شناسهٔ خبر: 66353504 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بیانیه «هیات علمی کلمبیا» علیه رییس دانشگاه به خاطر برخورد با دانشجویان و اساتید

صاحب‌خبر -

شفقنا- هیات علمی دانشگاه کلمبیا به خاطر حضور پلیس در محوطه دانشگاه و حمله به دانشجویان، از رییس این دانشگاه انتقاد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: با ادامه سرکوب دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا، اعضای هیات علمی این دانشگاه نخبگانی، از رییس دانشگاه به شدت انتقاد کرد. «نعمت مینوچه شفیق» با اعتراض بسیاری از دانشجویان، اساتید و ناظران خارجی به دلیل احضار پلیس نیویورک برای برچیدن چادرهایی که معترضان علیه جنگ اسرائیل در غزه در محوطه دانشگاه برپا کرده بودند، مواجه شده است.

پس از یک جلسه دو ساعته در روز جمعه، مجلس سنای دانشگاه کلمبیا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن شفیق به خاطر تماس با پلیس و تعطیل کردن اعتراض، آزادی آکادمیک را تضعیف کرده و حریم خصوصی و حقوق قضایی دانشجویان و اعضای هیئت علمی را نادیده گرفته است.
در این بیانیه آمده است: «این تصمیم نگرانی‌های جدی در مورد احترام ریاست دانشگاه به حکومت مشترک و شفافیت در فرآیند تصمیم‌گیری دانشگاه ایجاد کرده است.»

این قطعنامه یک کارگروه ایجاد کرد که گفته می‌شود بر «اقدامات اصلاحی» که سنا از ریاست دانشگاه انتظار دارد، نظارت خواهد کرد.

پلیس هفته گذشته بیش از 100 نفر را در محوطه دانشگاه کلمبیا دستگیر کرد و چادرها را از چمن اصلی پردیس منهتن مدرسه برداشت، اما معترضان به سرعت بازگشتند و دوباره چادرها را برپا کردند. از هفته گذشته تاکنون صدها دانشجو و چندین عضو هیات علمی از  دانشگاه کلمبیا تا کالیفرنیا بازداشت شده‌اند. معترضان خواستار قطع ارتباط مالی دانشگاه‌ها با اسرائیل هستند.

در همین حال روز جمعه حداقل 40 معترض در دنور در پردیس دانشگاه آرویا، دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور و کالج اجتماعی دنور دستگیر شدند. دانشگاه جورج واشنگتن در چند صد متری کاخ سفید نیز صحنه اعتراضات بود.  این اعتراضات به اروپا نیز کشیده شده و روز جمعه پلیس فرانسه مجبور شد برای جلوگیری از برخورد مدافعان و مخالفان اسرائیل در دانشگاه معروف ساینس پو وارد عمل شود.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما