شناسهٔ خبر: 66378136 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اولین نشانه های آسیب کبدی را چطور تشخیص دهیم؟

کبد عضوی است که درست زیر قفسه سینه در سمت راست شکم قرار دارد و می تواند تا 4 پوند (1.8 کیلوگرم) وزن داشته باشد. کبد باید برای کمک به هضم غذا، از بین بردن مواد زائد بدن و ساخت موادی به نام فاکتورهای انعقادی که جریان خون را خوب نگه می‌دارد، در سلامت کامل قرار داشته باشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کبد عضوی است که درست زیر قفسه سینه در سمت راست شکم قرار دارد و می تواند تا 4 پوند (1.8 کیلوگرم) وزن داشته باشد. کبد باید برای کمک به هضم غذا، از بین بردن مواد زائد بدن و ساخت موادی به نام فاکتورهای انعقادی که جریان خون را خوب نگه می‌دارد، در سلامت کامل قرار داشته باشد.
به نقل از مایو کلینیک، کبد عضوی است که درست زیر قفسه سینه در سمت راست شکم قرار دارد و می تواند تا 4 پوند (1.8 کیلوگرم) وزن داشته باشد. کبد باید برای کمک به هضم غذا، از بین بردن مواد زائد بدن و ساخت موادی به نام فاکتورهای انعقادی که جریان خون را خوب نگه می‌دارد، در سلامت کامل قرار داشته باشد.

بیماری کبدی می تواند به شکل ارثی از طریق خانواده منتقل شود. هر چیزی که به کبد آسیب می رساند نیز می تواند باعث مشکلات کبدی شود، از جمله ویروس، مصرف الکل و چاقی.
با گذشت زمان، شرایطی که به کبد آسیب می زند می تواند منجر به ایجاد زخم شود که به آن سیروز می گویند. سیروز می تواند منجر به نارسایی کبدی شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است اما درمان زودهنگام ممکن است به کبد زمان برای بهبودی بدهد.

بیماری کبد همیشه علائمی را ایجاد نمی کند که قابل مشاهده یا احساس باشد. اگر علائم بیماری کبدی وجود داشته باشد، ممکن است شامل موارد زیر بشود:

زرد شدن پوست و سفیدی چشم که به آن یرقان می گویند.
درد شکم و تورم
تورم در پاها و مچ پا
خارش پوست
ادرار تیره رنگ
مدفوع رنگ پریده
خستگی مداوم
حالت تهوع یا استفراغ
از دست دادن اشتها
کبودی سریع
در صورت مشاهده علائم پایداری که شما را نگران می کند، با متخصص مشورت کنید. اگر شکم درد شدیدی دارید که نمی توانید بی حرکت بمانید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

چرا کبد بیمار می شود؟
بیماری کبد دلایل زیادی دارد:
عفونت
انگل ها و ویروس ها می توانند کبد را آلوده کرده و باعث تورم و تحریک شوند که التهاب کبدی نیز نامیده می شود. التهاب باعث می شود کبد آنطور که باید کار نکند. در این زمان ویروس‌هایی که باعث آسیب کبدی می‌شوند می‌توانند از طریق خون یا مایع منی، غذا یا آب بد، یا تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل شوند.

شایع ترین انواع عفونت کبد، ویروس های هپاتیت هستند، از جمله:

هپاتیت A
هپاتیت B
هپاتیت C
وضعیت سیستم ایمنی
بیماری هایی که در آن سیستم ایمنی به قسمت های خاصی از بدن حمله می کند، بیماری های خود ایمنی نامیده می شوند. بیماری های خود ایمنی کبد عبارتند از:

هپاتیت خود ایمنی
کلانژیت صفراوی اولیه
کلانژیت اسکلروزان اولیه
ژنتیک
یک ژن تغییر یافته از یک یا هر دو والدین می تواند باعث تجمع مواد در کبد شود که می تواند باعث آسیب کبدی شود. بیماری های ژنتیکی کبد عبارتند از:

هموکروماتوز
بیماری ویلسون
کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین
سرطان و سایر رشدها
مثالها عبارتند از:

سرطان کبد
سرطان مجرای صفراوی
آدنوم کبد
دیگر
سایر علل شایع بیماری کبد عبارتند از:

مصرف طولانی مدت الکل
چربی هایی که در کبد تجمع می کنند، بیماری کبد چرب غیر الکلی یا بیماری کبد استئاتوز مرتبط با متابولیک نامیده می شود.
برخی از داروهای تجویزی یا سایر داروها.
مخلوط های گیاهی خاص
اغلب در تماس بودن با مواد شیمیایی سمی
عوامل خطر ابتلا به بیماری کبدی چیست؟
عواملی که می توانند خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش دهند عبارتند از:

مصرف مداوم الکل متوسط یا سنگین
چاقی
دیابت نوع 2
خالکوبی یا سوراخ کردن بدن
سوزن های مشترک برای تزریق مواد مخدر
انتقال خون قبل از سال 1992
تماس با خون و مایعات بدن دیگران
رابطه جنسی پر خطر
تماس با مواد شیمیایی یا سموم
سابقه خانوادگی بیماری کبد
عوارض
عوارض بیماری کبد به علت مشکلات کبدی بستگی دارد. بدون درمان، بیماری کبد ممکن است به نارسایی کبدی تبدیل شود. نارسایی کبد می تواند کشنده باشد.

چطور از بیمار شدن کبد جلوگیری کنیم؟
برای پیشگیری از بیماری کبد:

مصرف الکل را کنار بگذارید: نوشیدن الکل می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند.
از رفتار پرخطر خودداری کنید: هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. اگر خالکوبی می کنید یا پیرسینگ می زنید، پزشکی را انتخاب کنید که مطمئن باشد.
واکسن بزنید: اگر در معرض خطر ابتلا به هپاتیت هستید، با متخصص خود در مورد دریافت واکسن هپاتیت A و هپاتیت B صحبت کنید. این در صورتی که به هر شکلی از ویروس هپاتیت آلوده شده باشید نیز صادق است.
هنگام مصرف داروها مراقب باشید: داروهای تجویزی و سایر داروها را فقط در صورت نیاز مصرف کنید. فقط به اندازه دستور مصرف کنید. داروها و الکل را با هم مخلوط نکنید. قبل از مخلوط کردن مکمل های گیاهی یا نسخه ای یا سایر داروها با پزشک صحبت کنید.
از خون و مایعات بدن دیگران دوری کنید: ویروس‌های هپاتیت می‌توانند توسط سوزن‌ یا مایعات بدن منتقل شوند.
غذای خود را ایمن نگه دارید: قبل از خوردن یا درست کردن غذا دست های خود را خوب بشویید. اگر به کشوری فقیر سفر می کنید، از آب بطری برای نوشیدن استفاده کنید، دست های خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید.
ایمن بمانید: حتما از این محصولات در فضای باز استفاده کنید. هنگام اسپری حشره کش ها، قارچ کش ها، رنگ و سایر مواد شیمیایی سمی از ماسک استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.
از پوست خود محافظت کنید: هنگام استفاده از حشره کش ها و سایر مواد شیمیایی سمی، از دستکش، آستین بلند، کلاه و ماسک استفاده کنید تا مواد شیمیایی روی پوست شما نرود.
وزن سالم را حفظ کنید: چاقی می تواند باعث بیماری کبد چرب غیر الکلی شود که امروزه بیماری کبد استئاتوز مرتبط با متابولیک نامیده می شود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما