شناسهٔ خبر: 66361299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

استان‌ها و نمایشگاه کتاب تهران-۳۱

برپایی هم‌زمان نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت حضوری و مجازی یک فرصت همگانی است

گلستان – مدیر انتشارات شهدای نینوا با اشاره به اینکه امسال با ۵۲ عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند، گفت: برپایی توأم نمایشگاه به‌صورت حضوری و مجازی فرصتی را ایجاد کرده که آثار ارائه‌شده به‌راحتی در اقصی نقاط کشور به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سید حسن حسینی نژاد: انتشارات شهدای نینوا به‌عنوان زیرمجموعه کنگره بزرگداشت ۴ هزار شهید استان گلستان و تنها ناشر وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه نینوا استان گلستان، از ابتدای تأسیس با مسئولیت سرهنگ پاسدار سید مجتبی کریمی در سال ۱۳۹۴ مجوز نشر را دریافت کرد و تا به امروز آثار متعددی را در حوزه‌های مختلف ایثار و شهادت روانه بازار نشر کرده است.

انتشارات شهدای نینوا تا امروز ۵۲ عنوان کتاب را روانه بازار نشر کرده است و از ابتدای سال جاری با توجه به اینکه هنوز در آغازین روزهای اردیبهشت‌ماه به سر می‌بریم؛ تنها یک عنوان کتاب را چاپ کرده و ۴ اثرش در انتظار فیپا قرار دارد.

در آستانه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با زینب ترابی، مدیرمسئول انتشارات شهدای نینوا که دارای دکترای ادبیات فارسی است و سابقه تألیف بیش از ۳۰ عنوان مقالات علمی پژوهشی و تألیف و ویراستاری بیش از ۴۰ اثر را در کارنامه دارد به گفت‌وگو نشستیم.

ترابی که حدود ۲۰ سال است در عرصه‌های فرهنگی و دانشگاهی قلم می‌زند و حدود ۱۰ سال سابقه مدیریت واحد ادبیات و انتشارات را دارد و در طول تک‌تک سال‌های دوران تحصیلات دانشگاهی تا زمان فراغت از تحصیل، همواره به‌عنوان دانشجوی نخبه تحصیلی و ممتاز علمی در مجامع دانشگاهی مطرح بوده و تقدیرنامه‌ها و جوایز ارزشمندی در این حیطه دریافت کرده است، درباره نحوه حضور در نمایشگاه در سال جاری و ادوار گذشته و موارد مرتبط با حوزه نشر در اکنون و آینده مواردی را مطرح کرد که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

- حضور انتشارات شهدای نینوا در نمایشگاه امسال چگونه است؟

پس از دریافت مجوز نشر، حضور فعالی در نمایشگاه‌های حضوری و مجازی داشتیم. دو دوره حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چند دوره در نمایشگاه‌های استانی و نیز ۳ سال متوالی شرکت مجازی در نمایشگاه کتاب تهران داشته‌ایم و در سال جاری نیز به هر ۲ شکل حضوری و مجازی مشارکت خواهیم داشت.

در نمایشگاه امسال با ۵۲ عنوان کتاب متنوع برای گروه‌های سنی مختلف مشارکت خواهیم داشت و درروند ثبت‌نام مشکل خاصی نداشتیم و همکاری قابل‌تقدیری توسط متصدیان امر صورت گرفت.

-نمایشگاه کتاب را در ادوار حضورتان چگونه دیده‌اید؟

تجربیات حضور در نمایشگاه کتاب، به‌ویژه در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران که سالانه برگزار می‌شود برای ناشران بسیار ارزنده و پربار است. طی سال‌های حضور در نمایشگاه فیزیکی افتخار دیدار با بسیاری از نویسندگان شاخص، مسئولان حوزه فرهنگ و کتاب، دیدار با همکاران، به‌ویژه ناشران مطرح و برجسته، آشنایی با بسیاری از ناشران بزرگ و کسب تجربه از محضر اساتید نشر، از درخشان‌ترین جلوه‌هایی بود که با آن مواجه شدم.

همچنین شرکت در فعالیت‌های متنوع فرهنگی در حوزه کتاب نظیر جلسات نقد، نشست‌های ادبی، پرسش و پاسخ‌های زنده، معرفی اثر، جشن امضای نویسندگان، رونمایی از کتاب، پویش کتاب‌خوانی و این قبیل فعالیت‌های زنده و پرتکاپو از ویژگی‌های ممتاز نمایشگاه‌های حضوری است که حال و هوای کتاب و کتاب‌خوانی را در ایام برپایی نمایشگاه بسیار زنده و پویا نگه می‌دارد.

از سویی دیگر حضور خبرنگاران عرصه کتاب و مسئولان کشوری و پخش برنامه‌های متنوع از صداوسیما، رادیو، فضاهای مجازی و مواردی ازاین‌دست هم نیز در تهییج و جلب نگاه علاقه‌مندان به کتاب و حضور پررنگ در نمایشگاه همواره مؤثر و چشم‌نواز بوده است.

-بخش مجازی نمایشگاه کتاب را چگونه تجربه و ارزیابی کرده‌اید؟

تجربه شرکت فعال در نمایشگاه‌های مجازی نیز نشان می‌دهد این اقدام، حرکت بسیار مبارک و پسندیده‌ای است که استقبال بسیار زیادی از آن صورت گرفته و نقطه قوت این سبک برگزاری نمایشگاه در آن است که آثار چاپ‌شده به‌راحتی در اقصی نقاط کشور به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.

ما به‌عنوان یکی از ناشران فعال در حوزه کتاب کودکان با موضوع دفاع مقدس، بازخورد بسیار زیادی در این مورد داشتیم و کتاب‌های ما از مبدأ شهرستان گرگان به استان‌های چون بوشهر، سیستان و بلوچستان، جزیره قشم و بسیاری از شهرهای دور و نزدیک ارسال و توزیع شد.

جا دارد اشاره‌ای داشته باشم؛ پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب که تأکید بر رساندن کتاب به دست مخاطب دارند، ما نیز در این عرصه توفیق داشتیم که تجربیات بسیار موفقی را پشت سر بگذاریم و امیدوارم در سال جاری نیز استقبال باشکوهی در هر ۲ شکل حضوری و مجازی توسط مخاطبان فهیم و علاقه‌مند انجام شود.

-نشر دنیا به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، جای انتشارات شهدای نینوا در این بازار نوپا کجاست؟

در مورد الکترونیکی شدن صنعت نشر من هم معتقدم اما باید اذعان کرد این اقدام مانند هر تغییر دیگری، نقاط ضعف و قوت مختص به خودش را دارد. لکن آنچه مبرهن است آن بوده که با توجه به زندگی در عصر ارتباطات و گسترش اَپ‌های مجازی و تنوع روزافزون این قبیل فناوری‌ها، گریزی از این شکل اقدامات نیست.

ازاین‌رو که در مصرف مواد اولیه کاغذ و لوازم چاپ، صرفه‌جویی خواهد شد بسیار ارزشمند است؛ زیرا گذشته از مباحث زیست‌محیطی و حمایت از طبیعت، قیمت کتب نیز به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این به نفع مخاطب است.

اما بااین‌همه به اعتقاد این‌جانب هیچ‌چیز نمی‌تواند جای کتاب‌های چاپی را پر کند و در دست داشتن کتاب و مطالعه صفحات کاغذی کتاب حس بسیار شیرین و گرم و دل‌نشینی به خواننده القاء می‌کند که هیچ‌گاه این حس در شکل الکترونیکی درک نمی‌شود. ضمن آنکه به دست گرفتن کتاب و ارائه در اماکن عمومی، به گسترش فرهنگ مطالعه نیز کمک خواهد کرد.

ما در انتشارات شهدای نینوا در بخش نشر الکترونیکی تاکنون اقدام خاصی انجام نداده‌ایم، اما به‌یقین این شکل نشر نیز در دستور کار انتشارات قرار دارد و بنا داریم طی ماه‌ها و سال‌های آتی با شتاب بیشتری به این سمت نیز حرکت کنیم.

-سخن پایانی؟

انتظار ما به‌عنوان ناشر از مسئولان این است که همکاری بسیار نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری با ناشران داشته باشند؛ به‌ویژه ناشران تخصصی که بیش از ناشران عمومی نیاز به دیده شدن و معرفی دارند.

از سویی دیگر ما به‌عنوان ناشران شهرستانی هرساله برای تهیه تجهیزات نمایشگاهی و تزئینات غرفه نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم که می‌طلبد مسئولان امر بسیاری از تجهیزات و ملزومات اولیه مانند قفسه مناسب، میز و صندلی و این قبیل ابزارهای اولیه را به میزان کافی و به‌صورت امانت در اختیار ناشران قرار دهند تا از این منظر مشکلی برای ناشران ایجاد نشود.

همچنین در پایان جا دارد که اشاره‌کنم که در حال حاضر تمام تمرکز من در خط مقدم انتشارات بر آن است که آثار چاپ‌شده در حوزه ایثار و شهادت بدون تحریف و با حداقل میزان خطا و به بهترین شکل ممکن در اختیار مخاطبان قرار بگیرد تا ضمن جلب رضایت حق‌تعالی و شهدای گران‌قدر تا حد امکان حق مطلب در مورد رشادت‌ها و دلاور مردی‌های شهیدان و ایثارگران ادا شود و فردای قیامت شرمنده خون‌های مطهرشان نباشیم و در این مسیر شعار ۴ هزار شهید و ۴ هزار کتاب را سرلوحه برنامه خود قرار داده‌ایم.

نظر شما