شناسهٔ خبر: 66380544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک درصدی‌های ایران بخوانند؛ چطور هواپیمای شخصی بخرید؟

براساس بند «ب» و «ج» ماده ۱۱ قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۸۲، مالکیت وسایل پرنده برای ثبت و تابعیت در ایران می‌تواند شخص یا شرکت باشد. درصورتیکه متعلق به شرکت باشد، اکثریت سهام آن باید متعلق به اتباع ایرانی و اقامتگاه قانونی آن در ایران باشد.

صاحب‌خبر -

امیررضا رستی خلبان می‌گوید: جت شخصی آن‌طور که تصور عموم است، شبیه آن چه رونالدو و مسی دارند، اصلاً در ایران وجود ندارد. چیزی که در ایران داریم، هواپیمای شخصی سبک و فوق‌سبک است که غالبا برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علی‌پور، مدیرمسئول فرودگاه ایوانکی گفته است در کشور بالغ بر ۲۰۰ نفر هستند که هواپیمای شخصی دارند، اما فقط با ظرفیت ۲ نفر می‌توانند پرواز کنند.

 

شما می توانید هواپیما بخرید، ولی نمی‌توانید در حیاط خانه‌تان پارک کنید

 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: سرمایه‌گذار شخصی براساس توان مالی و نیاز خود، می‌تواند هواپیمایی برای مسافرت‌های شخصی خود تهیه کند و با رعایت الزامات فنی و عملیاتی سازمان هواپیمایی کشوری پرواز کند. در این نوع حمل و نقل تمام هزینه‌های پرواز اعم از هزینه‌های عملیاتی و فنی و سوخت برعهده سرمایه‌گذار است.

یازرلو درباره نحوه خرید هواپیمای شخصی گفته: فرد ایرانی می‌تواند هواپیما را طبق قوانین سامانه جامع تجارت، سازمان هواپیمایی، گمرک و … بخرد و وارد کشور کند. برای هواپیماهای فوق سبک زیر ۶۰۰ کیلوگرم باید یک آشیانه‌ای معرفی شود. مالک هواپیما قبل از هر پرواز باید اعلام کند که خودش یا به‌همراه یک خلبان می‌خواهند با هواپیما پرواز کند.

یازرلو تفاوت مالکیت هواپیمای سبک و فوق سبک را در نحوه نگهداری هواپیما عنوان می‌کند و اضافه می‌کند: مالکیت در هواپیماهای سبک می‌تواند به نام فرد باشد، ولی نگهداری و ناوبری آن با یک ایرلاین است. اما در مورد فوق سبک، معمولا آموزشگاه‌ها مسئولیت‌های آن را بعهده دارند.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تمام هواپیماهای خصوصی با هر کاربری توسط موسسات و شرکت‌های هوانوردی مدیریت می‌شوند. «شما میتوانید هواپیما بخرید، ولی نمی‌توانید در حیاط خانه‌تان پارک کنید. موسسه و شرکت‌های هوانوردی باید به شما خدمات هوانوردی، ناوبری، آشیانه، تعمیر و نگهداری … بدهند.»

منبع: رویداد24

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما