شناسهٔ خبر: 66384532 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

زرقی خبر داد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه برتر سلامت و مرجعیت را کسب کرد

زینب سنگی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در راستای سلامت و مرجعیت در سای مابو ۲۰۲۴ با رتبه ۳۱۳ جهانی دانشگاه اول علوم پزشکی کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مرکز رشد فناوری های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رونمایی از سه محصول تولیدی در حوزه سلامت با حضور محمدرضا زالی، رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه شهید بهشتی، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پژوهشکده گوارش و کبد این دانشگاه افتتاح شد.

افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم گفت: در بحث مرجعیت خوشبختانه یکی از نقاط قوت دانشگاه مطالعات و پژوهش در زمینه گوارش است. همه می دانیم که در سای مابو ۲۰۲۴ ما رتبه بندی متعددی را در سطح دنیا داریم که دانشگاه ها را رنک می کنند؛ اما رتبه بندی هایی که پژوهش محور هستند و در واقع داده را استخراج می کنند ما هیچ دخالتی در بارگذاری داده ها نداریم که این موجب می شود از اصالت بالاتری برخوردار شویم.

زرقی گفت: در راستای سلامت و مرجعیت در سای مابو ۲۰۲۴ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رتبه ۳۱۳ جهانی دانشگاه اول علوم پزشکی کشور شد، ما برای سومین سال متوالی در این نهاد دانشگاه اول کشور هستیم، همچنین رتبه دانشگاه دوم ۵۱۶ جهانی است و علوم پزشکی تهران با رتبه سوم رتبه ۵۵۶ را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کار ما حمایت، هدایت، نظارت است و دخالتی در فعالیت پژوهشگران نخواهیم داشت، بحث مرجعیت و سرآمدی در این حوزه به فناوری را دنبال می کنیم که همانا رسیدن دانشگاه به کارآفرینی و ثروت آفرینی است تکمیل شود، کمتر پژوهشکده ای در سطح کشور می بینیم که چنین زیست بومی را داشته باشد. ما در سال جهش تولید با مشارکت مردمی قرار داریم و مشارکت مردمی یعنی بخش خصوصی است و نیز شرکت های دانش بنیان مصداق جهش تولید است، دانشگاه شهید بهشتی ۲۱۶ شرکت دانش بنیان هسته فناور دارد و امیدواریم با این ظرفیت به اهداف خود یعنی اخذ ۳۰۰ شرکت دانش بنیان تا پایان برسیم.

همچنین علیررضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم گفت: امروز شاهد تحقق یک بالندگی سازمانی هستیم. خوشحالیم از اینکه با یک نگاه راهبردی عمیق در جهت تحقق این نگاه متین آینده نگر در دانشگاه به تحقق واقعی هدف خود نشسته ایم، اگر یک نگاهی گذرا به مجموعه پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه داشته باشیم، بدون تردید امروز همه یقین خواهند داد که این نهاد فعال و پرنشاط دانشگاهی خروجی بسیار مهمی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و خدمات درمانی دارد.

وی افزود: دو برنامه توامان را شاهد هستیم که هر دو در کالبد پژوهشکده کبد و گوارش قرار دارد، اولین مرکز رشد فناوری بالینی بود که حتما به عنوان یک جایگاه فناوری دانشگاه عمل خواهد کرد، مدت ها بود در ساختار تحقق برنامه های فناوری مبتنی بر EVIDENCE و شواهد پژوهشی، دانشگاه شهید بهشتی در حال تلاش بود.

زالی گفت: مرکز رشد فناوری های بالینی با ارائه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا یکی از پیشگامان تولید دانش در حوزه سلامت است. این مرکز قادر است توانایی خود را به صورت عملی در پشتیبانی از تبدیل دانش به فناوری های دانش محور حوزه سلامت به ویژه در حوزه های تکنولوژهای نوین پزشکی از جمله هوش پزشکی، بیوتکنولوژی به کار برد. همچنین کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد ملی اقدام به تاسیس مرکز رشد فناوری‌های بالینی کرده است.

به گفته زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، شب گذشته خبر هیجان انگیزی برای محققان جهان منتشر شد که نشان می دهد به واسطه آن تا حدی ایده های نوین علمی را رقم می زند آن هم اینکه فاز دوم اجرای قانونی نوع ترکیبی واکسن سفارشی ملانوما برای درمان سرطان در بریتانیا آغاز شد.

زالی گفت: اولین موضوع این است که هوش مصنوعی در طراحی این واکسن موثر بوده و برای اولین بار به صورت عملیاتی از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده شده است. دومین اتفاقات جهانی که ما را با تحولات جهانی روبه رو می کند، پدید واکسن سفارشی است که ما را وارد دیباچه جدیدی در حوزه واکسن سازی کرده است که تا کنون آن را در ادبیات پزشکی ندیده ایم. واکسن ملانوما نمادی از تحقق در راستای واکسن‌سازی متناسب با پزشکی فردمحور است. شب گذشته برای اولین بیننده بار یک ترکیب ارزنده از یک واکسن مبتنی بر فناوری ام‌آران‌ای بوده ایم.

گفتنی است، شرکت بسیاری در حوزه های تجهیزات پزشکی، پزشکی دقیق، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی در این مرکز مستقر هستند و امروز در این مراسم سه محصول تولیدی اعم از کیت تشخیص همزمان آنتی ژن هیلکوباکتر پیلوری و خون مخفی در مدفوع، یک محصول فناورانه در حوزه سلامت با تاکید بر غربالگری و چکاپ های هوشمند پزشکی و نمونه برداری از مجاری گوارشی که تولیدات داخلی هستند، رونمایی شد.

انتهای پیام

نظر شما