شناسهٔ خبر: 66373690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

می‌توان با ارزآوری حاصل از گُل در برابر صادرات نفت افق گشایی کرد

جلال جلیلی

گردش مالی تجارت گل در جهان سالانه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد یورو است که بخش ناچیزی از این رقم سهم ایران می‌شود در حالی که کشور ما ظرفیت‌های بسیار بالایی در کاشت گل و فرآوری آن دارد و می‌توان با ارزآوری حاصل از گل در برابر صادرات نفت افق گشایی کرد.

صاحب‌خبر -

محمود ساجدی، مجری طرح کشت گل محمدی در نوش‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز کشت گل و به‌طور خاص توسعه کشت گل محمدی و فرآوری محصولات متنوع از آن مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و گل‌کاری هنوز سنتی و تجربی است.

وی افزود: حاصل جمع هزینه‌های ضایعات گل، بی‌توجهی به فرآوری گل، فروش فله‌ای محصول و خام‌فروشی گل و غفلت از تنوع در کاشت گل آمار بالایی از خسارت‌های اقتصادی است که باید مورد توجه مسئولان و فعالان بازار گل، قرار گرفته و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنند.

مجری طرح کشت گل محمدی در نوش‌آباد، افزود: گردشگری گل، یک فرصت خلق درآمد برای گل‌کاران و مناطق کشت گل است، اما محدود به جشنواره‌هایی شده که ظرف چند ساعت مردم دور هم جمع شده و در نهایت بدون ارزش افزوده برای کشاورزان تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: حضور گردشگران داخلی و خارجی از صبحگاه برای تماشای گل‌چینی و حتی مشارکت در این امر و معرفی ظرفیت‌هایی که از گل توسط بهره‌برداران خلق می‌شود، یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند به ماندگاری گردشگر کمک کند.

ساجدی گفت: گل مناطق کویری مثل نوش‌آباد و ابوزیدآباد، زودتر از سایر مناطق کوهستانی به دست می‌آید و به‌عنوان محصول نوبرانه است، بنابراین باید مسئولان به گونه‌ای قیمت‌گذاری کنند که مثل دیگر میوه‌های نوبرانه به نفع گل‌کاران باشد.

وی اظهار کرد: استقبال کشاورزان از توسعه گلستان‌ها، با شرایط کمبود آب و ضرورت کشت جایگزین، نیازمند آن است که صنایع فرآوری محصولاتی مثل غنچه، اسانس و عطر نیز توسعه پیدا کند.

گل‌های مرغوب را ترویج کنند

یکی از گلکاران کاشان نیز به ایسنا گفت: خریداران گل، این محصول را مدت‌دار خریداری می‌کنند که این روش پرداخت برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و باعث خسارت برای گل‌کارانی می‌شود که دستمزد کارگر را به صورت نقد پرداخته‌اند.

علی صبحی با اشاره به تأثیر دما بر فرآیند برداشت گل، اظهار کرد: منطقه برزک و اطراف آن، محل تولید ۴۰ درصد گل است، اما دیرتر از دیگر مناطق به دست می‌آید و کارخانه‌داران، گل را به قیمت ارزان‌تر از مناطق کویری می‌خرند و باعث خسارت به کشاورز می‌شوند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات گل‌کاران، قیمت یکسان برای گل است، در حالی که کیفیت گل هر منطقه متفاوت است و انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه‌، کیفیت گل‌ها را در آزمایشگاه تعیین کرده و گل مرغوب را ترویج کنند.

می‌توان با ارزآوری حاصل از گُل در برابر صادرات نفت افق گشایی کرد

گلاب‌گیری سنتی یک راهکار برای تقویت اقتصاد کشاورزان است

همچنین یکی از گلاب‌گیران سنتی کاشان گفت: گلاب‌گیری سنتی یک راهکار برای تقویت اقتصاد کشاورزان ساکن روستاها است و ثروت مستقیم به روستاییان می‌رسد در نتیجه موجب توسعه گردشگری روستاها می‌شود.

علی حسان اظهار کرد: گل‌چینی و گلاب‌گیری سنتی در منطقه پهناور کاشان، از اول اردیبهشت‌ در مناطق کویری شروع می‌شود و تا تیرماه در مناطق کوهستانی ادامه دارد که می‌تواند رونق اقتصادی کل منطقه فرهنگی کاشان را تحت اثر داشته باشد.

وی افزود: حمایت از گل‌کاران با ارائه تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان، آموزش مستمر گل‌کاران و به‌روزرسانی دانش آنها و شناسایی بازارهای جدید از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به اقتصاد کشاورزی کمک کرده و موجب توسعه کشت گل و افزایش درآمد حاصل از تولید گل شود.

این گلاب‌گیر سنتی، تصریح کرد: برداشت به موقع گل محمدی، باعث کیفیت محصول می‌شود و تأخیر برای زمان برداشت گل از شاخه، باعث اُفت شدید کیفیت گلاب و اسانس آن می‌شود، زیرا گل محمدی پس از شکفته شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر رنگ آن سفید شده و می‌ریزد.

حسان تأکید کرد: گلستان‌های کاشان به‌صورت خرده مالکی است، در حالی که اگر مسئولان به فکر توسعه اقتصاد گل هستند باید گلستان‌های یکپارچه را با تشویق مناسب گل‌کاران توسعه بدهند در غیر این صورت این مزیت کاشان را به دیگر مناطق ایران واگذار خواهیم کرد.

راه‌اندازی اولین کارخانه فرآوری غنچه گل محمدی

همچنین رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان به ایسنا گفت: توسعه کارخانه‌های فرآوری گل محمدی، فرصتی برای رشد تولید با مشارکت بخش خصوصی است که می‌تواند موجب شکوفایی اقتصاد بخش کشاورزی شود.

نادر مزینی اظهار کرد: راه‌اندازی اولین کارخانه فرآوری غنچه گل محمدی به ظرفیت ۲۰ تن در روز، برنامه‌ای برای حمایت از گل‌کاران منطقه کاشان به خصوص در بخش سردسیر این شهرستان است.

وی افزود: گل‌های بخش کویری زودتر به بار نشسته و مشتری بیشتری دارد، در حالی که گلستان‌های بخش کوهستانی که دیرتر محصول می‌دهد، دچار شرایط مازاد محصول شده و برای گل‌کاران از نظر قیمت فروش، صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین باید فرآوری شود.

می‌توان با ارزآوری حاصل از گُل در برابر صادرات نفت افق گشایی کرد

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، تأکید کرد: فرآوری گل محمدی با عنوان اسانس، غنچه، گل خشک و تولید عطر، می‌تواند باعث ارزش افزوده محصول شده و برای گل‌کاران صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد بر این اساس توسعه صنایع تبدیلی گل محمدی در قالب تولید شربت، پد، اسپری و بسته‌بندی کوچک گلاب مورد توجه قرار گرفته است.

مزینی تصریح کرد: سطح زیرکشت گل محمدی در منطقه کاشان به ۲۵۸۰ هکتار رسیده که بیش از ۴۰ درصد آن در بخش برزک و مناطق کوهستانی است، به همین علت، کیفیت بسیار بالایی داشته، ارگانیک بوده و مورد استقبال بازار جهانی است.

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: اسانس گل محمدی، مهم‌ترین ماده اولیه در عرصه صنعت عطرسازی است و برای تولید لوازم‌آرایشی، عطر و داروهای افسردگی، بی‌خوابی، حساسیت پوست و عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مؤثر است.

وی تصریح کرد: غنچه گل محمدی ایران، به علت خشکی آب و هوا، بدون آفت بوده و بدون سم‌پاشی رشد می‌کند، بنابراین خاصیت بیشتر و کیفیت بهتری دارد و یکی از اثرات شگفت‌انگیز آن، کمک به درمان آلزایمر است.

مزینی تأکید کرد: گل محمدی و گلاب کاشان با فرهنگ مردم عجین بوده و از جنبه‌های وجود بازار جهانی برای صادرات، اشتغال‌زایی با سرمایه اندک و جاذبه‌های گردشگری در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما