شناسهٔ خبر: 66359418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

حمایت دانشگاهیان کشور از خیزش دانشگاهیان آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

دانشگاهیان دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان و اساتید بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و اساتید، بیانیه‌های جداگانه‌ای صادر و حمایت خود را از این اعتراضات اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، متن بیانیه دانشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

تجمع دانشگاهیان اهواز در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا

دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های اهواز تجمعی را در حمایت از خیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا برگزار می‌کنند.

امروز شنبه، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های اهواز تجمعی را در حمایت از خیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی برگزار می‌کنند.این تجمع در ساعت 13 در درب اصلی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد.دانشگاهیان اهواز با این اقدام، همبستگی خود را با دانشجویان و اساتید آمریکایی که اخیراً در اعتراض به جنایات اسرائیل تجمع کرده‌اند، نشان می‌دهند.

هجوم پلیس آمریکا به دانشگاه بی‌سابقه است/ فروپاشی شعارهای دروغین آزادی‌خواهی آمریکا

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: نهاد دانشگاه همواره محلی برای عدالتخواهی و آزاداندیشی در مسائل ملی و جهان بوده است، آمریکا از یک سو شعار آزادی‌خواهی می دهد؛ اما در اقدامی بی‌سابقه شاهد هجوم به محوطه و کلاس‌های درس هستیم، حضور نظامیان در دانشگاه و اخراج و دستگیری اساتید و دانشجویان در محیط آموزشی اقدامی خلاف قوانین آموزشی در جهان است.

اقبال شاکری، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مطالبات برای توقف جنگ غزه در آمریکا اظهار کرد: در جریان جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌گناه غزه و نیروهای مقاومت، غرب عصاره و ریشه‌های فرهنگی خود را در عدم محکومیت جنایتکاران، عدم حمایت از مظلومان و جلوگیری از آزادی بیان نشان داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: نهاد دانشگاه همواره محلی برای عدالتخواهی و آزاداندیشی در مسائل ملی و جهان بوده است، آمریکا از یک سو شعار آزادی خواهی می دهد؛ اما در اقدامی بی‌سابقه شاهد هجوم به محوطه و کلاس‌های درس هستیم، حضور نظامیان در دانشگاه و اخراج و دستگیری اساتید و دانشجویان در محیط آموزشی اقدامی خلاف قوانین آموزشی در جهان است.

وی با بیان اینکه نظام دروغین و وعده‌های پوشالی فرهنگ آمریکایی از هم پاشید، افزود: این اقدام بی‌سابقه پایانی بر ادعاهای حقوق بشری از سوی آمریکاست، این موضوع مهر تاییدی بر صحبت‌های ایران در خصوص استانداردهای دوگانه آمریکا است.

شاکری افزود: امیدوارم روند مقاومت مردم غزه و محور مقاومت ادامه یابد و شاهد پیروزی‌ مردم فلسطین بر رژیم غاصب صهیونیستی و فروپاشی این رژیم جعلی باشیم و علاوه بر آن مبارزات عدالتخواهان دانشجویان آمریکایی در حمایت از مظلومان جهان به سایر دانشگاه‌ها خواهد رسید.

وی افزود: دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا از دولت خود می‌خواهند که درآمدهای کشور را صرف حمایت از رژیم جنایت‌کار صهیونیستی و نسل کشی مردم غزه کنند، این خواست مردم آمریکا از نمایندگان‌ خود است؛ اما در همین شرایط نمایندگان مجلس سنا طرح کمک مالی به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تصویب می کنند.

شاکری گفت: اقدام نمایندگان آمریکا نشان داد که آنها نماینده مردم نیستند و به دنبال حفظ منافع اقلیتی از جامعه و رژیم صهیونیستی هستند.

بیانیه رئیس دانشگاه تهران در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا؛

رئیس دانشگاه تهران در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا، به دانشجویان بیدار این دانشگاه‌ها پیام داد.

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین و غزه عزیز مدتهاست که از مرزهای کشورهای محور مقاومت فراتر رفته و بویژه در کشورهایی که حاکمان‌شان با حمایت آشکار از ددمنشی‌های اسرائیل در غزه، نقطه سیاه دیگری بر عملکرد خود ثبت نموده‌اند، انسان‌های حق‌طلب و آزادی‌خواه به میدان آمده‌اند.

امروز اعتراضات ماه‌های اخیر مردم جویای نور و بری از ظلمت در کشورهای حامی رژیم خونخوار صهیونیستی، دیگر محدود به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نیست بلکه با شکلی منسجم‌تر، خود را در قالب شکل‌گیری و گسترده شدن اعتراضات و تجمعات دانشجویی در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد؛ اعتراضاتی که بی‌شک با ورود اساتید و دانشجویان، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیسم انداخته است.

مقابله با این اعتراضات دانشجویی، ضرب و شتم و دستگیری گسترده دانشجویان و هتک حرمت استادان دانشگاه در آمریکا و حتی تهدید و اجبار رؤسای دانشگاه‌ها به برکناری و استعفا، همه حکایت از تنگ‌تر شدن عرصه و باختن قافیه از سوی هیأت حاکم در کشور حامی اصلی رژیم اشغالگر قدس دارد و باطل‌السحر ادعاها و القاگری‌ها درباره آزادی آکادمیک در دانشگاه‌های این کشور است.

گسترده شدن اعتراضات در ده‌ها دانشگاه آمریکا و کشیده شدن زبانه‌های آن به دانشگاه‌هایی در انگلیس و فرانسه و …، با خطاهای محاسباتی که از سوی حکام این کشورها در قبال این حرکت صورت می‌گیرد، رژیم صهیونیستی و ایادی آن را در باتلاقی به مراتب دهشتناک‌تر و عمیق‌تر از آنچه در آن فرو رفته‌اند، می‌بلعد؛ و تازه این آغاز ماجراست.

در اندیشه ما "خون شهید جاذبه خاک را خواهد شکست و ظلمت را خواهد درید و معبری از نور خواهد گشود." آن زمان که می‌گفتیم عاشقان مکتب حاج قاسم سلیمانی، عاشق شهادتند و هر قطره خون یکایک شهدایی که تقدیم راه مقاومت می‌شود، مایه رویش انسان‌هایی بیدارتر و مصمم‌تر برای نهضت و تحکیم و تقویت گفتمان الهام‌بخش مقاومت در سراسر گیتی خواهد شد، وعده صادق آن یعنی همین به میدان آمدن استادان و جوانان دانشجو از هر دین و آئینی در قلب آمریکا و اروپا را قریب می‌دانستیم.

کشتار وحشیانه کودکان، زنان و مبارزان و مجاهدان در غزه و ناتوانی سازمان‌های بین‌المللی در متوقف ساختن جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی و حامیانش، موضع‌گیری‌های آزادگان دنیا را عالم‌گیر نموده و وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را رقم زده است.

اکنون که دانشجویان در آمریکا و اروپا، اراده خود برای ایستادگی در برابر ظلمت و سیاهی را فریاد می‌زنند و با وجود مقابله گسترده پلیس و دستگاه‌های امنیتی، نه تنها از مسیر خود منحرف نشده بلکه اعتراضات را گسترده‌تر نموده‌اند، به آنها پیام می‌دهیم که ما در ایران تجربه مقابله با جور را در دوران ستمشاهی داریم، دانشجویان و جوانان و استادان و فرهیختگان بسیاری در کشورمان هزینه داده‌اند تا نهضت به رهبری پیر روشن ضمیر انقلاب اسلامی ایران به نتیجه برسد.

امروز آرمان‌های انقلاب خمینی کبیر فراتر از مرزهای جغرافیایی و ملت‌ها رفته است و به برکت خون شهدا و هدایت‌های ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است و ای بسا هراس ایادی استکبار از امکان ملحق شدن شما به این اندیشه است که زورمندانه و با اعمال قدرت قهری در صدد تحدید و تهدید حرکت شما برآمده‌اند.

دانشجویان عدالت‌خواه و استادان پیشگام آزادی در آمریکا و اروپا؛ پیام ما را دریافت کنید، از پای ننشینید، رهایی هزینه دارد. ما دانشگاهیان ایران اسلامی به برکت خون شهیدان‌مان، آزادانه آرمان آزادی فلسطین را فریاد می‌زنیم؛ باشد که با ایستادگی و رادمردی، همپای همه آزادی‌خواهان جهان، سرافرازانه در جشن آزادی، شکرگزار باری تعالی باشیم، به یکدیگر سلام دهیم و به ارواح شهدای مقاومت درود فرستیم.

جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه گفت: این اعتراضات در واقع نشان‌دهنده سرایت انتفاضه و طوفان احرار به قلب آمریکا پایتخت‌های کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد رسانه‌ها و ماشین تبلیغاتی غرب نتوانستند جلوی بیدارشدن وجدان ملت‌ها را بگیرند.

 محمدحسن جوادی در خصوص تجمع حمایتی دانشجویان آمریکایی از مردم غزه اظهار کرد: با تداوم جنایت‌های وحشیانه صهیونیسم که با حمایت‌های مستقیم آمریکا و کشورهای غربی و سکوت کشورهای عربی انجام می‌پذیرد اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها در آمریکا و اروپا در اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده؛ ولی مسالمت‌آمیز، خواهان قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکا با رژیم کودکش صهیونیستی و عدم ارسال تجهیزات شدند.

وی ادامه داد: اما نیروهای امنیتی و پلیس به اتهام و بهانه عجیب یهودستیزی با ورود به دانشگاه‌ها به سرکوب و اعمال خشونت پرداخته و صدها نفر از دانشجویان و اساتید را بازداشت کردند این اقدامات به‌وضوح مخالف آزادی بیان و آزادی اعتراض ادعایی غربی‌هاست و برای عدم انعکاس جهانی این خشونت‌ها به دیوارکشی در اطراف محل‌های معترضین و تحصن‌کنندگان پرداختند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه عنوان کرد: این اعتراضات در واقع نشان‌دهنده سرایت انتفاضه و طوفان احرار به قلب آمریکا پایتخت‌های کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد رسانه‌ها و ماشین تبلیغاتی غرب نتوانستند جلوی بیدارشدن وجدان ملت‌ها را بگیرند.

وی گفت: تاریخچه و تجربه جنبش‌های دانشجویی در غرب نشان می‌دهد این جریان برخاسته از خواسته‌های بومی و ملی است و رنگ و بوی ضدیت با جنگ‌طلبی مثل جنگ ویتنام ضدیت با سیاست‌های امپریالیستی و مخالفت با کمونیسم و مبارزه با تبعیض نژادی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان مانند آنچه که در آفریقا جنوبی در حمایت از مبارزات نلسون ماندلا بسیار موفق و مؤثر بوده است.

جوادی تصریح کرد: این جنبش الان بار دیگر فعال شده تا آغازی باشد بر پایان نژادپرستی صهیونیسم، امیدواریم این بار هم بتواند به هدف بلند و حق‌طلبانه خود نایل شود.

وی خاطرنشان کرد: این جنبش دانشجویی ظرفیت جهانی‌شدن را دارد و حتماً آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش الهام‌بخشی داشته و دانشگاه‌های ایران و جهان اسلام می‌توانند هم‌صدا با آنها جنبش جهانی دانشجویی برای قطع ریشه صهیونیسم که همه قواعد بین‌المللی و انسانی را زیر پا گذاشته به پا کنند.

نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از دانشجویانی که شجاعانه علی‌رغم سرکوب شدید پلیس آمریکا، با تحصن و تجمع صدای مردم مظلوم غزه شدند و توقف نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی را خواستارند، نامه‌ای نوشت.

متن نامه مسعود میرزائی شهرابی به شرح زیر است:

همکاران محترم

دانشگاه‌های ما، به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری جهت تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند. ما در دانشگاه فردوسی مشهد، عمیقاً احساس می‌کنیم که باید نگرانی خود را نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه، و به طور مشخص تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل ابراز کنیم.

اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده است، عمیقاً نگران کننده است. این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی‌ ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می شود.

با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه، از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ما است که اقداماتی را که حقوق بشر را نقض می کند، محکوم کنیم، و در مورد این نگرانی‌های فوری و حیاتی جهانی، گفت‌و‌گوی باز را تشویق کنیم. به عنوان آموزگاران، ما باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت از آرمان‌ صلح و عدالت هستند.

 ما از همه دست اندرکاران می خواهیم که قاطعانه از این اصول حمایت کنند، تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی مجدداً تاکید کنیم.

 با احترام و دعوت به اقدام
 

نامه رئیس دانشگاه کاشان خطاب به رئیس دانشگاه کلمبیای آمریکا

دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های  آمریکا و اروپا در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه و همچنین محکومیت رژیم غاصب و ظالم اسرائیل به پا خواسته‌اند. متاسفانه پلیس وارد تعدادی از این دانشگاه‌ها شده و تعداد زیادی دانشجو را دستگیر کرده است. یکی از این دانشگاه‌ها که در حمایت از مردم غزه و محکومیت رژیم غاصب اسراییل پیشتاز بوده و تعداد زیادی از دانشجویانش توسط پلیس دستگیر شده اند، دانشگاه کلمبیا در آمریکا است. 
رئیس دانشگاه کاشان نامه‌ای خطاب به رییس دانشگاه کلمبیای آمریکا در این خصوص با ایمیل ارسال کرد که این نامه توسط رئیس دانشگاه کلمبیا اعلام وصول شد.

نامه رئیس دانشگاه میبد به رؤسای تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا

در پی دستگیری صد‌ها دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس آمریکا، عباس نیک‌نژاد رئیس دانشگاه میبد در حمایت از دانشجویان دستگیر شده و جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به رؤسای چندین دانشگاه آمریکا از جمله دانشگاه اوهایو، دانشگاه اِموری، دانشگاه کلمبیا و... نامه‌ای ارسال کرد.

متن نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا به شرح زیر است:

پروفسور می‌نوشه شفیق عزیز
رئیس دانشگاه کلمبیا،
خبر تأسف بار دستگیری تعدادی از دانشجویان دانشگاه شما توسط پلیس، باعث نگرانی شدید شده است. دانشجویان باید بتوانند روحیه عدالت خواهی خود را آزادانه بیان کنند. رژیم غاصب اسرائیل بیش از ۳۴۰۰۰ انسان بی‌گناه از جمله هزاران کودک و هزاران زن را عمداً به قتل رسانده است. دانشجویان نمی‌توانند این همه ظلم را تحمل کنند. همانطور که هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند تحمل کند.
نمی دانم چگونه حاضرید این صحنه‌های دلخراش را ببینید و سکوت کنید. دنیا از شما به عنوان یک دانشمند انتظار دارد که این جنایات را محکوم کنید و به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید. سزاوار نیست، دانشجویان را به دست پلیس بی‌رحم انداخت.لطفاً به احترام انسانیت، برای آزادی همه دانشجویان، پیگیری کنید و شخصاً به آن‌ها گل تقدیم کنید. لطفاً، فراموش نکنید که شما در مصر متولد شده‌اید.

پیام رئیس دانشگاه سمنان درخصوص تظاهرات ضد اسرائیلی دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

سیف الله سعدالدین، رئیس دانشگاه سمنان، در پی اعتراضات دانشجویی صورت گرفته علیه جنگ اسرائیل در غزه که در روز‌های اخیر در سراسر آمریکا و بخش‌هایی از اروپا روی داده است، پیامی صادر کرد. متن پیام به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
اعتراضات دانشجویی دانشجویان دانشگاه‌های مطرح آمریکا و اروپا در چند روز گذشته نشان داد که شعار رنگ و رو باخته دموکراسی و آزادی بیان، در دنیای غرب، خالی از محتواست. حضور نیرو‌های پلیس و استفاده از خشونت در برخورد با دانشجویان و استادان دانشگاه‌های مختلف آمریکا بار دیگر نشان داد که شنیدن صدای اعتراض دانشجویان در کشور‌هایی که دم از آزادی بیان می‌زنند، یک شوخی بزرگ است. حمله پلیس به دانشجویان و بازداشت استادان عدالت خواه آمریکایی و اروپایی که بر علیه همدستی در نسل کشی در غزه، اقدام انسان دوستانه انجام داده‌اند بار دیگر نشان داد که سردمداران و هیئت حاکمه آمریکا، حاضرند استادان و دانشجویان خود را قربانی‌امیال پست صهیونیست‌ها نمایند.

جنبش دانشجویان در دفاع از مردم مظلوم غزه و اعتراض علیه رژیم ستم پیشه در دانشگاه‌های هاروارد، ایندیانا، کلمبیا، ‌ییل و سایر دانشگاه‌های آمریکایی نشان می‌دهد که وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی تابند و بی‌شک صبح پیروزی نزدیک است.

اینجانب از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا حمایت و اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان را محکوم می‌کنم و نفرت و خشم و انزجار خویش را از اقدامات ددمنشأنه و وحشیانه رژیم جعلی و خونریز صهیونیستی ابراز می‌دارم.

بیانیه دانشگاه هنر در محکومیت بازداشت دانشجویان صلح طلب دانشگاه‌های آمریکا

دانشگاه هنر ایران در محکومیت بازداشت دانشجویان صلح طلب دانشگاه‌های آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است:
جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های ایالات مختلف آمریکا نتیجه‌ی آگاهی و بلوغ دانشجویان آزادی خواهی است که در مقابل چشمان کور حامیان رژیم کودک کش صهیونیست آرام ننشسته‌اند و با همراهی اساتید خویش صدای کودکان، زنان و مردان بی‌گناه غزه شده‌اند.
جنبشی ظلم ستیز، صلح طلب و بشر دوستانه که دانشجویان آزاده را از دانشگاه‌های کالیفرنیا تا تگزاس، در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آورده تا عاملان جنایت درغزه راوادار کنند که به نسل کشی پایان دهند.
جنبشی که با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور روبرو شده است.
دانشگاه هنر ایران ضمن اعلام حمایت و همراهی خود از حرکت بشردوستانه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و سایر کشور‌ها، هرگونه برخورد و سرکوب خشونت‌آمیز را محکوم کرده و خواستار آزادی هر جه سریعتر اساتید و دانشجویانی بازداشت شده است.

رئیس دانشگاه لرستان: سرکوب اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی آمریکا، رسوایی غرب در ادعای آزادی بیان است

رئیس دانشگاه لرستان گفت: سرکوب خشن اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا، نشان‌دهنده‌ی رسوایی بزرگ غرب در ادعای حقوق بشر و آزادی بیان است.

علی نظریدر برنامه زنده تلویزیونی سیمای استان لرستان با عنوان «روزانه»، تشریح کرد: حمایت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا از فلسطین و غزه، بیداری افکار عمومی جهانی را نشان می‌دهد.

 نظری توضیح داد: شاهد سرکوب خشن اساتید و دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا توسط حکومت این کشور هستیم؛ این موضوع، رسوایی بزرگ آمریکا و جهان غرب است.

وی بیان کرد: آمریکا ادعای احترام به آزادی بیان دارد؛ الان شاهد بازداشت اساتید و دانشجویان و امنیتی شدن فضای علمی دانشگاه‌های آمریکا هستیم؛ آمریکا در ادعای احترام به آزادی بیان، رسوای جهانیان شده است.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: امروز، افکار عمومی جهان علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی است؛ دانشجویان آمریکا علیه صهیونیسم جنایتکار به پا خاسته‌اند.

نظری، اظهار داشت: سرکوب دانشجویان معترض آمریکا گویای آن است که دولت آمریکا، حق اعتراض و انتقاد اساتید و دانشجویان را پذیرا نیست؛ آمریکا حامی صهیونیسم کودک‌کش و سرکوب کننده‌ی آزادی بیان است.

نظری تأکید کرد: آرمان فلسطین یک هنجار انسانی است؛ انقلاب اسلامی ایران، دفاع از این هنجار انسانی را فریاد زد.

وی افزود: مقاومت فلسطین و غزه و فعالیت‌های جبهه مقاومت در راستای تعالیم قرآن کریم است؛ ما وظیفه داریم از مستضعفان دفاع کنیم.

رئیس دانشگاه لرستان، بیان کرد: اعتراضات گسترده دانشجویی در آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی، نشانه جهانی‌شدن پیام حمایت از ملت مظلوم و مقتدر فلسطین است.

نظری، تبیین کرد: براساس تعالیم قرآن کریم، در نهایت، پیروزی از آن ملت مظلوم اما مقتدر فلسطین است و رژیم فرعونی صهیونیستی نابود خواهد شد.

 

نامه سرگشاده رئیس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های آمریکا 

متن نامه محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های ایالات متحده  به شرح زیر است:

در شرایطی که جهان علیه تجاوز و جنایات رژیم جعلی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به ستوه آمده و فریاد اعتراض خود را به گوش مجامع بین‌المللی رسانده است، خبر بازداشت و برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با صد‌ها استاد و دانشجوی معترض در دانشگاه‌ها مایه بسی تأسف و نگرانی شدید اینجانب گردید. 
رژیم جنایتکار صهیونیستی از ۷ اکتبر تا به امروز ده‌ها هزار انسان بی‌گناه از جمله هزاران کودک و زن بی‌دفاع را در حملاتی ناجوانمردانه به شهادت رسانده است و در این شرایط وخیم همه آزادگان جهان به ویژه اساتید و دانشجویان فهیم و خردمند سراسر جهان نمی‌توانند نسبت به این وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها بی‌تفاوت باشند و ظلم و قساوت رژیم جعلی اسرائیل را برنمی‌تابند. 
مایه حیرت است که شما به عنوان انسان‌هایی فرهیخته و دانشمند، نظاره‌گر این صحنه‌های دلخراش هستید و سکوت می‌کنید. امروز دنیا از شما به عنوان دانشمندان روشنفکر و برجسته انتظار دارد که جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه را محکوم کنید. 
شایسته نیست دانشجویان و همچنین استادان حق‌طلب و آزاده به طرزی بی‌رحمانه و خشونت‌آمیز به دست نیرو‌های پلیس مورد آزار و اذیت قرار گیرند و به سبب آزادی بیان و دفاع از مظلومان که حق مسلّم آنان است، بازداشت و زندانی و اخراج شوند. 
از شما استدعا دارم که به احترام انسانیت و با انگیزه بشردوستانه، امکان آزادی تمامی دانشجویان و استادان معترض به جنایات صهیونیست‌ها را فراهم و به عنوان انسانی فرهیخته و مدافع حقوق بشر از آنان دلجویی نمایید. 

 

پیام رئیس دانشگاه شاهد در محکومیت سرکوب اعتراضات دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه کلمبیا و سایر دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و توقف نسل‌کشی در غزه

چلداوی در پیامی سرکوب اعتراضات دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه کلمبیا و سایر دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه و توقف نسل‌کشی در غزه را محکوم کرد، متن این پیام به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
تجمعات اعتراضی دانشجویی و دانشگاهی در آمریکا، کانادا، فرانسه و سایر نقاط دنیا، نشانه نگرانی روز افزون وجدان‌های بیدار انسانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت هایی مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از جنایات جنگی و نسل کشی رژیم کودک‌کش اسرائیل در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین‌الملل است. این بیداری جهانی نویدی است بر آمادگی افکار و فطرت جهانی برای استقبال از منجی عالم بشریت حضرت حجه ابن الحسن امام زمان روحی له الفداء .
اینجانب سرکوب و بازداشت دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا علی‌الخصوص دانشگاه کلمبیا توسط پلیس آمریکا را محکوم نموده و عموم دانشجویان و همکارانم در دانشگاه‌های سرتاسر دنیا را به برگزاری تجمعات و حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت نسل کشی رژیم کودک‌کش غاصب صهیونیستی دعوت می‌کنم.
همکاران عزیزم در سرتاسر جهان:
جهان در آستانه تحولی بزرگ و آماده شدن برای ظهور حضرت مهدی و حضرت مسیح علیهم السلام می باشد. به شما نوید می‌دهم که دنیائی بسیار زیبا در انتظار همه ماست، دنیایی عاری از رژیم کودک‌کش اسرائیل و حامیان ستمگرش. اکنون تهی بودن شعار آزادی بیان توسط دولت ایالات متحده آمریکا بیش از پیش برای همگان نمایان شده است.
اکنون بیش از همیشه ناکارآمدی سازوکارهای بین‌المللی و شورای امنیت و سازمان ملل در پاسداری از صلح و امنیت جهانی آشکار شده است. لذا از جامعه علمی و همه وجدان‌های بیدار جهانی درخواست می‌کنم که منتظر اقدامات سیاسی بی‌اثر سازمان ملل و شورای امنیت ننشینند و با اقدامات عملی و ابراز عقیده در کف خیابان و دانشگاه‌ها، تحقیر و سرکوب و کشتار انسانیت در غزه و دانشگاه‌های آمریکا خصوصا دانشگاه کلمبیا را محکوم کنند.
به امید دنیائی بدون اسرائیل

 

نامه رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه به رئیس دانشگاه کلمبیا
عباس خاشعی سیوکی، رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه در نامه ای به شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش اسرائیل و کنترل خشونت علیه دانشگاهیان عدالتخواه را محکوم کرد.
 متن نامه به شرح زیر است:
پروفسور شفیق عزیز،
با اندوه و تأسف عمیق مطلع شدم که نیرو‌های انتظامی ده‌ها تن از دانشجویان عدالت خواه دانشگاه شما را به ناحق بازداشت کرده‌اند. این موضوع باعث نگرانی جامعه دانشگاهی شده و نیازمند اقدامات جدی و مستقل برای حفظ استقلال دانشگاه و حقوق دانشجویان آن است.
به عنوان رئیس یک دانشگاه، مسئولیت ما در این شرایط حساس حمایت کامل از حقوق انسانی و آزادی بیان دانشجویان و محدود کردن هرگونه فشاری است که بر آن‌ها وارد می‌شود. همچنین با توجه به ماهیت علمی و دلسوزانه جنابعالی، ‌امیدواریم با رهبری علمی و انسانی جنابعالی، اقدامات مقتدرانه‌ای در جهت جلوگیری از فشار‌های بی‌مورد بر دانشجویان و حفظ استقلال دانشگاه صورت گیرد.
لازم به ذکر است که این موج اعتراضات نه تنها با هدف جلوگیری از خشونت غیراخلاقی یک رژیم و جنایات آن علیه مردم مظلوم فلسطین است، بلکه پیامد بی‌ثباتی و بی‌عدالتی است که سال‌ها در این منطقه ادامه دارد. این وضعیت نیاز مبرمی به راهکاری منطقی و خلاقانه از سوی جامعه دانشگاهی دارد، راهکاری که منطبق بر اصول انسانی و اخلاقی و عاری از هرگونه فشار سیاسی باشد.
اجازه بدهید از نقل قولی جذاب از سعدی، یکی از شاعران فارسی زبان استفاده کنم: «بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند»‌امیدوارم با پایبندی به اصول انسانی و اخلاقی، دانشگاه‌های سراسر جهان بتوانند در راستای حقوق بشر و عدالت و جلوگیری از خشونت علیه کودکان، زنان، مردم مظلوم فلسطین و همه مردم مظلوم جهان به طور مؤثر تلاش کنند.
از توجه شما و اعتباری که به این مسائل می‌دهید متشکرم. ‌امیدوارم به زودی بهبود‌هایی در شرایط فعلی و تضمین حقوق و آزادی‌های دانش جویان حاصل شود.
 

بیانیه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه

موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با صدور بیانیه ای سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

عدالتخواهی جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان پوشالی دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است. دانشجویانی که غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده اند و هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد.

استمرار این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می‌دهد.

موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها که علی‌رغم خفقان ناشی از سلطه لابی های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم‌نوعان خود در غزه آمده‌اند از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهد تا این اقدامات سرکوبگرانه علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایالات متحده را محکوم کنند و دولت آمریکا را برای توقف نقض حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.

به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود.

 

بیانیه هیئت رئیسه دانشگاه علم و فناوری مازندران در محکومیت سرکوب شدید دانشجویان و اساتید حامی مردم مظلوم غزه بوسیله پلیس آمریکا

 متن بیانیه به شرح زیر است:

اسلام ابرقدرتها را به خاک مذلت می‌نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.( امام خمینی رحمه الله علیه)

با گذشت بیش از 200 روز از حملات وحشیانه رژیم منحوس صهیونیستی علیه مردم غزه که منجر به شهادت بیش از 34 هزار نفر از مردم بی‌گناه آن منطقه شده است، نه تنها از جانب کشورهای مدعی آزادی و حقوق بشر علیه این جنایات اقدامی صورت نگرفته است بلکه حمایت‌های مالی و پشتیبانی آنها از این رژیم سفاک در ادامه دادن به نسل کشی و جنایت علیه بشریت، به طرق مختلف انجام شده است.

در روزهای اخیر دانشجویان صلح خواه و آزاد اندیش دانشگاه‌های مطرح آمریکا و اروپا با اعلام حمایت خود از مردم مظلوم غزه در قالب تحصن و تجمعات دانشجویی بر سکوت خود پایان داده و علیه اقدامات سیاستمداران غربی قیام کردند.

برخورد شدید و سرکوب خشونت آمیز پلیس آمریکا و اروپا با دانشجویانی که تنها خواسته به حق آنها پایان بخشیدن بر جنایت علیه مردم منطقه غزه است، بار دیگر نشان داد که شعار آزادی بیان برای سرمداران کشورهای غربی ابزاری جهت توجیه جنایات خود علیه بشریت و ظلم و ستم علیه مظلومان عالم است.

دانشگاهیان دانشگاه علم و فناوری مازندران، ضمن محکوم کردن نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت خود را از اقدام شجاعانه و بشردوستانه دانشگاهیان سراسر جهان بویژه آمریکا و اروپا در دفاع از مظلومیت مردم غزه اعلام کرده و سرکوب اساتید و دانشجویان را که علیه اقدامات صهیونسیم جهانی به پا خواسته‌اند، قویاً محکوم می‌کند.

 

بیانیه رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در محکوم کردن رفتار غیرانسانی پلیس آمریکا با دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با صدور بیانیه‌ای، رفتار غیر‌انسانی پلیس آمریکا با دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه را محکوم کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

حقوق بشر آمریکایی در طول تاریخ و در برخورد با جریانات سیاسی، اجتماعی و نقدهای تشکل‌های سیاسی و همچنین در برخورد با کشورهای تحت ستم، به وضوح رفتار متناقضی را به نمایش گذاشته که از دیدگاه و تفکری غیربشردوستانه برمی‌خیزد.

از سوی دیگر جانب‌داری و دفاع از صهیونیست غاصب و جنایات آنها در غزه و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و مظلوم، نشان از عدم توجه این مدعیان و مدافعان دروغین حقوق بشر به حقوق انسانی مظلومان عالم دارد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن حمایت از دانشگاهیان و معترضان به سیاست‌های خشونت‌طلبانه و غیربشردوستانه آمریکا، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و رفتار غیر انسانی پلیس آمریکا با اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان را محکوم کرده و همدل و همصدا با جنبش‌های ضد صهیونیستی دانشگاهیان در آمریکا، خشم و نفرت خود از اقدامات ضد بشری رژیم غاصب اسرائیل و استکبار جهانی را اعلام می‌نماید.

 

اعلام حمایت دانشگاه جامع علمی کاربردی در حمایت از خروش دانشگاهیان

دانشگاه جامع علمی کاربردی در حمایت از خروش دانشگاهیان جهان علیه جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم بار دیگر دست تقدیر الهی حوادث را در منطقه و جهان به گونه‌ای رقم زد که پرده از تزویر کشور‌های مدعی دموکراسی، آزادی و حقوق بشر کنار رود تا چهره کریه آن‌ها از پشت این شعار‌ها نمایان شود. به راستی چه زشت است به کارگیری استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری و آزادی. دهه‌ها گوش جهانیان از طنین آزادیخواهی دروغین آمریکا و دنباله هایش کر شد و اکنون، پس از طوفان الاقصی و جنایات جنگی و نسل کشی رژیم نامشروع صهیونیستی، همان‌ها که این شعار‌های رنگارنگ را برای کنترل جهانیان ساخته اند، به ناگاه گوش هایشان، کر و چشمانشان از دیدن این همه جنایت کور و زبانشان لال شده است.

