شناسهٔ خبر: 66379568 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نقطه‌نظرات شورایی‌ها درباره گزارش حمل و نقلی شهرداری پایتخت

صاحب‌خبر -
نقطه‌نظرات شورایی‌ها درباره گزارش حمل و نقلی شهرداری پایتخت
خبرگزاری آریا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و یکمین جلسه شورا نسبت به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری آریا ، احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت درباره آزادسازی کارگاه های مترویی، اظهار کرد: عملیات اجرایی این کارگاه ها به اتمام رسیده اما سرانه ها را اشغال کرده که می تواند سرانه ورزشی، فرهنگی و یا فضای سبز باشد. درخواست داریم که این کارگاه ها به عنوان عارضه ترافیکی جمع آوری شوند.
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه اخیرا مواردی توسط یک فعال رسانه ای در مورد قرارداد وسایل حمل و نقل عمومی منتشر شده است، یادآور شد: اگر اسنادی وجود دارد باید این اسناد به ما ارائه شود و اگر این ادعاها درست است باید در شورا گزارش ارائه شود.
وی با بیان اینکه واسطه هایی در ایران و چین درخواست داشتند که اعداد و ارقام را با ما مطرح کنند، تصریح کرد: این افراد ادعا دارند که از شهرداری هستند. درخواست داریم گزارش ها ارائه شود و ما با این افراد نیز صحبت خواهیم کرد.
عباسی ضمن طرح این سوال که چرا مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تغییر کرده است، یادآور شد: برنامه ویژه ای باید برای تأمین اتوبوس ها در نظر گرفته شود. تلاش ها در حال انجام است که جای تقدیر دارد.
نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه باعث تأثر است که پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری به اندازه هزینه های سفر به چین، وسایل حمل و نقل عمومی اضافه نشده است، گفت: شرکت ها در تمام دنیا انواع مختلفی دارند. به طوری که یا تک نفره یا سهامی عام یا سهامی خاص یا تعاونی و یا زیر مجموعه دولت هستند. شهرداری با یک شرکت قرارداد بسته که زیرمجموعه یک شرکت خصوصی است.
وی افزود: اولین امضاکننده قرارداد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری است و با توجه به سند امضا شده، گاهی اوقات قرارداد و گاهی تفاهم نامه، گاهی موافقت نامه و گاهی قرارداد تکمیلی عنوان شده است. به نظر می رسد این مسیر صعب العبور است.
سلیمانی با بیان اینکه نکته دوم در قرارداد در مورد تأمین کننده مالی است، یادآور شد: چرا از میان این همه تأمین کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تأمین کننده و تأمین کننده مالی در نظر گرفته می شود؟ عدم توجه به نکات بدیهی در اصول حقوقی همچون مکان انعقاد قرارداد را شاهد هستیم. در بررسی ها چه به عنوان عضو شورا و چه به عضو کمیسیون از شهردار سوال کردیم و قانع کننده نبوده است.
وی با اشاره به نامه بانک مرکزی به تاریخ 14 فوریه 2024 در خصوص رقم مالی قرارداد، گفت: با این حجم از موضوع مالی ابهاماتی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود.
سلیمانی با تأکید بر اینکه نرخی به عنوان مبنا در نظر گرفته شده و پنج درصد انتفاع و ضرر را تا پنج سال به دلیل نوسانات مالی برای طرفین ایجاد خواهد کرد، گفت: تهاتر نیاز به کارشناسی دقیق دارد تا آنچه تحویل داده می شود و آنچه که می گیریم در تعادل باشند.
وی افزود: در مورد واردات وسایل حمل و نقل عمومی وعده های زیادی شنیدیم و عملا اتفاق خاصی نیفتاد. مدیریت شهری در حوزه اجرایی با تک ماده نیز به نمره حداقلی نمی رسد البته زمان محدودی باقی مانده است. با مصاحبه های متعدد نتیجه ای حاصل نخواهد شد و باید کار جهادی برای ماندگار کردن مدیریت شهری دوره ششم صورت بگیرد.
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ضمن ابراز امیدواری به اینکه مسائل شهر در مسیر درست خود دنبال شود، گفت: در آخرین روزهای سال مجوز ترک تشریفاتی دو میلیارد یورویی به شهردار تهران برای تأمین نیازهای زیرساختی از جمله وسایل حمل و نقل عمومی دادیم و تأکید شد که باید جزئیات آن مشخص شود.
وی ادامه داد: معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری این موضوع را مطرح کرد که اگر جزئیات بررسی شود زمان‌بر خواهد بود و فرصت را از دست خواهیم داد و شورا نیز همراهی کرد. حالا این فرصت وجود دارد که جزئیات ارائه شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در بحث عملیاتی در خصوص خط تهران- پرند چندبار درخواست کردیم پیش از بهره برداری، امور حقوقی آن با دولت هماهنگ شود، اظهار کرد: شهر پرند تحت مدیریت مناطق 22 گانه قرار ندارد. هنوز مسائل حقوقی مترو تهران- پرند برطرف نشده است. باید سیگنالینگ مترو راه اندازی و ایستگاه های بین راهی ساخته شوند و به هر شکل نیاز به اصلاح شرایط دارد.
وی با بیان اینکه عدد دو میلیون سفر در روز در مترو جای تقدیر دارد، یادآور شد: شبکه اتوبوسرانی مکمل مترو است و همچنان غرق در مشکلات سابق است؛ البته اقداماتی برای اورهال صورت گرفته و اگر می خواهیم شبکه مترو تکمیل شود باید به شبکه اتوبوسرانی نیز توجه داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تاکید بر اینکه دو هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار از محل تملک دارایی و سرمایه ای برای تأمین اتوبوس اختصاص یافت که 870 میلیارد تومان محقق شده بود، گفت: تا پیش از این دوره دولت مبالغی را برای مترو پرداخت می کرد اما در این دوره هنوز منابعی برای عملکرد شهرداری و صرفه جویی های صورت گرفته ارائه نشده است. در سال 1401 باید بیش از 500 میلیارد تومان و در سال قبل بیش از هزار میلیارد تومان پرداخت می شد که نشده است.
وی افزود: در آگهی سازمان تاکسیرانی برای واگذاری تاکسی خبری از ماده 12 نیست. بودجه ای که دولت داده معادل ساخت 50 متر مترو در طول سال است و انتظار داریم این موضوع توسط شهردار تهران دنبال شود و دولت در این زمینه کمک کند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این هنوز برای ما مشخص نیست که قرارداد خارجی تأمین اتوبوس منعقد شده است یا خیر، گفت: ما به مردم وعده می دهیم که مشکلات حمل و نقل برطرف می شود. شهردار تهران وعده داد که اتوبوس ها چهارماهه تأمین می شود که از لحاظ فنی بحث درستی بود اما چهار ماه گذشته خبری نیست و باید بدانیم قراردادها منعقد شده است یا خیر؟
وی با بیان اینکه 40 دستگاه ون شماره گذاری نشده و 150 دستگاه ون نیز توسط شرکت توسعه شهر شماره گذاری شده و روزانه در قالب سامانه شهرزاد فعالیت می کند، تصریح کرد: متوسط جابجایی مسافران 19.5 نفر در روز به ازای هر ون است. ما سرمایه خود را در اختیار قرار دادیم و عملکرد بر اساس آنچه ارائه شده 19.5 نفر در روز است.
مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم با تأکید بر اینکه معاون حمل و نقل هر بار سعی می کند گزارشاتی دقیق و مبتنی بر واقعیت ارائه دهد، گفت: برخی مباحث ناشی از این است که افرادی که باید پاسخگوی اعضای شورا به ویژه بنده به عنوان منتقد را بدهند، نمی دهند. شما به عنوان شهردار نباید از نقد ما ناراحت شوید و آیا باید مدیران منع شوند که با بنده همکاری کنند و اطلاعات به ما ارائه ندهند؟
وی افزود: ما چند بار اعلام کردیم که مباحث مطرح شده در قراردادها برای ما مبهم است و شفافیت ندارد. آنچه که امروز در صحن می بینید، بخشی از آن به رفتار شما با برخی اعضا برمی گردد. شهردار وعده داد که تا پایان سال دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس به شهر اضافه می شود و اشکالی ندارد و شاید آن روز فکر می کردید که می توانید این تعداد دستگاه را تأمین کنید. می توان بابت این موضوع عذرخواهی و مسائل را روان و شفاف مطرح کرد.
رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه شهردار چند دوره نماینده مجلس بوده و چطور از انتقادات ما ناراحت می شود، خاطرنشان کرد: سوال ما این است که جز تجهیزات وسایل حمل و نقل عمومی، قراردادهای دیگری نیز در چین منعقد شده یا خیر؟ آیا تجهیزات دیگری در حال واردات است؟
وی ادامه داد: رفتار شهردار به پای مجموعه شورا نوشته خواهد شد. این نباشد که اینگونه تصور شود که شورا وعده های بزرگ می دهد و شهرداری کارهای کوچک انجام می دهد. تقاضا می کنیم وعده ها متناسب با واقعیت ها و امکانات مطرح شود.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه مدیریت همچون دو امدادی است، اظهار کرد: چه ما در شورا و چه همکاران در شهرداری؛ کار را تحویل گرفتیم و دوندگی می کنیم تا زمینه های امیدبخشی ایجاد شود. افتتاح پی در پی ایستگاه ها، انعقاد قرارداد مترو و تأمین اتوبوس ها و تاکسی های برقی از جمله اقدامات مدیریت شهری بوده و درخواست ما این است که اقدامات در این دوره به نتیجه برسد و به نام دوره ششم به ثبت برسد.
وی اضافه کرد: برنامه ها و اقدامات باید بر اساس شاخص های برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران انجام و گزارشات بر اساس آن ارائه شود.

نظر شما