شناسهٔ خبر: 66372260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مبارزه با عوامل خسارت زا در مزارع گندم و جو مازندران

مبارزه با عوامل خسارت زا در ۱۴۱ هزار هکتار مزارع گندم و جو استان مازندران انجام شد

صاحب‌خبر -

مبارزه با عوامل خسارت زا در مزارع گندم و جو مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران. سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران از مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۴۱ هزار و ۴۰۸ هکتار مزارع گندم و جو استان خبر داد.

فرید بیگی درباره مبارزه شیمیایی با عوامل خسارتزا در مزارع گندم و جو استان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۴۱ هزار و ۴۰۸ هکتار مزارع گندم و جو استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۲۷ هزار و ۳۰۴ هکتار مزارع گندم استان، افزود: با آفات در ۵ هزار و ۶۲۵ هکتار از مزارع گندم استان مبارزه شد که ۵ هزار و ۲۳۲ هکتار آن علیه حلزون، ۳۴۰ هکتار با سوسک سیاه زابروس و ۵۳ هکتار با کرم مفتولی بود.

بیگی با بیان اینکه با علف‌های هرز در ۶۳ هزار و ۲۷ هکتار مزارع گندم مبارزه شد، اضافه کرد: با علف‌های هرز پهن برگ در ۲۰ هزار و ۳۲۹ هکتار، کشیده برگ در ۲۲ هزار و ۸۱ هکتار و توام (دومنظوره) در ۲۰ هزار و ۶۱۷ هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم استان با استفاده از ۱۲۸ هزار و ۳۸۹ لیتر/کیلو سموم گرانستار، توفوردی، تاپیک، پوماسوپر، آکسیال، آتلانتیس، آپیروس، لنتور، آتللو، تیفیس و ویکیلیس صورت گرفت.

بیگی ادامه داد: مبارزه با بیماری‌ها در ۵۸ هزار و ۶۵۲ هکتار مزارع گندم استان انجام شد که هزار و ۴۶۷ هکتار علیه سپتوریوز برگی، ۱۶ هزار و ۶۳۱ هکتار زنگ زرد، ۱۴ هزار و ۸۱۴ هکتار با سفیدک سطحی، ۹ هزار و ۱۴۰ هکتار با لکه برگی‌ها، ۶۲۵ هکتار با لکه قهوه ای، ۱۵ هزار و ۲۳۱ هکتار با فوزاریوم خوشه و ۷۴۴ هکتار علیه لکه خرمایی بود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع جو استان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، گفت: مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۴ هزار و ۱۰۹ هکتار مزارع جو استان انجام شد.

وی با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفت حلزون در هزار و ۲۷۲ هکتار مزارع جو استان، افزود: علیه علف‌های هرز کشیده برگ در ۲ هزار و ۱۹۳ هکتار، پهن برگ در ۴ هزار و ۳۷۹ هکتار و دو منظوره در ۸۲ هکتار و با بیماری‌های سفیدک سطحی در هزار و ۴۲ هکتار، زنگ زرد در ۷۳۱ هکتار، لکه خرمایی در ۵۹۴ هکتار، سپتوریوز برگی در ۳۹۲ هکتار، فوزاریوم ۳۶۰ هکتار، زنگ قهوه‌ای در ۴ هکتار و توام در ۸۵۹ هکتار مزارع جو استان با استفاده از سموم تیلت، فولیکور مبارزه شیمیایی شد.

نظر شما