شناسهٔ خبر: 66390552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

هراس نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت به اتهام جنایت جنگی

گورهای جمعی کشف شده در غزه؛ اوج وحشی‌گری اسرائیل

صاحب‌خبر -

[شهروند]در روزهای اخیر، کشف گورهای جمعی در دو بیمارستان غزه با صدها جسد، توجه کارشناسان و مسئولان سازمان ملل را به خود جلب کرد. به گزارش «تایم»، «به گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل، (OHCHR)، کشف این گورها در بیمارستان ناصر در خان‌یونس و بیمارستان الشفا در شهر غزه نگرانی‌های جدی در مورد جنایات جنگی را برانگیخته است. ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این‌باره گفت: «کشتن عمدی غیرنظامیان، بازداشت‌شدگان و سایرینی که در شرایط جنگی قرار دارند، جنایت جنگی است.» در پی این اخبار گمانه هایی از احتمال صدور بازداشت برخی مقامات اسرائیلی از جمله نتانیاهو توسط دیوان کیفری بین المللی(ICC) منتشر شده است. در ادامه نگاهی به تعریف جنایت جنگی و تطبیق اقدامات اسرائیل بر این مسئله خواهیم داشت:

تعریف جنایت جنگی
در تعریف جنایات جنگی آمده است: «جنایت جنگی با نقض قوانین و مقررات مربوط به جنگ اتفاق می‌افتد که بارزترین مصداق آن حمله به افراد غیرنظامی است... در ماده ۸ اساسنامه رم مصادیق این جنایت به خوبی مشخص شده است. بر اساس این ماده، شکنجه و هر رفتار غیرانسانی، رنج دادن یا وارد کردن آسیب به سلامتی و جسم افراد، تخریب اموال، محروم کردن زندانیان از دادگاه منصفانه و گروگان‌گیری جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود. همچنین حمله به افراد غیرنظامی و استفاده از سلاح‌های سمی، ارتکاب تجاوز جنسی، فحشای اجباری و... نمونه‌های دیگری از جنایت جنگی طبق این قانون است.»(1)

کشف گورهای جمعی در غزه؛ سند جنایات اسرائیل
گورهای دسته جمعی کشف شده در غزه در هفته‌های اخیر، حکایت از ارتکات جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی دارد. شبکه خبری آمریکایی «سی ان ان» در گزارشی عنوان کرده است گور جمعی کشف‌شده در بیمارستان ناصر در جنوب نوار غزه، حاوی دست‌کم ۴۰۰ جسد بود. گزارشگران رویترز هم روز دوشنبه گذشته شاهد بیرون کشیدن اجساد توسط کارکنان اورژانس از زیر خاک در خرابه‌های بیمارستان ناصر بودند. راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در این‌باره گفته: «برخی از اجساد مشاهده شده در این گورهای جمعی دست‌هایشان بسته بود، موضوعی که نشان‌دهنده نقض جدی قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.»(2)
اکنون منابع داخلی رژیم صهیونیستی به ابراز نگرانی از رسیدگی دادگاه کیفری بین‌المللی - نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز که مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد- به این جنایات پرداخته اند. در روزهای اخیر اخباری از احتمال صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و سایر مقام‎های ارشد انتشار یافته است. اخباری که با واکنش تام کاتن سناتور مشهور آمریکایی و تهدید قضات (ICC) در صورت اقدام به صدور چنین حکمی همراه بود. اسرائیل پیشتر با شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است.

واکنش‌ها و بازتاب‌ها
اما احتمال صدور حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی در رسانه‌ها اعم از اسرائیلی و غربی، واکنش‌برانگیز شد. روزنامه تایمز اسرائیل در این‌باره نوشت: «بر اساس گزارش‌های منتشرشده در چندین رسانه اسرائیلی، آمریکا در حال تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت توسط دادگاه کیفری بین‌المللی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و دیگر مقامات اسرائیلی است.» این روزنامه افزود: «در آخرین بیانیه عمومی نتانیاهو آمده است که تصمیمات آتی دادگاه کیفری بین‌المللی می‌تواند یک سابقه و روال خطرناک ایجاد کند و تصمیمات دادگاه لاهه بر اقدامات اسرائیل تأثیری نخواهد داشت. همچنین بن کاسپیت، تحلیلگر، در سایت خبری والا نوشت که «نتانیاهو به دلیل احتمال صدور حکم بازداشت او و دیگر اسرائیلی‌ها توسط دادگاه لاهه، «تحت استرس غیرمعمول» قرار دارد که می‌تواند به معنی بدتر شدن وضعیت بین‌المللی اسرائیل باشد.» روزنامه تایمز انگلیس نیز گفت احتمالا دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد تل‌آویو از جمله وزیر جنگ، رئیس ستاد مشترک ارتش و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ علیه غزه است.

جمع‌بندی
پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر سال گذشته میلادی، رژیم صهیونیستی وحشیانه به غزه یورش برد و تخمین زده می‌شود که تا کنون جان نزدیک به 35 هزار فلسطینی، عمدتا زن و کودک، را گرفته است. حمله به غیرنظامیان به خودی خود مصداق جنایت جنگی است و این مسئله با کشف گورهای جمعی، قتل مجروحان و حمله به بیمارستان ها می تواند در صورت ورود جدی دیوان کیفری بین المللی منجر به صدور احکام سنگین علیه مقامات اسرائیلی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی گسترده شود.

پی‌نوشت‌ها:
1-جنایت-جنگی-چیست/gardeshetilaat.com/en
2- parsi.euronews.com/2024/04/27/what-do-we-know-about-the-mass-graves-discovered-in-gaza

نظر شما