شناسهٔ خبر: 66387019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش دبیرکل صلح اسلامی به سرکوب اعتراضات در آمریکا:

دیگر نمی‌توان جهان را فریب داد/اعتراضات آمریکا گسترش می‌یابد

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با پیش‌بینی گسترش اعتراضات در آمریکا، گفت: پس از جنایات‌ رژیم صهیونیستی و حمایت آشکار غرب از آن جهان امروز به مرحله‌ای از بیداری و آگاهی رسیده‌ که دیگر به‌ سختی می‌توان آن را فریب داد.

صاحب‌خبر -

جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و علیه سکوت و حمایت‌های آمریکا و سردمداران کشورهای غربی با خشونت پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا و بازداشت صدها دانشجو و تعدادی از اساتید معترض سرکوب شد. در این چارچوب داود عامری در گفت و گو با خبرنگار احزاب ایرنا درباره این رویداد بیداری جوانان به ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها در آمریکا و حمایت اساتید از آنها گفت: در ابتدا باید گفت این اعتراض به چه دلیل اتفاق افتاده است. دولتمردان آمریکا بدون توجه به افکار عمومی، وجدان اجتماعی و احساس مردم آمریکا به حمایت‌های گسترده از جنایت رژیم صهیونیستی و جنایت‌های ضدبشری آنها پرداخته و موجب شده تا مردم آمریکا عصبانی و نسبت به دولت و سیاست‌هایی کشورشان واکنش نشان دهند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: دانشجویان و جوانان در هر کشوری شرایط خاص‌تر و پر تحرک‌تری دارند و این موجب پیشگامی دانشجویان شده است. به عبارت‌ دیگر به نظر می‌رسد ‌بی‌توجهی دولتمردان آمریکا به حقوق بین‌الملل و منشور حقوق بشر و دفاع بی‌وقفه از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های ضدانسانی آنها موجب شده سیمای دولت آمریکا بیشتر از گذشته مخدوش شود و اعتراضات بسیاری را در سطح داخلی و جهانی به همراه داشته باشد.

وی درباره چگونگی فراگیر شدن این حرکت اعتراضی عنوان کرد: دولتمردان آمریکایی همواره خود را وامدار صهیونیست‌ها نشان دادند اما تلاش می‌کردند تا ژست حقوق بشری خود را نیز حفظ کنند ولی در این جنایت‌های اخیر مقابل سیاست‌های ضدانسانی رژیم صهیونیستی بسیار حمایت‌گرایانه عمل کردند حتی ژست حقوق بشری را کنار گذاشتند.

بازداشت حدود ۶۰۰ دانشجو و استاد در تجمعات آمریکا

عامری تصریح کرد: حاکمان آمریکا حتی مردم معترض خودشان را سرکوب می‌کنند و کاملا به افکار عمومی و خواست آنها بی‌توجه هستند. بنابراین این اعتراضات گسترده‌تر خواهد شد. خبرها حاکی است که بیش از ۶۰ دانشگاه‌ در این زمینه فعال بوده‌اند و قریب به ۶۰۰ نفر از دانشجویان و اساتید بازداشت شده‌اند. این اعتراض روز به روز گسترده‌تر شده و نشانه‌ها حاکی از این است که این تحرکات آغازی برای اعتراضات بیشتر خواهد بود و امکان پیوستن دانشگاه‌های اروپا هم محتمل است.

جنبش دانشجویی در آمریکا ناشی از بیداری افکار عمومی مردم است

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی این جنبش اجتماعی را ناشی از بیداری افکار عمومی مردم آمریکا توصیف و بیان کرد: دنیای امروز پس از جنایات‌های رژیم صهیونیستی و حمایت آشکار غرب به رهبری آمریکا از این جنایت‌ها، به مرحله‌ای از بیداری و آگاهی رسیده‌ که دیگر به‌ سختی می‌توان آنها را فریب داد.

وی ادامه داد: این چهره واقعی و بی‌پرده سران آمریکا و دیگر رهبران غربی است که برابر مردم دنیا قرار گرفته است. این واقعیت عیان شده نهادهای بین‌المللی از شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری و ... است که سال‌ها با سکوت و انفعال خود برابر رژیمی جعلی و سفاک، در نسل‌کشی مردم فلسطین دست خود را آلوده کرده‌اند.

بیداری جوانان به ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها آغاز تحول بزرگ در عرصه جهانی است

عامری افزود: نهادهایی که گاه کوچکترین مساله داخلی در یک کشور را با انواع موضع‌گیری‌ها و دخالت‌ها مورد توجه قرار می‌دهند اما برابر کشتار هزاران کودک و زن چشم می‌بندند. گویا مردم در جهان از اقدام موثر دستگاه‌های بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل ناامید شدند و خود به میدان آمده‌اند. به نظر می‌رسد این آغاز یک تحول بزرگ در عرصه جهانی است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره تاثیر این حرکت‌ها در ایجاد آتش‌بس و دیده شدن حقوق فلسطینیان خاطرنشان کرد: بی‌تردید این اقدامات باعث می‌شود تا افکار عمومی بیشتر از گذشته از خود واکنش نشان دهند اینگونه اندیشه‌ها همچنین موجب افزایش مقاومت و اعتراض در میان نخبگان آمریکایی و غیرآمریکایی نیز می‌شود.

عامری عنوان کرد: این حرکت‌ها موجب خواهد شد تا دانشگاه‌های اروپایی و حتی غیرغربی هم ساکت ننشسته و برای رسیدن حق مردم مظلوم فلسطین دست به اعتراضات گسترده‌ای بزنند و تا این رژیم منحوس احساس خطر کند و دست از نسل‌کشی مردم بی‌گناه فلسطین بردارد و آتش‌بس را بپذیرد.

وی ادامه داد: معتقدم مطالبه افکار عمومی در جهان باید حتی از آتش‌بس عبور کرده و به‌دنبال احقاق حق مردم مظلوم فلسطین باشد و زمینه را برای استیفای صلح و عدالت مردم فلسطین و غزه فراهم کند.

حرکت آزادیخواهانه دانشجویان غربی با ارزش و تاثیرگذار است

عامری اظهار کرد: درباره رسالت در قبال این حرکت آزادی‌خواهانه باید گفت که به نظر می‌رسد این حرکت‌های آزادی‌خواهانه در کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا اقدام با ارزش و تاثیرگذاری است و برای اینکه این حرکت‌ها اثرگذار باشد باید آنها را اتصال داده و حلقه‌های انسانی وسیعی از مخاطبان جهانی را بسیج کنیم. وظیفه نخبگان و دانشگاه‌های ما این است که ضمن همبستگی با این حرکت آن را حمایت کنند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی ادامه داد: البته نادیده نگیریم که اقدام شجاعانه و نمایش اراده ملت بزرگ ایران برای پاسخگویی به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق برای این تحول جهانی بی تاثیر نبود، با فروپاشی چهره بشردوستانه آمریکا و نمایش جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منظر جهانی و تخریب ابهت پوشالی آن در بیداری ملت‌ها اثرگذار بود و ما شاهد تحولات دیگری نیز خواهیم بود. به نظر می‌رسد تنها راه متوقف کردن ماشین جنایت‌های صهیونیست‌ بیداری جهانی و بسیج افکار عمومی و اعتراض عملی به این رژیم کودک کش است.

به گزارش ایرنا، دانشگاههای آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده اند.

نظر شما