شناسهٔ خبر: 66384698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وضعیت معابر عمومی گناباد برای تردد معلولان قابل قبول نیست

گناباد-ایرنا- معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: معابر عمومی و بخش زیادی از ساختمان های اداری این شهرستان برای تردد معلولان و توان یابان از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست و نیازمند بازنگری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل شاکری روز یکشنبه در جلسه مشترک کمیته مناسب سازی معابر شهری و ساماندهی امور سالمندان گناباد افزود: مناسب سازی معابر و ساختمانها در این شهرستان به باور عمومی تبدیل نشده است، در حالیکه باید همه نسبت به این مساله احساس مسوولیت کنند.

وی با اشاره به عمکرد ضعیف برخی ادارات و بخش خصوصی در مناسب سازی بناها و معابر برای تردد معلولان ادامه داد: باید با فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی اهمیت رعایت این مساله را برای مسوولان، دست اندرکاران، پیمانکاران و بخش خصوصی تبیین کرد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد تاکید کرد: رعایت مناسب سازی معابر و ساختمانها برای تردد معلولان و توان یابان باید به عنوان یک اصل مهم و دارای امتیاز در ساخت و ساز بخشهای دولتی و خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: از مجموع ۳۰ اداره در گناباد که مناسب سازی ساختمانهای آنها برای تردد معلولان و توان یابان مورد ارزیابی قرار گرفت، فقط پنج اداره نمره قابل قبول کسب کردند.

شاکری گفت: مناسب سازی ساختمانها به عنوان یک اصل مهم در همه طرحهای عمرانی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مناسب سازی معابر و ساختمانها برای تردد معلولان باید به عنوان واحد درسی برای رشته های عمران دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در نظر گرفته شده و دانشجویان با اهمیت این مساله بیشتر آشنا شوند.

رییس اداره بهزیستی گناباد هم از تخصیص سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مناسب سازی منازل معلولان و مددجویان بهزیستی این شهرستان در سال گذشته خبر داد.

علی آراسته افزود: در جشنواره شهید رجایی یکی از مقوله های مورد توجه در ارزیابی ادارات رعایت مناسب سازی معابر و ساختمانها برای تردد معلولان و توان یابان است.

"سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی" مصوب بهمن ۱۳۸۹ در بند یازدهم بخش شهرسازی و بند نهم بخش ایثارگران رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان را در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی مورد تاکید قرار داده است. بر این اساس مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی، ورزشی و خودروهای نقلیه عمومی می‌بایست منطبق با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی و برخوردار از شرایط مطلوب این گروه از شهروندان ایرانی باشد.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران نیز خرداد ۱۳۹۴ در قالب "برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت" همه دستگاههای متولی را مکلف کرده‌ تا در صدور مجوز مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت با رعایت قوانین و مقررات، ضوابط شهرسازی و معماری را در تناسب با استانداردهای مناسب‌سازی مورد توجه قرار دهند.

در این میان معلولان گنابادی به دلیل مناسب سازی نشدن بخش زیادی از معابر و ساختمانهای عمومی این شهر با تنگناهای زیادی برای تردد و بهره گیری از خدمات عمومی مواجه هستند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما