شناسهٔ خبر: 66350460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چگونگی ممانعت آمریکا از نبرد

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان چگونگی ممانعت آمریکا از نبرد که برگرفته از یادداشت سوزان‌مالونی، معاون «اندیشکده بروکینگز» در فارن‌افرز است، نوشت:

سوزان‌مالونی، معاون «اندیشکده بروکینگز» و مدیر «برنامه ایران و خلیج فارس» در این اندیشکده که از مشاوران وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما نیز بوده، طی یادداشتی در «فارن‌افرز » به بررسی امکان‌مندی کاهش تنش بین تهران و تل‌آویو پرداخته است.

نویسنده «توقف عادی‌سازی اعراب و اسرائیل و اختلال در بازار انرژی» را دو پیامد منفی جنگ غزه برای آمریکا برشمرده که واشنگتن را به سوی تلاش برای پایان این نبرد سوق می‌دهد. در این شرایط، وی معتقد است که بروز یک درگیری مداوم بین ایران و اسرائیل، آمریکا را از چشم‌انداز پایان نبرد دورتر خواهد ساخت.

مالونی یکی از انگیزه‌های توقف درگیری تهران و تل‌آویو برای آمریکا را جلوگیری از سوق‌یابی تهران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای می‌داند.

تعبیر مالونی این است که ایران «حمله‌ای عامدانه بی‌اثر» انجام داده که مانع تشدید تنش شود، ولی قصد «تست سامانه پدافندی اسرائیل» را داشته است. ولی این اقدام احتمالاً راهبرد امنیتی اسرائیل مبنی بر «نبردی بین نبردها» را متزلزل ساخته و تل‌آویو را به نوع مواجهه دیگری سوق دهد. بنابراین «محورهای تنش‌زا افزایش یافته، آستانه تنش روندی صعودی داشته و احتمال اشتباه محاسباتی به طرز وحشتناکی بالا خواهد رفت».

نویسنده با اشاره به خطر «تلفات انسانی و هزینه‌های اقتصادی» ورود آمریکا به نبرد ایران و اسرائیل، به ایالت متحده توصیه می‌کند که ضمن افزایش بازدارندگی نظامی علیه ایران، اسرائیل را به سوی طرحی برای «فردای غزه» سوق دهد. هر چند مالونی با بیان اینکه این سیاست‌ها «به طور قطعی تهدید ایران برای اسرائیل را بین نمی‌برد و در نهایت سرنوشت آن در دست مردم ایران است»؛ به طور ضمنی و تلویحی، کاخ سفید را به سوی گزینه تغییر حکومت هدایت می‌کند.

بایدن در شرایطی که در آستانه رقابتی شدید قرار گرفته و از سوی دیگر تمرکز جدی بر کسب دستاوردی عینی در جبهه نبرد اوکراین دارد، امکان ورود مستقیم به منازعه نظامی ایران و اسرائیل را نخواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما