شناسهٔ خبر: 66391326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیستان و بلوچستان بهره مند از شش مزیت تعریف شده در سند توسعه کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان هر شش مزیت تعریف شده در سند توسعه کشور را دارا است.

صاحب‌خبر -

سیستان وبلوچستان بهره مند ازشش مزیت تعریف شده درسندتوسعه کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، داوود شهرکی در جریان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران گفت: مزیت مرز با کشور‌های همسایه، مزیت دسترسی به آب‌های آزاد، مزیت انرژی‌های نو مثل آفتاب و باد، مزیت نیروی جوان، مزیت ذخایر معدنی و مزیت وسعت سرزمینی، شش مزیتی است که به عنوان قدرت منطقه از آن نام برده شده و این استان به تنهایی داراست.

وی افزود: سال گذشته محصولات و کالا‌های متعددی از قبیل؛ مواد معدنی، غذایی، سیفی جات، سبزیجات، کنسرو ماهی، مشتقات نفتی، سیمان و قطعات فلزی از استان ما صادر شده است.

شهرکی خاطر نشان کرد: این محصولات صادراتی علاوه بر کشور‌های افغانستان و پاکستان؛ به کشور‌های عمان، هند و چین نیز صادر می‌شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خرمای استان نیز یکی از محصولات با حجم صادرات بالا است به طوری که بالغ بر ۲۸۰ هزار تن تولید انواع خرما را در استان داریم و باید صنایع تبدیلی آن نیز به طور کامل ایجاد شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۲۳۰۰ میلیون دلار صادرات از مرز‌های استان سیستان و بلوچستان به کشور‌های افغانستان و پاکستان داشتیم.

معاون استاندار اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد تولید آبزیان کشور در حوزه آب‌های سرزمینی استان سیستان و بلوچستان است به گونه‌ای که ۳۰۰ هزار تن تولید و صید انواع آبزیان را داریم.

این مسئول اظهار داشت: در کنار مزیت‌هایی که معرفی شده، حلقه مفقوده برای سرمایه گذاری در استان نیز تعریف گردیده کما اینکه در حوزه شیلات، کشاورزی و معدن استان ما پیشرو هستیم.

داوود شهرکی گفت: سیستان و بلوچستان یک استان معدنی است و بالغ بر ۱۰۰ تن طلای مکشوفه دارد معادنی که در هیچ جای ایران وجود ندارد.

وی افزود: بیش از ۲۳۰۰ میلیون دلار صادرات از مبادی ورودی و خروجی مرز‌های رسمی و بازارچه‌های سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و از آنجاییکه چهار پایانه مرزی رسمی و ۱۵ بازارچه مرزی مشترک با کشور افغانستان و پاکستان داریم، حجم صادرات حسب دستور رئیس جمهور باید به ۱۰ هزار میلیارد برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای رسیدن به این ظرفیت‌ها برنامه‌هایی در راستای تکمیل زیرساخت‌ها، جاده‌ها و تجهیز پایانه‌ها در دست اقدام داریم.

شهرکی در پایان ابراز امیدواری کرد: با کنترل سیستماتیک و احداث سردخانه‌ها و انبار‌های نگهداری کالا ضمن خروج کالا‌ها از مبادی مرزی در زمان طلایی؛ اهداف تجاری و اقتصادی کشورمان با کشور‌های همسایه محقق و از مزایای مرز‌ها و بازارچه‌های رسمی به بهترین نحو ممکن بهره برداری شود.

نظر شما