شناسهٔ خبر: 66360456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: اعلام جشن پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بی‌موقع بود

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه گفت: اعلام بی‌موقع و زودهنگام جشن پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در سال‌های گذشته موجب بروز مشکلاتی چون عدم تداوم عملیات بازسازی در این مناطق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدطیب صحرایی روز شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور و رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برگزار شد، افزود: ما وارث بعضی اقدامات سال های گذشته هستیم که در یک محدوده زمانی باید انجام می شد ولی این اقدامات انجام نشده از این رو باید به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین و پررنگترین این اقدامات ماجرای زلزله استان کرمانشاه است که بعد از زلزله سال ۱۳۹۶ می توانستیم شاهد اقداماتی بهتری در استان باشیم که امروز شاهد آن نیستیم و با اعلام بی موقع جشن پایان بازسازی مناطق زلزله زده متاسفانه هنوز ده ها ساختمان دولتی و عام المنفعه از فرمانداری و بخشداری ها، آموزش و پرورش و ادارات مختلف گرفته تا حتی مساجد، بازسازی کامل نشده و قابلیت استفاده ندارند.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: بسیاری از این ساختمان ها از ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند ولی به همین صورت باقی مانده اند، حتی اماکنی مانند آموزش و پرورش شهرستان ثلاث باباجانی که هیچ اتفاقی در آنها نیفتاده است و هرکسی آنجا را برای اولین بار ببیند تصور می کند که به تازگی تخریب شده است.

صحرایی گفت: حتی راه آهن استان برای آنکه خدمات رسانی مطلوب و کاملی به مردم داشته باشد برای تکمیل به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که همه این موارد هم اینک بر هزینه های سربار استان سنگینی می کند و حل این مشکلات نیاز به یک بروزرسانی دارد.

وی افزود: استان کرمانشاه به لحاظ شرایط اقلیمی خاص خود با خطراتی همچون زلزله، سیل، آتش سوزی منابع طبیعی، حوادث کوهستان و پدیده ریزگردها مواجه است از این رو برای مقابله با همه این حوادث باید از یک آمادگی مطلوب برخوردار بود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بزودی شاهد شکل گیری مرکز تخصصی آموزش امداد و نجات کوهستان در این استان خواهیم بود یادآور شد: علاوه بر این استان کرمانشاه به یک قطب منطقه ای امداد و نجات هلال احمر در غرب کشور تبدیل خواهد شد که در نتیجه شاهد حضور حداقل سه فروند بالگرد و انبارهای پشتیبانی این جمعیت در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون یک مجموعه متراکم و چند بُعدی در مناطق زلزله زده استان داریم که می تواند موجب گشایش بسیار بزرگی در زندگی مردم این مناطق باشد که یکی از این موارد امهال تسهیلات مناطق زلزله زده است که با توجه به عدم توانایی مردم در بازپرداخت مداوم این تسهیلات باعث شده آنها قادر به استفاده از سایر تسهیلات اعطایی به این مناطق نباشند.

صحرایی افزود: علاوه بر این ساختمان هایی در این مناطق وجود دارد که دارای پیشرفت فیزیکی خوبی هستند ولی به دلیل عدم توانایی در تکمیل آن به صورت نیمه تمام باقی مانده است که در صورت پرداخت تسهیلات ویژه ای به این دسته از مردم شاهد تکمیل این بناها خواهیم بود.

وی همچنین بر حل مشکل ساماندهی رودخانه آبشوران، تکمیل خط لوله پساپ واحدهای صنعتی، لایروبی رودخانه ها و اختصاص تجهیزات لازم به واحد امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر و واحد اطفای حریق منابع طبیعی استان نیز تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بیش از ۱۰۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما