شناسهٔ خبر: 6639455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

سعید نژاد در نشست خبري مطرح کرد:

تردد لاینرهای آمریکایی به بنادر ایران پس از رفع کامل تحریم‌ها/جذب ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای توسعه بنادر در سال ۹۳/ برگزاری نشست کشورهای حاشیه خزر در بندر امیرآباد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تبریک اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در احقاق حقوق هسته‌ای مردم گفت: این موفقیت در صنعت حمل و نقل دریایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در نشست خبری سازمان بنادر و دریانوردی که صبح امروز یکشنبه ۱۶ فروردین در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به شعار امسال مبنی بر همدلی و همزمانی دولت و ملت، ضمن تبریک اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در احقاق حقوق هسته ای مردم گفت: این موفقیت در صنعت حمل و نقل دریایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و سازمان بنادر و دریانوردی با رفع تحریم‌های ظالمانه خود را برای پاسخگویی بیشتر آماده می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سیاست وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته مبنی بر توسعه دریامحور ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بر توسعه سواحل مکران تاکید داشتند سازمان بنادر و دریانوردی نیز بر تجهیز بیشتر امکانات سواحل و بنادر کشور تلاش دارد.

وی تراکم جمعیتی سواحل جنوبی کشور را پنج نفر در هر کیلومتر مربع ذکر و اظهار کرد: این آمار با اعداد و ارقام جمعیتی شهرهای دیگر به خصوص کلانشهرها فاصله بسیار زیادی دارد همچنین برای حل این مشکل در سال گذشته پروژه ای به نام CZN که همان طرح جامع مدیریت سواحل و بنادر است کلید زده شد که کلیات آن در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید بر اساس این طرح همه فعالیت‌های سواحل و بنادر به صورت هماهنگ و متمرکز و با رعایت مسائل فنی و زیست محیطی مدیریت می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از محورهای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته بزرگترین و عمیق ترین اسکله بندر شهید بهشتی چابهار بهره برداری شد و برای نخستین بار کشتی های اقیانوس پیما توانستند مستقیماَ در این اسکله پهلوگیری کنند در حالیکه قبلاَ این نوع کشتی ها در دریا سبک سازی شده و پس از رسیدن به آبخور مناسب با اسکله های قدیمی شهید بهشتی پهلوگیری می کردند ضمن اینکه با توجه به انجام طرح های توسعه فولاد و پتروشیمی در چابهار امیدواریم از این بندر بیشتر استفاده شود.

وی به رفع تنش های بندر شهید رجایی با خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا که به بهانه تحریم به این بندر نمی‌آمدند در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هیچ یک از بنادر ما تحریم نشده بود بلکه یکی از اپراتورهای بندر شهید رجایی تحریم بود و به همین دلیل خطوط کشتی رانی بزرگ دنیا از حضور در این بندر خودداری می کردند ولی با حذف اپراتور قبلی این بندر دو خط کشتیرانی بزرگ دنیا در حال حاضر به صورت منظم هم به صورت فیدری(غیرمستقیم) و هم مستقیم به بندر شهید رجایی کالا حمل می کند ضمن اینکه با توجه به فضای مثبتی که در دنیا نسبت به ایران ایجاد شده خطوط کشتیرانی بین المللی زیادی آماده ورود مستقیم به بنادر ایران هستند.

سعیدنژاد یکی دیگر از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی را بهبود وضع محیط زیست دریایی و ارتقا ایمنی دریایی دانست و افزود: برگزاری مانور ملی ایمنی دریایی در بهمن ماه سال گذشته در بندر بوشهر و مانورهای استانی ایمنی دریایی در طول سال گذشته در همه بنادر و استان ها از اقداماتی بود که به بهبود سطح ایمنی در حمل و نقل دریایی کمک شایانی کرد همچنین از نیروهای مردمی در قالب طرح همیار ناجی در نوروز امسال و سال گذشته در سطح سواحل و بنادر برای حفظ ایمنی مسافران استفاده شد که ماموریت های خوبی این گروه انجام داد و این طرح در میان مردم جای خود را باز کرد.

وی به پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی در قالب بندهای ۱۰ و ۱۱ آیین نامه اقتصاد مقاومتی که از سوی نهاد ریاست جمهوری برای همه دستگاههای دولتی تهیه و تنظیم شده بود اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این دو بند  که شامل "توسعه امکانات بندری برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا" و "توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بندری" می شود را پیگیری کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان مثال توسعه منطقه آزاد تجاری شهید بهشتی چابهار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی که در سال گذشته با پیشرفت خوبی انجام شد یکی از این اقدامات بود. همچنین آغاز عملیات فاز سه توسعه بندر شهید رجایی هم یکی از بخش های طرح اقتصاد مقاومتی بود که سازمان بنادر و دریانوردی موظف به اجرای آن است. توسعه بندر انزلی و آغاز عملیات فاز دو توسعه بندر امیرآباد از سال گذشته آغاز شد و هم اکنون در دست اجراست. این بنادر نقش اساسی در توسعه صادرات و ترانزیت کالا در کشور دارند.

وی به ارائه تخفیف های پلکانی به صاحبان کالای ترانزیتی و اولویت دادن به کالاهای صادراتی برای اجرای آیین نامه اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اشاره و اظهار کرد: این سازمان در سال گذشته در زمینه  جذب سرمایه فعال بود و توانست ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای توسعه بنادر کشور از سوی بخش خصوصی جذب کند.

سعیدنژاد تضمین سرمایه گذاری در بنادر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی را بر اساس قوانین بودجه ۹۳ و ۹۴ یادآور شد و گفت: امسال این اتفاق در همه شقوق حمل و نقل در قانون بودجه پیش بینی شده است به عنوان مثال این سازمان از سرمایه گذاری در سفرهای دریایی چه در بنادر شمالی و چه در بنادر جنوبی حمایت می کند و به سرمایه گذاران برای خرید شناورهای مسافری از طریق وجوه ارائه شده سازمان تسهیلات با سود صفر اختصاص داد و سازمان بنادر و دریانوردی سود این تسهیلات را تامین می کند چرا که بخش مسافربری دریایی در کشور مورد غفلت واقع شده همچنین از این سرمایه گذاران هیچ گونه تعرفه خدمات بندری دریافت نمی‌شود بنابراین این تسهیلات شامل ۹۵ درصد تخفیف شده و پنج درصد باقیمانده هزینه ثبت شناورهاست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی این سازمان را یکی از اعضای اثرگذار سازمان جهانی حمل و نقل دریایی(IMO﴾ وابسته به سازمان ملل معرفی و خاطرنشان کرد: یکی از بانوان کارشناس سازمان بنادر به عنوان نماینده دائم ایران در این سازمان منصوب شد و امسال نیز کاندیدای عضویت در شورای دائمی این سازمان با همکاری وزارت امور خارجه خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست کشورهای حاشیه خزر در بندر امیرآباد در سال ۹۴ و برگزاری همایش ارگان های دریایی کشور با رویکرد بین المللی برای نخستین بار ادامه داد: در سال ۹۴ برای پنجمین سال پیاپی در لیست سفید سازمان جهانی دریانوردی حضور خواهیم داشت که نقش مهمی در کاهش هزینه های دریانوردی به خصوص در زمینه بیمه کشتیرانی دارد برای آنکه بتوانیم در این لیست قرار بگیریم بازرسان سازمان جهانی دریانوردی نزدیک به دو هزار صفحه گزارش از اقدامات تک تک بنادر ایران از نظر مسائل مختلف تهیه کردند که در نهایت ایران در لیست سفید کشورهای عضو سازمان جهانی قرار خواهد گرفت.

۱۰۰ درصد شناورهای خدمات‌رسان به مسافران نوروزی استاندارد بودند

معاون وزیر راه و شهرسازی به موضوع سفرهای دریایی نوروزی در تعطیلات ابتدای سال ۹۴ پرداخت و گفت: سه مسئله در نوروز امسال مورد تاکید سازمان بنادر و دریانوردی بود. موضوع نخست رعایت ایمنی شناورها بود که با تسهیلاتی که در سال گذشته به آنان داده شد امسال ۱۰۰ درصد شناورها استاندارد بودند، موضوع دوم ایمنی ابراهها بود که در نوروز ۹۴ اجازه تردد به هیچ شناوری خارج از آبراه تعیین شده ندادیم. موضوع سوم تجهیز سالن‌های مسافری در همه بنادر بود.

جابه‌جایی ۴ میلیون مسافر دریایی در نوروز

وی با اشاره به رشد ۱۱ درصدی جا به جایی مسافر در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته، نبود هیچ گونه سانحه دریایی در تعطیلات امسال را یادآور شد و گفت: از نظر تعداد مسافر نیز حدود هشت میلیون نفر مسافر در بنادر کشور حاضر شدند که این رقم تعداد مسافران سوار شده در یک بندر و پیاده شده در یک بندر دیگر را شامل می شود؛ به این معنا که چهار میلیون و ۳۶ هزار مسافر دریایی در نوروز امسال داشتیم که یک بار سوار شدن آنها در یک بندر و بار دیگر پیاده شدن در بندری دیگر ثبت شده است.

مقایسه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۲ و ۹۳

سعیدنژاد آمار تخلیه و بارگیری در کل بنادر کشور در سال های ۹۲ و ۹۳ را متذکر شد و اظهار کرد: عملکرد بنادر کشور در سال ۹۲، ۱۳۶ میلیون تن و در سال ۹۳، ۱۳۹ میلیون تن بوده است که پنج درصد رشد را نشان می دهد. ضمن اینکه میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در سال ۹۲، ۹۵ میلیون تن و در سال ۹۳، ۱۰۳ میلیون تن بوده است، در بخش ترانزیت کالا نیز در سال ۹۲، ۷.۷ میلیون تن کالا و در سال گذشته ۱۰.۸ میلیون تن کالا از بنادر کشور ترانزیت شد که حدود ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد. در بخش کانتینری در سال ۹۲، دو میلیون و ۲۱۹ هزار تی.ای.یو کانتینر در بنادر کشور و در سال گذشته دو میلیون و ۴۴۴ هزار تی.ای.یو کانتینر در این بنادر تخلیه و بارگیری شد که رشدی ۱۰.۳ درصد را نشان می دهد. در بخش جا به جایی مسافر در سال ۹۲، ۱۵.۵ میلیون نفر و در سال گذشته ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از بنادر کشور جا به جا شدند که رشدی ۹.۶ درصد را نشان می دهد.

در بخش میزان انتظار کشتی ها در بنادر برای تخلیه و بارگیری در کل به ازای هر کشتی ۳.۸۷ روز در سال ۹۲ و در سال گذشته نیز هر کشتی ۲.۷۸ روز در بنادر منتظر تخلیه و بارگیری بودند که نشان دهنده بهبود عملکرد بنادر کشور در سال گذشته ۲۸ درصد نسبت به سال ۹۲ است. البته عامل این توقف ها در بیشتر موارد ضعف حواله جات، اسناد و مدارک کشتی ها بوده و ضعف عملکرد بنادر میزان بسیار کمتری از عامل اول را تشکیل می دهد.

تردد لاینرهای آمریکایی به بنادر ایران پس از رفع کامل تحریم‌ها

سعیدنژاد در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور خطوط کشتیرانی بین المللی در بنادر ایران پس از رفع تحریم ها گفت: این خطوط مذاکرات خود با سازمان بنادر و دریانوردی را آغاز کرد و منتظر رفع تحریم ها نشده اند. هر هفته نمایندگان این خطوط به خصوص اروپایی ها در سازمان بنادر حاضر شده و با ما مذاکره می کنند البته امکان حضور خطوط کشتیرانی آمریکایی نیز در کشور وجود دارد و پس از رفع کامل تحریم ها، تردد کامل لاینرهای آمریکایی به کشور اوج خواهد گرفت ضمن اینکه در خصوص تخلیه و بارگیری کالاهای ایرانی که عمدتاَ ابتدا از کشورهای همسایه تخلیه و سپس به ایران حمل می شوند باید بگویم که این تخلیه و بارگیری مضاعف حذف شده و مردم ایران از پرداخت هزینه های اضافی معاف خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه آمادگی بنادر ایران برای حضور خطوط کشتیرانی خارجی گفت: ظرفیت بنادر کشور ۱۸۵ میلیون تن است که در حال حاضر از ۱۴۶ میلیون تن آن اسفتاده می‌شود بنابراین امکان پاسخگویی به درخواست های خارجی را در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و شهید بهشتی (به صورت فله) را داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص نقش بنادر و سواحل در برنامه ششم توسعه گفت: ارگان های دریایی جلسات مختلفی برای تدوین بخش صنایع دریایی برنامه ششم توسعه برگزار کرده اند که تلاش داریم در راستای این برنامه جمعیت کشور را به سمت سواحل جنوبی گسیل کنیم. همچنین توسعه و نوسازی ناوگان دریایی بهبود بهره وری در حمل و نقل دریایی، به روزرسانی تجهیزات بندری و افزایش ظرفیت استفاده از نیروی انسانی در حوزه دریا از دیگر شاخصه های پیشنهادات ارگانهای دریایی برای تدوین برنامه ششم توسعه است.

۱۴۰ هزار دریانورد دارای گواهینامه بین‌المللی در کشور فعالند

وی با اشاره به طرح های حمایتی از دریانوردان افزود: در گذشته توانستیم با اجرای چندین طرح از جمله استفاده از سربازان وظیفه در بخش صنایع دریایی تعداد دریانوردان را از ۱۵ درصد ایرانی در برابر ۸۵ درصد غیرایرانی به حدود ۱۰۰ درصد ایرانی تغییر دهیم. در حال حاضر ۱۴۰ هزار دریانورد دارای گواهینامه بین‌المللی در کشور فعالند که هیچ کدام بیکار نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز عملیات فاز سه توسعه بندر شهید رجایی در سال ۹۳ را یادآور شد و گفت: برای آنکه در اجرای این فاز تسریع شود فاز سه توسعه بندر شهید رجایی را با استفاده از ۲۵ درصد باقیمانده مبلغ قرارداد فاز دو آغاز کردیم به این معنا که در فاز سه که قرار است حوضچه شماره سه بندر شهید رجایی لایروبی،احداث و اسکله سازی و همچنین تجهیز آن انجام شود به عنوان بخشی از فاز سه در نظر گرفته شده که این بخش ظرف سه سال به پایان می رسد. انجام این طرح ۵۰۰ میلیون دلار هزینه داشته و با تکمیل آن مجموع ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی به سه میلیون تی.ای.یو کانتینر افزایش می‌یابد.

وی در خصوص اپراتور بندر شهید رجایی گفت: در سال گذشته به دلایلی مجبور به حذف اپراتور پیشین و انتخاب دو پیمانکار به صورت موقت شدیم هم اکنون یک شرکت مشاور داخلی با همکاری یک شرکت مشاور بین المللی مطالعات انتخاب اپراتور و نوع قرارداد آن را در دست اقدام دارد و شاید در قرارداد جدید تصمیم بر انعقاد قرارداد بلند مدت ۲۰ ساله با اپراتور گرفته شود.

منتظر سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار نمی‌مانیم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره حضور هندی ها در بند شهید بهشتی چابهار گفت: مذاکرات ما با طرف هندی برای سرمایه گذاری در این بندر ادامه دارد اما از آنجا که قوانین داخلی این کشور برای سرمایه گذاری خارجی سخت و پیچیده است ما منتظر حضور آنان نخواهیم ماند و توسعه این بندر را ادامه می دهیم. بحث راه آهن چابهار - زاهدان از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است اما اولویت سازمان بنادر تسریع در توسعه این بندر است چرا که ممکن است اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور زمان زیادی ببرد بنابراین در صورت آماده شدن بندر چابهار بحث ترانزیت یا جا به جایی کالا را از طریق جاده پیگیری خواهیم کرد.

تکذیب شش برابر بودن تعرفه خدمات بندری ایران نسبت به بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس/قدرت رقابت بنادر ایران با بنادر جنوبی خلیج فارس افزایش خواهد یافت

وی با تکذیب شش برابر بودن تعرفه خدمات بندری در ایران نسبت به بنادر جنوبی خلیج فارس گفت: اگر به قیمت تمام شده ورود کالا به ایران توجه شود نرخ آن بسیار ارزانتر و به صرفه تر از دیگر بنادر خلیج فارس است و خطوط کشتیرانی غیرایرانی نیز از این پس با حذف تحریم ها جا به جایی فیدری کالا به ایران را حذف و به جای آن مستقیماَ کالاهای خود را به بنادر ایران منتقل می کند. ضمن اینکه حذف امتیازهای غیررقابتی برای لاینرهای غیرایرانی در دستور کار این سازمان است که از آن جمله ارائه تخفیف های حجمی قابل توجه به آن دسته از شرکت های کشتیرانی است که بخواهند مستقیماَ به بنادر ایران کالای خود را حمل کنند. همچنین در خصوص بانکرینگ در بنادر هم سازمان بنادر و دریانوردی از بخش خصوصی حمایت های خوبی کرده است و در آینده نزدیک با بهره‌برداری از این بانکرینگها قدرت رقابت بنادر ایران با بنادر جنوبی خلیج فارس افزایش خواهد یافت.

سعیدنژاد در خصوص صندوق توسعه صنایع دریایی نیز گفت: مقرر شد در قالب قانون بودجه وجوهی به چهار صندوق سرمایه گذاری زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که صندوق توسعه دریایی یکی از آنهاست داده شود تا یک ماه آینده این وزارت نحوه تخصیص وجوه صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه خود را تعیین و اعلام خواهد کرد.

وی در خصوص تکمیل فاز دو طرح توسعه بندر شهید رجایی اظهار کرد: اسکله های این بندر احداث شده و در سال ۹۱ یک بار توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد اما چون تجهیزات بندری آماده نبود این اسکله ها کارایی نداشت ولی با دستور رئیس جمهور مقرر شد تجهیزات مورد نیاز این فاز از محل فاینانس ایران و چین به مبلغ ۱۰۷ میلیون یورو تامین شود.

پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی به خریداران شناورهاي مسافری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در سال گذشته پرداخت ۱۳۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل وجوه اداره شده این سازمان به متقاضیان خرید شناور به تصویب رسید که ۱۰۰ میلیارد تومان آن به بانک ها برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان ارائه شد. در سال ۹۴ نیز این سازمان توانایی پرداخت تسهیلات به خریداران شناور به خصوص شناورهای مسافری را تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان داراست./

نظر شما