شناسهٔ خبر: 66384245 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

موج بیداری دانشگاه‌های آمریکا ارمغان خیزش افکارعمومی ضدجنایت‌های صهیونیسم است

تهران- ایرنا- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، تاکید کرد: جوشش جوانان نشانگر پایان دوران تحریف تاریخ و وارونه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم و سلطه‌گری است و این موج بیداری در دانشگاه‌های آمریکا، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به سخن حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معظم له با دانش آموزان در یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱ مبنی براینکه «علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم می شود» ، با یادآوری حملات وحشیانه، ناجوانمردانه و ضد انسانی رژیم اشغالگر قدس در غزه و کشتار ده‌ها هزار انسان که عموم آنها کودکان، زنان و مردم بی دفاع بوده‌اند و موج اعتراض گسترده در جهان علیه متجاوزان و جنایتکاران صهیونیست، خاطرنشان کرد: تمام ابزارها و ظرفیت‌های نظام سلطه از جمله نهادهای حقوقی بین‌الملل و قدرت رسانه‌ای غرب برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

در این بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: با وجود همه این تلاش‌ها، صهیونست‌ها و حامیان آنها در جنگ روایت نیز در برابر موج آزادی خواهی شکست خورده و افکار عمومی در جهان اکنون بیش از هر زمان علیه آن‌ها و نظام سلطه بیدار شده است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه و نهاد علم در تاریخ همواره آغازگر تحولات سیاسی و اجتماعی بوده و نفی استبداد و آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ بوده است، خاطرنشان کرد: در این موضوع نیز شاهد انفجار و خروش وجدان‌های بیدار جوانان دانشجو علیه جنایت‌های ضد بشری و نسل‌کشی در غزّه بودیم که این جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

در این بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از سوی دیگر فرهنگ رایج نظام‌های آموزش عالی در جهان؛ استقلال دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در ساحت‌های گوناگون از جمله استقلال علمی و آزادی در بیان نظرات، دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها بوده است و آزادی آکادمیک در نظام های آموزشی اصلی پذیرفته شده و مورد احترام است اما در کشوری که خود را مدعی اول آزادی بیان در جهان می‌داند، شاهد هستیم که نقاب از صورت آنها کنار رفته و چهره حقیقی آزادی در غرب نمایان شده و شدیدترین برخوردها و سرکوب‌ها علیه دانشجویان و اساتیدی که اعتراض مسالمت آمیز به نسل‌کشی و جنایت‌های رژیم جعلی صهیونیستی داشتند توسط نیروهای نظامی در داخل دانشگاه‌های آمریکا صورت گرفته است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این بیانیه تاکید کرد: ضرورت دارد تمامی تشکل‌های دانشگاهی و نهادهای علمی در ایران و جهان از این اعتراضات مسالمت‌آمیز که علیه نظام سلطه شکل گرفته، حمایت کرده و جنبش های دانشگاهی ضمن استمرار این تجمعات، اجازه ندهند نظام استکبار در پناه قانون‌های اجتماعی و نهادهای بین‌المللی خودساخته صدای وجدان‌های بیدار در جهان را خاموش کنند و فارغ از هر گرایش سیاسی، دینی و مذهبی به حمایت از این جنبش سراسری دانشگاهی بپردازند.

در ادامه این بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهارامیدواری کرد که در پرتو این بیداری وجدان‌های پاک، شاهد نابودی رژیم جنایتکار صهیونیست و رفع ظلم و زورگویی در جهان و حرکت در مسیر تعالیم الهی باشیم.

به گزارش ایرنا، حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا، بر اساس گزارش رویترز حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده‌اند.

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

اینگونه سرکوب‌های خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا از جمله جامعه مسلمانان آن کشور و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

نظر شما