شناسهٔ خبر: 66363433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایش هنر خوشنویس سیستانی در سعدیه شیراز

زاهدان - ایرنا - مردم هنر دوست شیراز در هفته بزرگداشت سعدی میزبان هنرمند خوشنویس سیستان و بلوچستانی بودند تا با گوشه‌ای از توانمندی‌های هنرمندان این استان آشنا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هنرمند خوشنویس سیستان و بلوچستان بار سفر بسته تا با برگزاری نمایشگاه "تقریر عشق" ضمن عرض ارادتش به استاد سخن، سفیر فرهنگی داشته‌های غنی فرهنگ و هنر استانش باشد، بیراه نیست که هنر، زبان گویای تمامی ملت هاست، چون بی آنکه کلامی بر زبان جاری کند ارتباطی بین انسان ها را میسر می‌سازد، هنرمند با آنچه خلق می‌کند، فیلمی را به نمایش می گذارد یا داستانی را آغاز می‌کند که مخاطب به وسعت فهم هنری اش از آن بهره مند می‌شود. هنر به تنهایی آثار ملموس و متعددی را به همراه دارد اکنون هنرمندی با هنرش سفیر مهربانی هم استانی هایش در شیراز شده است.

سیستان و بلوچستان در دهه های اخیر به سبب کم لطفی رسانه هایی که اخبار منفی اش را بیشتر منتشر کرده اند، اگرچه با بسیاری از شاخص‌های توسعه فاصله دارد اما آنچه ظلم مضاعف نسبت به این استان است و کمتر دیده شدن هنر اساتید صاحب نامی است که اگر در هر گوشه دیگری از کشورمان به فعالیت مشغول بودند تا این میزان از مهجوریت در رنج نبودند.

با این پیشینه نچندان خوشایند، یکی از خوشنویسان استان، که بیش از سه دهه از زندگی اش را به فعالیت تخصصی در عرصه خوشنویسی مشغول بوده و بیش از دو دهه نیز تدریس این هنر قدسی را در انجمن خوشنویسان زاهدان دنبال می‌کند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس و انجمن خوشنویسان زاهدان توانسته نمایشگاه "تقریر عشق" را در جوار آرامگاه شیخ اجل، سعدی شیرازی برگزار کند، تا در هفته بزرگداشت استاد سخن، میزبان علاقه مندان به هنر خوشنویسی در شهر شعر وادب و فرهنگ و هنر باشد.

نمایش هنرِ هنرمند خوشنویس سیستانی در سعدیه شیراز

آثارم را بدون قصد فروش به نمایش گذاشتم

استاد انجمن خوشنویسان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشنویسی هنری مقدس است و خوشنویسان عشق و ارادت ویژه‌ای به سعدی شیراز دارند. تعداد آثار این نمایشگاه ۳۰ اثر خوشنویسی از اشعار و غزلیات سعدی شیراز است که آماده کردن این آثار یک سال طول کشیده و بالاخره پس از ۲ سال پیگیری توانستیم همزمان با ایام گرامیداشت روز شاعر بلندآوازه زبان پارسی این نمایشگاه را با حضور خوشنویسان در کنار مقبره سعدی شیرازی برپا کنیم.

احمد بستانی در پاسخ به اینکه آثارش به فروش هم رسیده است یا خیر تصریح کرد: تعداد زیادی از مردم شیراز و مسافران که از این نمایشگاه دیدن کردند، درخواست خرید آثار را داشتند اما بنده نمایشگاهم را به قصد فروش آثارم برگزار نکرده ام چون این ۳۰ کار یک مجموعه کامل را تشکیل می‌دهد و به عبارتی فروش چند تابلو، این مجموعه را از هم می‌پاشد و در نظر دارم این آثار را به چاپ برسانم.

وی از خوشنویسی به عنوان هنری متعالی یاد کرد و گفت: هنر خوشنویسی، هنری است که در ابتدا با روح انسان سرکار دارد و پس از آن وابستگی بسیار شدیدی به خلقیات آدمی دارد، خوشنویسان سخنان ناب، ابیات حکیمانه و احادیث ارزشمند را نگارش می‌کنند، از همین رو است که روح و روان هنرمند خوشنویس با خوانش و نگارش این سخنان پیرایه می‌شود.

این استاد خوشنویس خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما استعدادهای نهفته و بکری در سیستان و بلوچستان داریم که اگر به آن‌ها به آن‌ها توجه شود، شور گسترده‌ای را در عرصه خوشنویسی برپا خواهد کرد در واقع سالها خوش نویسان این استان توانسته اند صاحب مقام‌های نخست کشوری در زمینه خط شکسته و نستعلیق اما به سبب کم لطفی رسانه‌ها این هنر همچون بسیاری هنرهای دیگر از مهجوریتی دردناک و قابل تأمل برخوردار است.

نمایش هنرِ هنرمند خوشنویس سیستانی در سعدیه شیراز

انگاره‌های منفی به دست هنرمندان تغییر می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان درباره برگزاری نمایشگاه تقریر عشق در شیراز اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به سبب تنوع زیست، قومیت، فرهنگ و حتی مذهب داشته های غنی بسیاری دارد اما متاسفانه در سایه اخبار منفی بسیاری که در دهه های مختلف از این استان مخابره شده، چهره مطلوبی از استان در اذهان ساکنان سایر استان ها ترسیم نشده، یکی از ماموریت‌های دستگاه‌های فرهنگی استان تغییر همین نگاه‌هاست.

علی سرگزی ادامه داد: به همین سبب و با هدف معرفی توانمندی‌های شاخص فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان سلسله برنامه های فرهنگی این چنینی به صورت مداوم در استان‌های مختلف برنامه ریزی، پیگیری و اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: همه ما به این نکته واقف هستیم که یکی از مهمترین دلایل رشد و کسب مدارج برتر رشته های هنری بهره گیری از توان، اندیشه، تخصص و تجارب اساتید صاحب نام آن رشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به اشاره به اینکه برگزاری چنین برنامه هایی زمینه بهره گیری از تخصص و تجارب اساتید صاحب نام در سراسر کشور را فراهم می‌کند بیان کرد: سوای آن با تبادل تجربیات سایر علاقه مندان رشته های هنری نیز از توان و تخصص اساتید استان بهره مند می شوند.

وی خاطرنشان کرد: هنر قدسی خوشنویسی در سیستان و بلوچستان به سبب قدمت آن و با تلاش و همت اساتید آن رشد نسبتا مطلوبی داشته است، افتخار کسب درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران برای سه هنرمند فعال در این عرصه از سویی و برگزیده شدن اساتید خوشنویسی استان در جشنواره ها و رقابت های متعدد کشوری و حتی بین المللی خود به تنهایی نشان می دهد که این استان از ان استان هایی است که در عرصه خوشنویسی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

به گفته سرگزی آموزش در اکثر رشته‌های هنری حرف اول را می‌زند و عمده ی فعالیت‌های در دست اقدام و انجام شده بیشتر در این حوزه تعریف می‌شود اما در کنار آموزش فراهم کردن فرصت تبادل تجربیات و بهره گیری از تخصص اساتید کشوری و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی که ضمن معرفی هنر خوشنویسی به عموم مردم، سطح خوشنویسی سیستان و بلوچستان را نیز به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، احمد بستانی در سال ۱۳۵۵ در روستای هنر پرور کرباسک دیده به جهان گشوده است. او خوشنویسی را از سال ۱۳۶۶ با معلم دینی خود به صورت مکاتبه‌ای آغاز کرده و با ذوق و استعدادی که در این زمینه داشته پس از کسب چندین مقام در مراحل منطقه‌ای و استانی در سال ۷۶ از انجمن خوشنویسان ایران مدرک ممتاز را کسب می‌کند وی از سال ۱۳۸۰ تصدی مدرسی شعبه زاهدان را به دست می‌آورد، این هنرمند خوشنویس استان از سوی انجمن خوشنویسان کشور در سال ۱۴۰۰ به درجه استاد تمامی نائل آمده است.

وی خوشنویسی را در محضر اساتیدی چون حسنعلی بستانی، عزیزالله مولایی، میر محمد علوی، هادی صفاکیش، استاد محمد حیدری و محمد سعید نقاشیان فرا گرفته است.

نظر شما