شناسهٔ خبر: 66352754 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

استان‌ها و نمایشگاه کتاب تهران- ۲۶

«بخوانیم و بسازیم» دو بال پیشرفت یک جامعه است/ نمایشگاه کتاب فرصتی برای تعامل نویسنده، ناشر و مخاطب

همدان - یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در همدان با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم»، گفت: جامعه‌ای پویاست که اهل خواندن و مطالعه باشد، اگر خواندن و مطالعه را از جامعه‌ای بگیریم انگار بال پرواز را از پرنده‌ای گرفته‌ایم پس مطالعه زیرساختی برای ساختن است.

صاحب‌خبر -

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مریم زرنشان متولد ۷ مرداد ماه ۱۳۵۴ شهر همدان، نویسنده و شاعر ادبیات داستانی کودکان و فارغ‌التحصیل کارشناس حرفه‌ای مدیریت امور فرهنگی، عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و عضو انجمن اهل قلم ایران است که تاکنون ۵۰ عنوان کتاب در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان را منتشر کرده است.

در آستانه برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبرنگار ایبنا با وی گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

- نمایشگاه کتاب چه تاثیری در معرفی و برندسازی نویسندگان دارد؟

نمایشگاه کتاب رویداد مهم فرهنگی و ادبی آثار مکتوب است که هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و فرصتی مغتنم برای نویسندگان و ناشران است.

ناشران با انتشار جدیدترین آثار در حوزه های مختلف به معرفی دستاوردهای خود پرداخته وفرصتی برای تعامل و رقابتی سالم در حوزه نشر است. از سویی دیگر کام نویسندگان با چاپ آثار جدید شیرین شده و در این فضای فرهنگی تعامل ناشر، نویسنده و مخاطب به خوبی مشهود است.

اگر ناشر و نویسنده هر دو صاحب نام باشند، این برندسازی اتفاق می‌افتد، کما اینکه ناشرانی هستند که با چاپ آثار فاخر و با کیفیت، چه از نظر محتوا و چه از نظر کیفیت چاپ در حال برندسازی هستند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصتی است که ناشران و نویسندگان برند خود را تثبیت کنند و با توجه به کیفیت کار برندسازی شکل می‌گیرد.

برندسازی کاری مستمر و زمان بر است. اینگونه نیست که ناشر یا نویسنده یک شبه برند خود را تثبیت و به جامعه نشر معرفی کنند بلکه حاصل سالها تجربه، مطالعه و پژوهش در حوزه نشر و نوشتن است.

- نویسندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه کتاب سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟

نمایشگاه فرصتی طلایی برای نویسندگان و ناشران است، نویسندگان مرکز با توجه به روابطی که دارند و دسترسی آسان‌تر به ناشران و امکانات بیشتر، راحت‌تر می‌توانند کتاب خود را چاپ کنند.

برای نویسندگان بومی و شهرستان‌ها فضا تنگ‌تر است و مسئله فرق دارد، اما در نمایشگاه کتاب این فرصت پیش می‌آید که ناشران و نویسندگان با همدیگر دیدار داشته باشند. برنامه‌های جنبی نمایشگاه که از سوی سرای اهل قلم و نهاد کتابخانه‌ها برگزار می‌شود در این راستا به تعامل ناشران و نویسندگان می‌انجامد.

ذائقه‌شناسی مخاطب برای نویسندگان هم حاصل همین نشست‌هاست، هرچند ممکن است با توجه به فضای مجازی تمام اینها اتفاق بیفتد اما آنچه برای ما مهم است ارتباط رو در رو و تنگاتنگ نویسنده، مخاطب و ناشر است.

از هر نظر که ما بخواهیم این رویداد را بررسی کنیم نشست‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی کتاب و توزیع آثار مکتوب همچنین ارتباطات رو در روی مخاطب ناشر و نویسنده از نقاط قوت نمایشگاه کتاب است.

چاپ آثار نویسندگان بومی به این صورت است که یا ناشر آنها بومی در نمایشگاه کتاب غرفه دارد و یا اینکه با یک ناشر صاحب نام و قوی در پایتخت این امر صورت می‌گیرد.

ناشرانی که برای آثار جدید رونمایی و جشن امضا می گیرند، و جلسات نقد برگزار می کنند با این کار تولیدات خود را معرفی کرده و به نویسنده احترام می‌گذارند. دیدار مخاطب و نویسنده بسیار اثربخش است و من این را بارها تجربه کردم زیرا ارتباط هر چه پررنگ‌تر باشد، انگیزه نویسنده برای آفرینش اثر قوی‌تر و توزیع و فروش اثر بیشتر می‌شود.

- شعار نمایشگاه سی و پنجم بخوانیم و بسازیم است، چطور می‌توان این شعار را تحقق بخشید؟

جامعه‌ای پویاست که اهل خواندن و مطالعه باشد اگر خواندن و مطالعه را از یک جامعه بگیریم انگار بال پرواز را از پرنده‌ای گرفته‌ایم. علم و عمل دو بال پرواز جامعه است و هر دو به یک اندازه برای پیشرفت جوامع نقش دارند. امید است با مطالعه و تخصص در هر جایگاه شغلی که هستیم برای پیشرفت و آبادانی ایران بکوشیم و برای کودکان خود الگوهای مناسبی باشیم.

نظر شما