شناسهٔ خبر: 66348449 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران ایران، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

سال گذشته افغانستان خرید قابل توجهی داشت؛ بعد از ایران، بیشترین حجم تولید زعفران مربوط به افغانستان است / ایران بزرگترین تولید‌کننده و صادرکننده زعفران جهان است؛ حتی آن‌هایی که زعفران را می‌خرند و به صورت واسطه عمل می‌کنند نیز سراغ ایران می‌آیند

دبیر شورای ملی زعفران ایران درباره قیمت جهانی زعفران اظهار داشت: کالا‌ها دو قیمت دارند، اول قیمتی که به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، دوم قیمتی است که تولیدکننده به واسطه می‌دهد. طبیعی است که این دو قیمت خیلی اختلاف دارند. مثلاً شما خیلی راحت می‌توانید در اروپا چندین قیمت پیدا کنید. قیمت زعفرانی که به دست مصرف‌کننده در اروپا می‌رسد با قیمت وارد کنندگی تفاوت دارد. تا جاییکه من می‌دانم یک کیلو زعفران در اروپا زیر ۵ هزار دلار نیست در حالیکه صادرکننده به ۱.۸ هزار دلار هم با تلاش می‌فروشد. تفاوت این دو قیمت دست وارکننده، بسته‌بندی‌کننده و فروشنده جز جا به جا می‌شود. فروشنده جزئی زعفران در اروپا رقم بیشتری به خود اختصاص می‌دهند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زعفران به عنوان یک بخش مهم از کالاهای صادراتی غیرنفتی، چندسالی بود که درگیر خشکسالی شده بود. حالا با رفع این مانع، ایران با قدرت بیشتری به بازار جهانی بازگشته تا رقبای نسبی خود را سرجای خود بنشاند.

فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران ایران، درباره میزان تولید و صادرات زعفران به «انتخاب» گفت: تولید زعفران ما از تولید سال گذشته که 6 ماه گذشته تا تولید بعدی فاصله است و قابل پیش‌بینی نیست؛ البته بارندگی‌های خیلی خوبی داشتیم که محصول خوبی خواهیم داشت. بعد از دو سال خشکسالی احتمالاً بتوانیم به شرایط خوبی در سال 1403 برسیم. مسئول تولید و کشت نیز وزارت جهاد است. مصرف و فروش داخلی نیز آمار مشخصی ندارد. سال 1402 حدود 221 تن و چهل کیلو زعفران صادرات داشتیم. با توجه به میزان زعفرانی که ما در طی دو سال اخیر در خشکسالی داشتیم عدد خوبی است. اگر تولید ما بالا برود صادرات ما نیز بالا می‌رود. تقاضا برای زعفران ایرانی وجود دارد. ایران بزرگترین تولید‌کننده و صادرکننده زعفران جهان است. تمام تقاضا‌ها به سمت ایران است. حتی آن‌هایی که زعفران را می‌خرند و به صورت واسطه عمل می‌کنند نیز سراغ ایران می‌آیند.

وی در ادامه درباره کشور‌های خریدار زعفران ایران بیان کرد: کشور‌هایی که از ما زعفران عمده می‌خرند اسپانیا، چین، امارات و قطر است. سال گذشته افغانستان هم خرید قابل توجهی داشت. ما سال گذشته به 57 کشور صادرات زعفران داشتیم. بعد از ایران، بیشترین حجم تولید زعفران مربوط به افغانستان است. از افغانستان که بگذرد، دیگر کشور‌ها شامل هند درگیر زعفران هستند. البته مقداری کشت زعفران در هند کاهش یافته است.

دبیر شورای ملی زعفران ایران درباره قیمت جهانی زعفران اظهار داشت: کالا‌ها دو قیمت دارند، اول قیمتی که به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، دوم قیمتی است که تولیدکننده به واسطه می‌دهد. طبیعی است که این دو قیمت خیلی اختلاف دارند. مثلاً شما خیلی راحت می‌توانید در اروپا چندین قیمت پیدا کنید. قیمت زعفرانی که به دست مصرف‌کننده در اروپا می‌رسد با قیمت وارد کنندگی تفاوت دارد. تا جاییکه من می‌دانم یک کیلو زعفران در اروپا زیر 5 هزار دلار نیست در حالیکه صادرکننده به 1.8 هزار دلار هم با تلاش می‌فروشد. تفاوت این دو قیمت دست وارکننده، بسته‌بندی‌کننده و فروشنده جز جا به جا می‌شود. فروشنده جزئی زعفران در اروپا رقم بیشتری به خود اختصاص می‌دهند.

منوچهری درباره کشت و توزیع زعفران گفت: کشت و برداشت زعفران از برنج سخت‌تر است. کار کشاورزی به طور کلی ساده نیست. کاشت و برداشت و جداسازی زعفران با دست انجام می‌شود و نزدیک صد کیلو گل زعفران را باید پر کنید تا یک کیلو زعفران خشک بدهد. شما تصور کنید چندین هزار گل باید جداسازی شود. برداشت زعفران هم شرایط خاص دارد، بهترین زعفران باید قبل از طلوع آفتاب برداشت شود چون آفتاب عطر و طعم زعفران را می‌گیرد. بنابراین تلاش کشاورز این است که قبل از طلوع برداشت کند. گل زعفران هم بسیار ظریف است و اگر جداسازی نشود پژمرده می‌شود. علت گران بودن زعفران به خاطر همین است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما