شناسهٔ خبر: 66356256 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

توسعه روش‌های مدیریتی پسماندهای‌تر خانگی بر مبنای اقتصاد چرخشی

پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با همکاری پژوهشگران بین‌المللی از کشور‌های دانمارک و چین موفق به توسعه روش‌های مدیریتی پسماندهای‌تر خانگی بر مبنای اقتصاد چرخشی در دو کشور ایران و دانمارک شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علی متولی گفت: امروزه تولید مواد با ارزش افزوده بالا از ضایعات و پسماند‌های ترخانگی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه در جهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: تصفیه زیستی زباله‌های‌تر خانگی و تبدیل آن به اسید لاکتیک و انرژی زیستی یکی از فناوری‌های نوظهور در جهان بوده که در کشور دانمارک در حال استفاده است.

متولی اضافه کرد: طی پژوهش مشترک چند دانشگاه در کشور دانمارک به سرپرستی خوشنوسیان از دانشگاه دانمارک جنوبی با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، با استفاده از مدل اقتصاد چرخشی به بررسی اثرات زیست محیطی تولید اسید لاکتیک و انرژی زیستی از زباله‌های‌تر شهری در دو کشور ایران به عنوان نماینده اقتصاد‌های در حال توسعه و دانمارک به عنوان نماینده اقتصاد‌های توسعه‌یافته پرداختند.

وی ادامه داد: شواهد نشان‌دهنده این بود که علی‌رغم تأثیرات قابل توجه زیست محیطی مرتبط با مصرف انرژی‌های فسیلی در زنجیره مدیریت پسماند و محدودیت‌های زیرساختی، ایران می‌تواند با انتقال مدل اقتصاد فعلی مدیریت پسماند به مدل اقتصاد چرخشی تا سال ۲۰۳۰ از منافع بیشتری نسبت به دانمارک از نظر زیست‌محیطی بهره‌مند شود.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی مکانیک بیوسیستم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: این تضاد از این واقعیت ناشی می‌شود که مدیریت پسماند موجود در ایران به صورت دفن زباله‌ها بوده که به نظر می‌رسد احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهند داشت. بنابراین، هر سناریوی مدیریت جایگزین پسماند که به جلوگیری از اثرات زیست‌محیطی ناشی از دفن زباله کمک کند، می‌تواند در کشور ایران سناریو موفق‌تری باشد.

متولی گفت: در مقابل در حال حاضر در کشور دانمارک روش‌های تثبیت شده و پایدار خوبی در مدیریت زباله‌های زیستی، یعنی هضم بی‌هوازی وجود دارد. در عین حال بررسی تیم تحقیقاتی نشان از اهمیت همکاری بین‌المللی را برای اجرای رویکرد‌های اقتصاد چرخشی در کشور‌های در حال توسعه و همچنین تسریع تلاش‌های جهانی برای کاهش محیط زیست را نشان می‌دهد.

نظر شما