است. در حال حاضر بسیاری از مسئولین مرتبط و مؤثر در کشور با اهمیت کتابخانه عمومی آشنا هستند و نسبت به این مراکز دغدغه پیدا کرده اند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه تا زمانی که مسئله ما اهمیت پیدا نکند، دلیلی برای تلاش دیگران در مسیر رفع مشکلات آن وجود ندارد. معتقدم، به همت و با همکاری شما توانسته ایم میزان حساسیت به حوزه کتابخانه های عمومی را در سطح کشور افزایش دهیم.

رمضانی تصریح کرد: حفظ این شرایط منوط به گسترش و تعمیق خدمات و اقدامات ما است. اعتقاد دارم کتابدار، کارمند نیست؛ کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می کند. اساساً ساختار کتابخانه عمومی، ساختاری اداری نیست؛ بعضی از الزامات اداری تنها برای پیشبرد کار است نه اینکه ما را در چارچوب اداری محصور کند. نهاد عمومی غیردولتی شده ایم تا توان پیش برندگی، استفاده از ظرفیت های عمومی و قرار نگرفتن در محدودیت های اداری را داشته باشیم. کتابدار، تولیدکننده خدمت فرهنگی است در حالی که هیچ کارمندی محصول فرهنگی تولید نمی کند. بنابراین همکاران ما باید قدر موقعیت و جایگاه خود را بدانند؛ حوزه اقدامات فرهنگی، قطعاً یکی از اقدامات محوری حوزه کتابخانه ها خواهد بود؛ این نظر اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و مهمانان خارجی و مصوبات هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور است.

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتابخانه های عمومی کشور بر اساس تحولات جهانی در این حوزه، عمل می کنند؛ این موضوع در تعریف خدمات متنوع در کتابخانه ها، بازطراحی کتابخانه ها و نگاه در حال ایجاد نسبت به موضوع کتابخانه های عمومی نمود می یابد که نتیجه همتی جمعی است. نهاد از معدود دستگاه های فرهنگی است که در ایجاد کتابخانه جدید، به سمت آمایش سرزمینی رفته ایم؛ در حال حاضر مسئولیت تعاریف استاندارد کتابخانه عمومی در سازمان استاندارد بر عهده نهاد است؛ این اقدامات در مبانی مدیریتی ساختار یک دستگاه مهم است. یکی از اولویت هایی که ان شاء الله امسال به سرانجام می رسد، بحث بازتعریف رتبه بندی کتابخانه های عمومی است. از دیگر اولویت های ما رتبه بندی کتابداران است؛ ما باید بر اساس میزان اقدامات همکاران، درجه بندی تعریف کنیم تا انگیزه برای رشد ایجاد شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص مشکلات معیشتی همکاران گفت: احکام همکاران ما در نهاد منطبق بر قانون مدیریت خدمات کشوری است. با این حال در مقایسه با سایر دستگاه ها، در بحث رفاهیات که مکمل پرداخت حقوق است؛ دچار ضعف در منابع مالی و در نتیجه در پرداخت ها هستیم و برای رفع این مشکل است که تلاش می کنیم. روز و لحظه ای نبوده که تیم مدیریتی نهاد از مسئله مالی به منظور رفع مسائل معیشتی همکاران، غفلت کرده باشند.

وی افزود: سال گذشته سالی پرتلاش بود و به اهدافی که طراحی کرده بودیم تا حد خوبی رسیدیم؛ تنها چند گام دیگر لازم است تا آن نکات به سرانجام برسد؛ یکی از آن موارد تثبیت حل نکات معیشتی همکاران است. ما باید نسبت به سازمانمان عرق و انگیزه داشته باشیم و از آن دفاع کنیم. سازمان هم باید نسبت به نیروهای خود غیرت داشته باشد. ما یک خانواده ایم و به گفتگو، محبت و همدلی نیاز داریم و باید برای تحقق اهداف خود هم پیمان شویم.

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

امام جمعه سنندج: تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با امام جمعه سنندج

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ظهر پنجم اردیبهشت ماه با ماموستا فائق رستمی، امام جمعه سنندج دیدار و گفتگو کرد.

کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های مهم دین ما است

ماموستا فائق رستمی، امام جمعه شهرستان سنندج در این دیدار اظهار داشت: قرآن سرلوحه زندگی بشریت است. کتاب در زمان همه پیامبران حائز اهمیت بوده و ۴ کتاب آسمانی تورات، انجیل، زبور و قرآن رسم زندگی به بشریت آموخت. در واقع خداوند از طرف خود مجموعه‌ای فرستاد تا راهنمای جامعه باشد. قرآن کریم که به خاتم پیامبران نازل شد، چراغی است که تا روز قیامت راه بشریت را روشن می‌کند. بنابراین کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های مهم دین ما است. حقیقتاً اگر کتاب‌ها نبود، ما از مسائل اقوام گذشته آگاه نبودیم؛ پس کتاب، هدایتگر اهل تقوی است و تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت کریمه است.

