شناسهٔ خبر: 66378942 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

تشکل‌ها یکی از علل پایداری و تاثیرگذاری حرکت‌های دانشجویی محسوب می‌شود

دوران دانشجویی فرصتی مناسب برای تمرین مهارت‌ها و آگاهی در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی محسوب می‌شود، لذا این تشکل‌ها برای کسب تجربه در این زمینه‌ها بسیار مفید می‌باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، دوران دانشجویی می‌تواند یکی از بهترین دوران زندگی در جهت افزایش درک انسان از خود و رشد شخصیت باشد. البته این سازندگی در صورتی میسر می‌شود که دانشجو نگران هزار و یک مسئله اساسی و جزئی نباشد. امید به آینده در دل دانشجوها هراس می‌اندازد و در جاهایی که نباید به دنبال آن می‌گردند. باتوجه به جایگاه دانشجو در اجتماع وحتی دانشگاه آنها سفیر دانش، خرد و آگاهی از بستر آکادمیک به بستر جامعه می‌باشند و وظیفه آگاهی ‌بخشی در سطح جامعه یا دانشگاه را به عهده دارند. بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف دانشجویان شناخت حقایق و مقابله با تحریف‌ حقایق و واقعیت‌ها است. دانشجویان نباید صرفاً گیرنده‌ داده‌های گزینشی باشند و همچنین باید پردازنده و بیان‌کننده حقایق و واقعیت‌ها برای جامعه باشند. چنانچه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم هم اشاره کرده‌اند که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت.

اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت؛ بنابراین یکی ازمهم‌ترین وظیفه و رسالت دانشجویی دریافت منابع شناخت صحیح، تحلیل و بیان آن در جامعه است. بدون شک وجود تشکل ها در میان دانشجویان، یکی از بسترهای مناسب برای رشد و شکوفایی آنان و یکی از علل پایداری و تاثیرگذاری حرکت‌های دانشجویی محسوب می‌شود.

در ادامه ایسکانیوز کهگیلویه و بویراحمد ضمن بررسی تعدادی از این تشکل‌ها و گفت‌وگو با چند تن از ادوار انجمن و تشکلات دانشگاه به تشریح برنامه‌ها و بررسی و تاثیرات این تشکل‌ها پرداخته است. ازجمله بسیج حوزه ثارالله، هیئت مذهبی انصارالمهدی، انجمن علمی حقوق و کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج.

امیرحسین نظری مسئول بسیج حوزه ثارالله دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در رابطه با هدف و تشریح برنامه های این تشکل گفت: هدف از تشکیل مجموعه‌ی بسیج حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن وتحقق آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری می‌باشد که نمود خود را در مجموعه به صورت تربیت نیروهای هم تراز با انقلاب اسلامی نشان می‌دهد.

وی افزود: از جمله برنامه‌های شاخص بسیج دانشگاه می‌توان به فعالیت هیئت جامع دانشگاهیان ویژه دانشگاه‌های شهر یاسوج، رتبه‌های برتر گوناگون در حیطه جهادی، نشست دانشجویی با ریاست دانشگاه، برنامه ۱۶ آذر و دعوت استاندار استان به دانشگاه ویژه نشست دانشجویی، ویژه برنامه نبض انتخابات و دعوت از نامزد های انتخاباتی در حوزه انتخابیه ما اشاره کرد.

ایشان نقاط قوت فعالیت‌های خود را استمرار، دغدغه‌مندی و حضور فعال اعضای تشکیلات و نقاط ضعف را کم برخورداری دانشگاه از منابع و امکانات نسبت به سایر دانشگاه‌ها دانست که بایستی با هدایت صحیح سیستم دانشگاهی بتوانند پتانسیل‌های خود را به منصه ظهور برسانند و نقش خود را در پیشرفت کشور ایفا کنند.

محمد منصوری مسئول انجمن اسلامی مستقل دانشگاه یاسوج در رابطه با تشریح برنامه‌های تشکل انجمن اسلامی افزود: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه دولتی یاسوج همواره فعالیت‌های خود را پیرامون ایجاد فضای گفتمانی و تئوری پردازی در سطح دانشگاه متمرکز نموده و با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و میزگردهای تخصصی سعی بر ایجاد فضای ارائه اندیشه‌های متفاوت در سطح دانشگاه را دارد. به همین منظور، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه دولتی یاسوج پیشگام برگزاری کرسی‌ها و مناظرات متعدد در فضای دانشگاه می‌باشد. از دیگر فعالیت‌های این انجمن در دانشگاه می‌توان به تولید محتوای صوتی در قالب پادکست، فعالیت آموزشی در مناطق محروم، آشنا سازی دانشجویان با الگوی ایرانی اسلامی هویت زن در جامعه و حمایت از تشکیل مجدد نهادهایی مانند کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی در دانشگاه اشاره نمود.

وی افزود: با توجه به این که اساسا فضای دانشگاه باید محل ارائه نظرات و تئوری‌های متفاوت باشد، ایجاد این فضا در دانشگاه چه در سطح دانشجویی و چه در سطح اساتید صاحب نظر، نقطه مثبت بزرگی در فعالیت‌های این انجمن به حساب می‌آید. از جمله نقاط منفی فعالیت‌های سال‌های اخیر می‌توان به تاثیرپذیری از فضای کم عمق کارهای فرهنگی و سیاسی انجام شده در دانشگاه اشاره نمود. عدم اهمیت برگزاری برنامه‌هایی با پشتوانه فکری قوی عاملی بر تشویق نهادهای فعال دانشجویی در برگزاری برنامه‌هایی صرفا گزارش محور است که در این میان شاهد تخصیص بسیار آسان اعتبارات دانشگاه به چنین برنامه‌های صرفا گزارش محور هستیم.

منصوری گفت: تاثیرگذاری در دانشگاه مهم‌ترین عنصر در اندازه گیری کیفیت برنامه‌های برگزار شده در دانشگاه می‌باشد. چه بسا برنامه‌هایی با استقبال حداکثری دانشجویان مواجه می‌شوند اما تاثیر خاصی در دانشگاه نمی‌گذارند. برگزاری میزگردها به تعداد بالا و در محورهای نسبتا ثابت عامل تاثیرگذاری در مدل ارائه فکری دانشجویان و ایجاد روحیه آزاد اندیشی در دانشگاه است. یکی از مزیت‌های فعالیت های آزاد اندیشی، عدم نیاز تخصیص اعتبارات سنگین جهت برگزاری این مدل برنامه‌ها در دانشگاه است. با حمایت مستمر مسئولین دانشگاه و حذف محافظه کاری‌ها در تخصیص مجوزهای برگزاری این گونه برنامه‌ها می‌توان کمک بسیار شایانی در هویت بخشی دانشجوی واقعی در دانشگاه نمود.

محمدجواد درخشان مسئول اسبق هیئت مذهبی انصارالمهدی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در رابطه با مسئله هیئت افزود: یک هیات مذهبی در دانشگاه با هیات‌های مذهبی و هیات‌های عزاداری بازار و یا حتی مساجد فرق اساسی‌اش این است که مخاطبان در اینجا منحصرا دانشجویان رشته‌های علمی با ذهن پویا و فکر خلاق و مغز متمرکز بر کتاب، مقاله، سایت و نرم افزارهای علمی هستند و صرفا افراد سنتی و مذهبی به معنای عادی محسوب نمی‌شوند. اینجا دقت و ظرافت و حساسیت‌های خاصی وجود دارد و بدون توجه به ظرفیت و حساسیت‌های روحی و ذهنیت‌های خاص مخاطبان در دانشگاه ممکن است برنامه‌ها تاثیر منفی یا معکوس داشته باشد. مثلا بر خلاف محیط یک دست مساجد و هیات‌های عزاداری فلان محله در دانشگاه گاهی دانشجویانی با ادیان و مذاهب مختلف و نگرش‌های بسیار متفاوت و گاهی متعارض حضور دارند. با توجه به تلاش مستمر دشمنان در گسترش فرقه گرایی و تشدید منازعات مذهبی در منطقه و آماده سازی آنها برای تغییرات سیاسی مورد نظرشان در آینده، باید پیام امام حسین (ع) به عنوان شفابخش دردهای بشر امروز مطرح شود. پیام‌های انسانی و جهانی عاشورا استخراج و تبیین و تشریح گردد. عزاداری به شکل سینه زنی و زنجیر زنی کوچه و بازار بسیار خوب و لازم است ولی کافی نیست.

ایشان وظایف دانشگاه‌ها و مسئولین هیئت را چنان تبیین کرد: تشریح شعارها و آرمان‌های اصلی نهضت عاشورا و رفع ابهامات و پاسخگویی به شبهات دشمنان در این زمینه‌ها کار بسیار بزرگی است. همچنین تلاش برای بکارگیری دستاوردهای عاشورایی در جنبش نرم افزاری و تحول علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها در جهت رسالت اهل بیت (ع) و احیای تمدن اسلامی مد نظر است. در دانشگاه علاوه بر تقویت شعائر مذهبی، باید از روش‌های کارسازتر علمی و فرهنگی نیز استفاده وافی شود که برگزاری نشست‌های علمی درباره دستاوردهای تاریخی کربلا، کرسی‌های آزاد اندیشی در مورد فلسفه، اهداف و نتایج قیام حسینی، کنفرانس‌های علمی در بررسی و نقد شبهات مطرح درباره حماسه حسینی، برگزاری شب شعر عاشورایی، دیوار نویسی و تابلو نویسی دانشجویان و نوشتن ندای دل و سخنان صمیمانه دانشجویان به امام حسین (ع) و یارانش، یادگار نویسی برای امام حسین (ع) و یارانش با توجه به دردهای امروزی حماسه سازان کربلا، برگزاری نمایشگاه های جامع چند رسانه‌ای و مسابقات کتابخوانی درباره حماسه عاشورا، نشست‌های دانشجویی با موضوع امام حسین (ع) و عاشورا در نگاه مذاهب و ادیان، بررسی خاطرات آزادگان در ایام محرم در اسارت گاه‌ها و ده‌ها روش و سوژه تاثیرگذار دیگر برای احیای آرمان‌های حسینی را شامل می‌شود.

محمدرضا عبدالی مسئول اسبق انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در رابطه با فعالیت های این انجمن گفت: به منظورحمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه‌های کشور، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی، همچنین بهره‌گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه به فعالیت می‌پردازند. فعالیت این انجمن علمی در دانشگاه متشکل از: فعالیت آموزشی (کارگاه‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی علمی و تخصصی)، رویداد علمی (مسابقه، جشنواره، کنفرانس، نشست، سمینار، نمایشگاه، بزرگداشت، گردهمایی علمی و تخصصی)، تولید و نشر محتوای علمی (نشریه، کتاب، صفحات مجازی، نرم افزار، فیلم، مولتی مدیا، تابلو یا برد، مدیای علمی و تخصصی)، فعالیت پژوهشی (تحقیق، مطالعه و پژوهش)، کارآفرینی (ترویج و حمایت از کارآفرینی)، خلاقیت علمی (اختراع، ابتکار، نوآوری، نوآفرینی،گفت وگوی علمی و تخصصی(هم اندیشی، مباحثه، گفت وگو، کرسی آزاداندیشی، مناظره، بحث و تبادل نظر، سخنرانی، میزگرد، نقد و نظر، حلقه فکری) می‌باشد.

ایشان افزود: تغییر نگرش مسئولان فرهنگی در وزارتخانه و دانشگاه‌ها در برخی دوره‌ها و پاره‌ای کج سلیقگی‌ها در ورود به حریم خصوصی دانشجویان از جمله عوامل اصلی کاهش تمایل دانشجویان به فعالیت در انجمن‌های علمی و سایر گروه‌های دانشجویی بوده که لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

صدیقه ارجمند مسئول کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در رابطه بااین کانون خاطر نشان کرد: هدف از تاسیس کانون‌های مهدویت گسترش معرفت امام‌شناسی در جامعه، آماده‌سازی جامعه مهدوی، ارتقای فرهنگ مهدویت به خصوص در بین جوانان و آشنایی آنان با فرهنگ انتظار برای زمینه‌سازی ظهور امام‌ زمان (عج) است. رویکرد کانون مهدویت رویکرد مذهبی اعتقادی و تجمیع تمامی علاقه‌مندان و معتقدان به مهدویت و ظهور و دور شدن از گرایش‌ها و جریانات فکری و سیاسی حزبی است.

وی افزود: نظارت بر فعالیت‌ها و نحوه عملکرد کانون مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج بر عهده دفتر نهاد مقام‌ معظم رهبری در دانشگاه‌ها ‌است. کانون مهدویت دانشگاه از نظر فعالیت و اجرا با معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هماهنگ است. فعالیت‌های این کانون شامل طراحی و برگزاری آیین نیمه شعبان، برگزاری اردوهای زیارتی به جمکران و دیگر مراکز دینی و مذهبی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع مهدویت، همکاری در برگزاری مراسم های مذهبی اعم از روضه های هفتگی و زیارت عاشورا در دانشگاه است.

ایشان گفتند: با وجود بودجه‌های لازم و همچنین دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، شاهد هستیم که هنوز خلاءهای بسیاری وجود دارد و از سمت مسئولین دانشگاه‌ توجهی که باید، نسبت به کارهای فرهنگی صورت نمی‌گیرد. با بیان اینکه این مشکلات محدود به دانشگاه آزاد یاسوج نیست و در بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کشور نیز فعالیت‌های فرهنگی با چنین مشکلاتی مواجه‌اند، گفت: این مشکلات باعث شده دانشجویان مستعد و باانگیزه که دغدغه تاثیرگذاری در جامعه را دارند، نسبت به انجام فعالیت‌های فرهنگی دلسرد شوند.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

نظر شما