شناسهٔ خبر: 66353061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

استان‌ها و نمایشگاه کتاب تهران-۲۷

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ تاثیرگذارترین رویداد در تقویت فرهنگ مکتوب

بوشهر – نویسنده و پژوهشگر جنوبی با اشاره به انتخاب هوشمندانه شعار سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مبنی بر نقش کتاب در ساختن جامعه، تأکید کرد: این رویداد یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رویدادهای فرهنگی در حوزه تقویت و توسعه فرهنگ مکتوب است.

صاحب‌خبر -

محمد مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توسعه فرهنگی گفت: بر همه روشن است که زیست بدون کتاب و مطالعه، زیستی ناقص و ابتر است. کتاب و کتابخوانی به اندازه‌ای مهم است که یکی از شاخص‌های اساسی توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود. به یقین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به بالا بردن کیفیت زندگی در جوامع تاثیر زیادی دارد که جامعه ما هم از این مهم مستثنی نیست.

وی تأکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد حوزه کتاب ایران، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رویداد فرهنگی در حوزه تقویت و توسعه فرهنگی مکتوب است.

مظفری در خصوص انتخاب شعار «بخوانیم و بسازیم» برای سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: شعار بسیار خوبی است که باید در همه امور زندگی ما جاری باشد. بی‌شک برای هر ساختگی باید آگاهی و دانش داشت و با مطالعه عمل کرد که در افزایش آگاهی و دانش‌اندوزی هم کتاب نقش پررنگی دارد. متاسفانه در کشور ما بسیاری از کارها بدون مطالعه انجام می‌شود که تبعات منفی هم برای ما داشته است. بنابراین این شعار را باید به بقیه بخش‌‎های جامعه هم تسری داد.

وی، شرایط حضور فیزیکی ناشران استانی را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های اخیر چندان رضایت‌بخش ندانست و افزود: شرایط برای حضور ناشران شهرستانی در این رویداد اصلاً مهیا نیست. از میان ۷۰ ناشر بوشهری فقط دو ناشر سال گذشته توانستند به‌صورت محدودی در نمایشگاه حضور پیدا کنند، آن هم با شرایط سخت. به نظر می‌رسد امسال هم به همین صورت باشد. چون ناشر بوشهری وقتی می‌بیند دردسرها و مخارج شرکت در نمایشگاه بیشتر از فروش و دیده شدنش است، تمایلی به شرکت در آن نشان نمی‌دهد.

مظفری درباره تاثیر نمایشگاه در برندسازی و معرفی پدیدآورندگان بومی گفت: برای برندسازی باید امکاناتش را داشته باشیم. یکی از روش‌ها و راه‌های مهم برندسازی همین نمایشگاه‌ها و غرفه‌های ایجادشده هر ناشر در نمایشگاه است؛ ولی وقتی زیرساخت و شرایط برای پدیدآورندگان بومی مهیا نباشد، نمی‌توان در این مسیر گام محکمی برداشت اما یقیناً نمایشگاه بزرگ کتاب تهران برای انتشارات بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر فرصت مهمی برای برندسازی خواهد بود.

نویسنده کتاب «تئاتر بیرونی» تأکید کرد: غرفه‌آرایی، ارتباط موثر با مخاطب، تعامل و ارتباط با فعالان حوزه صنعت چاپ و نشر، شبکه‌سازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی فعال جامعه، ارائه محتواهای جذاب و تولید آثار مورد نیاز جامعه از مهم‌ترین نکات در حوزه برندسازی است.

وی، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران را برای پدیدآورندگان و نویسندگان بومی فرصت بسیارخوبی دانست و افزود: زمینه آن را باید متولیان کتاب و فرهنگ فراهم کنند؛ چون شرایط برای حضور مستقل برای آنها فراهم نیست. یقیناً حضور فیزیکی نویسندگان و ناشران بوشهری در نمایشگاه ضمن معرفی آثارشان، می‌تواند فرصتی برای معرفی استان بوشهر و ظرفیت‌هایش باشد.

این نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر جنوبی به لزوم ایجاد فضایی برای تبادل نظر پدیدآورندگان استان‌ها با ناشران و دیگر نویسندگان اشاره و تصریح کرد: جشنواره‌های فرهنگی معمولاً بستر مناسی برای تبادل اندیشه‌ها هستند که نمایشگاه کتاب هم از این قائده مستثنی نیست. حضور پررنگ ناشران و نویسندگان در نمایشگاه می‌تواند به این امر کمک کند.

مظفری با تاکید بر اینکه خرید حضوری اگرچه فرصت مناسبی را برای همه مردم برای خرید راحت از نمایشگاه فراهم می‌آورد ولی خرید کتاب مستلزم آگاهی کامل از نوع و کیفیت اثر خریداری شده است، گفت: فروش مجازی فرصت نسبتاً بهتری برای ناشران بوشهری برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی را فراهم آورده، اما باز هم به‌نظر می‌رسد ناشران بوشهری تمایلی به حضور در این بخش هم ندارند و آمار شرکت‌کننندگان بوشهر در بخش فروش غیرحضوری موید این ادعاست.

وی یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه دو اثر از من به نام‌های «دی کرم» (نمایشنامه) و «ناقص حیات داوودی» که در خصوص زندگی و شعر یکی از شاعران هم‌استانی است و هر دو کتاب به همت انتشارات دریانورد منتشر شده‌اند، عرضه خواهند شد.

نظر شما