شناسهٔ خبر: 66355971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در واکنش به گسترش جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان در آمریکا؛

تحلیلگران مصری: سکوت کشورهای عربی شرم‌آور است/ بیداری وجدان مردمی در سراسر جهان

تهران- ایرنا- تحلیلگران مصری با اشاره به گسترش جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان در آمریکا، تاکید کردند که وجدان مردمی در سراسر جهان بیدار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، «عمر الشوبکی» تحلیلگر سیاسی مصری با اشاره به تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکایی گفت: آنچه دانشجویان دانشگاه کلمبیای آمریکا و اساتید آن انجام دادند، حماسه واقعی و شایسته تقدیر در برابر ماشین جنگی اسرائیل و جنایات کشتار جمعی آن و نیز گروه های فشار صهیونیستی است.

وی افزود: با وجود مواضع حقارت بار دولت ها، وجدان مردمی در سراسر جهان بیدار شده است.

«محمد عبدالمطلب» دیگر تحلیلگر و شخصیت آکادمیک مصری نیز بیان کرد: تظاهرات دانشجویی در آمریکا به شکل آشکاری، تناقض میان سران و مسئولان حامی کشتار جمعی علیه فلسطینیان و مردم به خروش آمده و محکوم کننده این جنایات را نمایان کرد.

تحلیلگران مصری: سکوت کشورهای عربی شرم‌آور است/ بیداری وجدان مردمی در سراسر جهان

وی افزود: این تحولات بارز تاییدی بر این نکته است که دنیا به دیدگاه جدیدی نیاز دارد و آن ضرورت گوش دادن به ندای مردم است. این حرکت به پیروزی موضوع عادلانه فلسطین خواهد انجامید.

این تحلیلگر و شخصیت آکادمیک به شدت به رژیم های عربی تاخت که مانع از برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین می شوند.

عبدالمطلب تاکید کرد: این تاسف بار و شرم آور است، زیرا اعراب و مسلمانان باید اولین مقابله کنندگان با اسرائیل بودند. آیا از انتفاضه دانشجویان آمریکایی در حالی که ما ساکت هستیم، شرم نمی‌کنیم؟

وی اضافه کرد: هر فعالیتی که از جنبش دانشجویی شروع شود، به تغییر اوضاع در کل دنیا ختم خواهد شد. چگونه به یک رژیم قانون شکن اجازه داده می شود که همه قوانین را زیرپا گذارد و ملتی را از بین ببرد؟ این سئوالی است که باید مطرح شود.

این تحلیلگر به دودستگی در میان کشورهای عربی نیز اشاره کرد و گفت: اگر کشورهای عربی متحد بودند، اوضاع این گونه نبود.

به گزارش ایرنا، استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور درباره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می کند.

اینگونه سرکوب های خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور و نیز نگرانی های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

تحلیلگران مصری: سکوت کشورهای عربی شرم‌آور است/ بیداری وجدان مردمی در سراسر جهان

نظر شما