مگر جان انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد؟ مگر ارزش انسانیت به جغرافیا و تابعیت است؟ اگر نیست، چرا با کشته شدن ده‌ها هزار نفر انسان بی پناه و زن وکودک در غزه، صدایی از مجامع عریض و طویل بین المللی در نمی‌آید و در عوض وقتی جوانان دانشجو و اساتید دانشگاه‌های آمریکا بر حسب ندای وجدان انسانی خویش و بی هیچ بازی سیاسی و حزبی، صدای اعتراض پاک انسانی خود را که از دیدن وسعت سبعیت و ددمنشی به درد آمده است، سرمی دهند، مدعیان دروغین به اصطلاح رویای آمریکای بزرگ، شدیدترین سرکوب را نسبت به آنان روا می‌دارند؟ آیا این بود رؤیای شان؟ آیا پاسخ تظاهرات اعتراضی آرام و غیرمسلحانه، خشونت و تهدیدو بازداشت است؟

چگونه است که کمترین میزان از همین رفتار را از کشور‌هایی که آمریکا را مسلط بر مقدرات خویش نمی‌خواهند، برنمی تابند؟ آیا از نگاه ایشان ظلم و ستم هم به خوب و بد تقسیم می‌شود و قائل به ظالم خوب و بد هستند؟ حقیقتاً واقعه طوفان الاقصی علیرغم همه درد‌ها و سختی‌هایی که برای مردم مظلوم غزه داشته است، نقاب از چهره منافقان جهانی یعنی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی برداشت و حجت را بر همگان تمام کرد به طوری که با ده‌ها سال تلاش روشنگرانه امکان به دست آمدن چنین دستاوردی وجود نداشت.

با توجه به همین دستاوردهاست که امید به پایان اشغالگری و بیداد و ستم در دل انسان‌های آزاده شعله ور می‌شود. در همین راستا، ما دانشجویان، مدرسان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی -که مولود انقلاب کبیر اسلامی ایران است- ضمن اعلام انزجار خود از آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، همدردی خود را با مردم مظلوم غزه فریاد می‌زنیم و از اقدام شجاعانه همکاران دانشگاهی خود در آمریکا حمایت می‌کنیم و از دولت آمریکا می‌خواهیم هر چه زودتر اعمال فشار غیرانسانی بر روی دانشگاهیان را پایان دهد. از خداوند برزگ توفیق و پیروزی نهایی حق بر باطل و سربلندی آزادی خواهان جهان را آرزو داریم؛ و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون.

 

بیانیه دانشگاه تبریز در محکومیت بازداشت اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

 دانشگاه تبریز با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از خیزش اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم اساتید و دانشجویان را محکوم کرد. 
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 
دانشگاه‌های آمریکا و برخی دانشگاه های اروپا همچنان در حال پیوستن به خیزش عظیم دانشجویان بیدار این کشورها علیه جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در غزه هستند. 
دامنه اعتراضات به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با برخورد، سرکوب و دستگیری گسترده اساتید و دانشجویان توسط مدعیان دروغین دموکراسی و آزادی بیان که نام دموکراسی را یدک می‌کشند، مواجه شده است. 
نفوذ این جنبش دانشگاهی در آمریکا و اروپا در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به سرعت در حال گسترش است. اساتید و دانشجویان در این جنبش جهانی دانشگاهی و بشردوستانه در دفاع از کودکان، زنان و مردم مظلوم غزه به میدان آمدند تا عاملان جنایت در غزه را وادار به پایان نسل کشی و جنگ در غزه نمایند و همچنین این جنبش دانشگاهی خواستار محاکمه و مجازات سران رژیم صهیونیستی هستند. 
دانشگاه تبریز نیز همگام با سایر دانشگاه های کشورمان ضمن اعلام حمایت و همراهی خود از حرکت جنبش دانشگاهی، انسان دوستانه و بشردوستانه اساتید و دانشجویان دانشگاه های آمریکا و سایر کشورهای اروپا، هرگونه سرکوب خشونت آمیز پلیس آمریکا و دیگر کشورها را محکوم کرده و خواستار حمایت جهانی دانشگاهیان از این جنبش دانشگاهی است.

 

 

نظر شما