شناسهٔ خبر: 66365315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آیین نامه طبیعت گردی و آفرود تدوین شد؛ منتظر ساماندهی باشیم یا محدودیت؟

صاحب‌خبر -

آیین نامه طبیعت گردی و آفرود جهت تشکیل کارگروه ملی در این موضوع توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

جزئیات مربوط به آیین نامه طبیعت گردی و آفرود که توسط هیئت وزیران در تصویب‌نامه‌ای 12 ماده‌ای در روز 15 فروردین آماده شده بود، در قالب ابلاغیه‌ای توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور به وزارت‌خانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و البته سازمان حفاظت از محیط زیست ابلاغ شد.

ابلاغ آیین نامه طبیعت گردی و آفرود توسط معاون اول رئیس جمهور

در آیین نامه طبیعت گردی، علاوه بر مصادیق فنی با هدف حفاظت از محیط زیست ایران، به مظاهر فرهنگی این فعالیت‌ها نیز پرداخته شده است.

بر اساس آیین‌نامه مورد بحث، مناطق مجاز برای طبیعت‌گردی عبارتند از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست شامل پارک‌های طبیعی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده؛ مناطق تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی مانند اراضی جنگلی، مراتع، بیابان‌ها، کویرها و غیره؛ مناطق تحت نظارت سازمان زمین‌شناسی مانند زمین بوستان‌ها یا ژئوپارک‌ها و مناطق تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی مانند محدوده‌های میراث طبیعی ملی و محدوده‌های تاریخی طبیعی.

آیین نامه طبیعت‌گردی و آفرود آیین نامه طبیعت‌گردی و آفرود

در بخش دیگری از آیین نامه طبیعت‌گردی و آفرود به ایجاد کارگروه‌های ملی و استانی طبیعت‌گردی اشاره شده و بر این اساس، ترکیب اعضای این کارگروه‌ها متشکل از نماینده سازمان حفاظت محیط زیست (معاونت محیط زیست طبیعی)، نماینده وزارت جهاد کشاورزی (رئیس سازمان منابع طبیعی)، نماینده وزارت صمت (رئیس سازمان زمین شناسی)، کارشناس طبیعت‌گردی، دستیار وزیر گردشگری در امور مردمی‌سازی و نماینده دیگر دستگاه‌های مربوطه به تناسب موضوع مورد بررسی در کارگروه خواهد بود و ریاست کارگروه را نیز نماینده وزارت میراث بر عهده خواهد داشت.

وظیفه کارگروه‌های ملی و استانی طبیعت‌گردی، تدوین دستورالعمل‌های آفرودسواری یا بیراهه‌نوردی در عرصه‌های طبیعی و نیز تهیه پیوست‌های فرهنگی برای ساماندهی تورهای طبیعت‌گردی خواهد بود. از سویی، مسئولیت صدور مجوز برای فعالیت گردشگری موسسات گردشگری با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

از دست ندهید:
ساخت اولین موتور بنزینی ۶ سیلندر بومی در ایران ۶ مورد از جذابترین دسته دنده های خودرو که تا به حال ساخته شده است + عکس و ویدیو چری تیگو ۹ پلاگین هیبریدی معرفی شد + مشخصات فنی و قیمت شاسی بلند جدید مدیران خودرو هوندا وزل در برابر کیا سلتوس؛ مقایسه شاسی بلندهای جدید بازار ایران

برچسب‌ها:

نظر شما