شناسهٔ خبر: 66358971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار درصد تصادفات زنجان در سال گذشته مربوط به موتورسواران بود

زنجان - ایرنا - رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان گفت: طی سال گذشته چهار درصد از مجموع تصادفات کل استان در جاده‌ها مربوط به موتوسواران بود که اغلب این تصادفات نسبت به داخل شهر به فوت راکبان منجر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ سرهنگ مهدی میناخانی روز شنبه در مراسم روز حمل و نقل و ایمنی، افزود:آخرین مورد تصادف منجر به فوت موتورسواران در جاده گرماب با برخورد ۲ دستگاه موتورسیکلت به وقوع پیوست که سه فوتی برجا گذاشت.

وی با بیان اینکه رعایت ایمنی موتورسیکلت اهمیت بسزایی دارد، اضافه کرد: این وسیله نسبت به خودرو بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه از تصادفات آن مورد توجه قرار گیرد.

این مسوول با بیان اینکه امروزه استفاده از موتورسیکلت به دلیل مزیت های فراوان به ویژه سهولت دسترسی آن بیش از گذشته است، اضافه کرد: هم اکنون کارخانجات کشور نیز موتورسیکلت های متنوعی را تولید می کنند که در مقایسه با خودرو قیمت پایین‌تری دارد.

میناخانی با بیان اینکه رغبت مردم به استفاده از موتورسیکلت بیش از گذشته افزایش یافته و همین مساله موجب بروز تصادفات در جاده ها به ویژه شهرها شده است، ادامه داد: طبق آمارها ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وسائلی که در کاهش صدمات هنگام تصادفات نقش اساسی دارد استفاده از کلاه ایمنی است، اظهار داشت: اغلب موتورسواران در هنگام تصادفات از ناحیه سر آسیب می بینند که همین مساله از نبود کلاه ایمنی ناشی می شود.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان با بیان اینکه در بررسی پرونده های پزشکی قانونی نیز صدمات وارده به سر در فوتی های تصادفات موتورسیکلت بیش از گذشته است، گفت: باید برنامه های پیشگیرانه در این خصوص عملیاتی شود که راهداری استان نیز اقدامات خوبی در ارتقای فرهنگ موتورسواری انجام داده است.

وی با بیان اینکه جمعیت راکبان در روستاها بیشتر است و به همین دلیل فرهنگ سازی برای گروه های هدف انجام می شود، گفت: کلاه ایمنی در حدود ۷۵ درصد از صدمات سنگین در تصادفات پیشگیری می کند و امیدواریم شاهد رعایت نکات ایمنی از سوی کاربران جاده ای باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان نیز در این جلسه، با بیان اینکه در هفته ایمنی حمل و نقل تلاش می شود حساسیت کاربران جاده ای را در خصوص ایمنی افزایش دهیم، گفت:رعایت نکات ایمنی به یک روز و یک سال اختصاص ندارد بلکه باید همواره فرهنگسازی لازم برای رعایت ایمنی در دستور کار قرار گیرد.

اصغر اسماعیلی افزود: برای داشتن یک حمل نقل ایمن باید راه مطمئن، وسلیه نقلیه با کیفیت، نیروی انسانی کارآمد و متبحر و از همه مهمتر آموزش بهینه را مورد توجه قرار داد.

نظر شما