وی بر لزوم مطالعه و تعمق در قرآن تأکید کرد و گفت: قرآن را می‌توان یک معلم، یک مبلغ، یک رسانه و یک خبرنگار در نظر گرفت. کتاب به ما فصاحت، بلاغت، روش سخن‌پروری و سخن در جمع ادبا و عالمان را یاد می‌دهد و ما را آگاه می‌کند. پس با مطالعه دقیق کتاب، دانش و آگاهی بشر رشد می‌کند. ما باید از شعارها بگذریم و عملگرا شویم تا بتوانیم در تمام مجامع اسلام را به عنوان یک دین مدافع حقوق بشر، بشناسانیم.

ماموستا رستمی در خاتمه از تلاش‌ها و زحمات دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاران قدردانی کرد.

تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از دیدار با ماموستا رستمی، اظهار داشت: شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور، شبکه ای معظم، گسترده و اثرگذار است. قریب به ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد و کتابخانه‌های عمومی پس از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. امروز در این مراکز خدمات متنوع و اثرگذار فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌شود. در گذشته کتابخانه یک مخزن و سالن مطالعه محسوب می‌شود، اما امروز کتابخانه به عنوان مرکزی فرهنگی-اجتماعی دارای تنوع خدمات است که این تنوع خدمت، اثرگذاری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در دنیا در بین ۲۰ کشور نخست، در آسیا در بین ۵ کشور نخست و در منطقه در مقام نخست قرار دارد. بحمدالله در حوزه توسعه خدمات نیز اتفاقات خوبی رقم خورده و در بین کشورهایی هستیم که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند.

رمضانی تصریح کرد: کتاب اصلی ما قرآن است و کار بر روی آن حائز اهمیت است. به دنبال این اهمیت، ما محافل قرآن و عترت را در کتابخانه‌های عمومی راه اندازی کرده‌ایم که با استقبال خوبی مواجه شد. در ماه مبارک رمضانی که گذشت کاربران کتابخانه‌های بیش از ۴۷۰۰ ساعت از محتوای قرآنی استفاده کردند. به محافل ادبی و حوزه کودک و نوجوان نیز اهتمام بسیار داشته‌ایم. عنوان «هدهدسفید» نشان کار ما در حوزه کودک و نوجوان است؛ برنامه تلویزیونی هدهد سفید، جایزه نشان هدهدسفید، کتاب هدهدسفید و کتابخانه‌های هدهد سفید در این راستا پیگیری می‌شود. برای حل مسئله کتابخوانی در کشور گریزی جز توجه به حوزه کودک و نوجوان و مدارس نیست که بحمدالله مسیر آن شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت در حوزه کتاب و شعار دولت مبنی بر «عدالت فرهنگی»، یکی از مراکزی که در اجرای عدالت فرهنگی می‌تواند اثرگذار باشد، کتابخانه است. ما به اجرای عدالت فرهنگی با ابزار کتابخانه سیار و ثابت، اهتمام و امید داریم نتایج آن در استان کردستان نیز متبلور شود. همچنین توجه به حوزه اقوام نیز مد نظر ما بوده است؛ محدودیت هایی از حیث تولید منابع در حوزه قومیت‌ها، مذاهب و زبان داریم اما سعی ما این است که با اهتمام به این موضوع مجموعه‌سازی کتابخانه‌ها را انجام دهیم.

تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

باید دین خود به شهدا را با شناساندن آنها به نسل‌های بعد ادا کنیم

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با خانواده شهیده فاطمه اسدی

دبیرکل نهاد در ادامه برنامه های این سفر با خانواده شهید فاطمه اسدی دیدار و گفتگو کرد.

باید دین خود به شهدا را با شناساندن آنها به نسل‌های بعد ادا کنیم

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این دیدار اظهار داشت: در مدت قبول مسئولیت از سال ۱۴۰۱ تاکنون، تمام سفرهای ما به دیدار خانواده شهدا مزین شده است. از پیش از انقلاب تاکنون، در حوزه ایثار تنوع بسیار وجود داشته و ما شهدای جنگ، شهدای ترور، شهدای مدافع حرم و... را داریم. ماجرای زندگی شهید اسدی نیز، داستان یک فیلم سینمایی است و اگر دیگران چنین سوژه‌ای داشتند، تاکنون برای تبلیغ آن کارهای بسیار انجام می‌دادند. متأسفانه ما در این حوزه کم کار کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: باید قدر خانواده‌های شهدا را بدانیم و با شناخت شهدا و شناساندن آنها دین خود را ادا کنیم. ما از دیدار با خانواده شهدا نیرو می‌گیریم و برکت این دیدارها را در هموار شدن مسیر خود می‌بینیم.

باید دین خود به شهدا را با شناساندن آنها به نسل‌های بعد ادا کنیم

علیرضا شهسواری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان در این دیدار اظهار داشت: همانگونه که شهید بهشتی فرموده‌اند «ما شهدا را از دست نمی‌دهیم، شهدا را به دست می‌آوریم.»، تفحص پیکر مطهر شهید فاطمه اسدی سند آشکار و واضحی بود در برابر ادعای گروهک‌های ضدانقلابی، که نشان می‌دهد چگونه با زنی بی‌دفاع دارای فرزند برخورد کردند. بر ماست که بر روی وجود این شهید بزرگوار، در حوزه فرهنگی کار کنیم. باید این سند را برجسته کنیم و به عنوان علم مظلومیت زنان در جامعه نشان دهیم و ظلم جریان ضدانقلاب را آشکار کنیم.

وی از حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پایبندی وی به سنت دیدار با خانواده‌های شهدا، قدردانی کرد.

باید دین خود به شهدا را با شناساندن آنها به نسل‌های بعد ادا کنیم

کشور محمودی دختر شهید فاطمه اسدی در این دیدار به بیان خاطراتی از زندگی مادر خود و پدر آزاده و جانبازش پرداخت.

باید دین خود به شهدا را با شناساندن آنها به نسل‌های بعد ادا کنیم

گفتنی است، حسن عسکری، فرماندار سنندج، علیرضا شهسواری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار حضور داشتند.

«فاطمه اسدی» یازدهم مرداد سال ۱۳۳۹، در روستای «باقرآباد» از توابع شهرستان «دیواندره» متولد شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور عناصر ضدانقلاب در منطقه، «فاطمه اسدی» و همسرش همکاری خود را با نیروهای سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد آغاز کردند. ضدانقلاب وقتی از ماجرا مطلع شد، همسرش را دستگیر و به زندان خود در روستای «نرگسله» انتقال داد. پس از دستگیری همسرش، فقر، فشار و تنهایی، مانع از مبارزه «فاطمه اسدی» با ضدانقلاب نشد، وی بسیار با جرأت و پردل بود و در هر جایی که زمینه‌­ای فراهم می­‌شد، به افشای چهره ضدانقلاب می‌پرداخت.

«فاطمه اسدی» روز هفتم شهریور سال ۱۳۶۱، وقتی برای ملاقات همسرش به روستای «نرگسله» رفت؛ با جسم نحیف وی روبه‌رو شد؛ آثار شکنجه را به‌وضوح در جای‌جای بدن او دید و چشمان کبودشده و صورت زخمی او را مشاهده کرد؛ بنابراین با فریادی رسا، آن‌چنان که همه‌ ساکنان روستا آن را بشنوند و انعکاس پژواک این فریاد را کوه‌­های اطراف به همه برسانند، لب به اعتراض گشود و با مزدور، اجنبی و فاسد خواندن عناصر ضدانقلاب، هیبت و هیمنه­ آن‌ها را شکست.

دشمن وقتی حیثیت نداشته‌اش را بیشتر از همیشه بر باد رفته دید، «فاطمه اسدی» را به داخل مقر خود و همسرش را هم به زندان برگرداند و در همان لحظه نیز دستور اعدام این زن پارسای آزاده را صادر کرد؛ بنابراین مزدوران او را در همان‌جا تیرباران کرده و به شهادت رساندند. بعد از شهادت او، پسر کوچکش به‌دلیل نبود سرپرست، در گهواره از دنیا رفت و شوهرش نیز بعد از سه سال از زندان «دولتو» آزاد شد.

پیکر این شهید ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در ارتفاعات چهل چشمه کردستان تفحص، تشییع و به خاک سپرده شد.

حضور دبیرکل نهاد در برنامه صبحگاهی «روژمان» سیمای کردستان

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

نشست خبری دبیرکل نهاد با اهالی رسانه استان کردستان

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای سنندج

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه عمومی فردوسی سنندج

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

بازدید دبیرکل نهاد از پروژه کتابخانه عمومی امام علی(ع) قروه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

از نشست با کتابداران تا دیدار با مسئولان برای کاهش شهرهای فاقدکتابخانه

نظر شما