شناسهٔ خبر: 66348364 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

حامد بیدی، کنشگر حوزه اینترنت، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

برنامه گسترش فیبر نوری ارتباط خاصی با سرعت اینترنت ندارد؛ نهایتاً با سیاست‌های فعلی موجب افزایش شبکه ملی اطلاعات می‌شود / فیلتر بودن گوگل پلی یک مسأله امنیتی برای کشور ایجاد کرده؛ بخشی از پازل کلی جدا کردن ما از اکوسیستم آی تی دنیاست / هرچیزی که باعث ارتباط و شبکه‌سازی شود از نظر وزارت ارتباطات مشکل است / آقایان بخواهند به نقطه مطلوبشان برسند، هیچ راهی ندارند جز قطع کامل اینترنت

حامد بیدی، مدیر پلتفرم کارزار و کنشگر اینترنت، درباره کاهش سرعت اینترنت و ادعا‌های وزارت ارتباطات گفت: مسئولین یاد گرفته‌اند که خیلی درباره اینترنت صحبت نکنند تا این طرف هم با کمتر بتوانیم حرفی بزنیم. وزارت ارتباطات همچنان برنامه‌اش ادامه فیبر نوری است و از نظر زیرساختی اتفاق مثبتی است، اما مسأله اصلی اینترنت ایران الزاماً زیرساخت نیست. هرچند اتفاق خوبی است، اما ارتباط خاصی به معنای سرعت اینترنت ندارد و نهایتاً با سیاست‌های فعلی و چشم انداز‌ها، موجب افزایش شبکه ملی اطلاعات می‌شود. بخش مهمی از اینترنت درگیر اخلال است و با فیلترشکن در درسترس است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محدودیت‌های اینترنت روز به روز بیشتر حس می‌شود اما وزارت ارتباطات مدعی بهبود شرایط است. با این وجود فیلترشکن‌ها نیز شرایط سختی پیش رو دارند و خبری از رفع فیلترینگ نیست.

حامد بیدی، مدیر پلتفرم کارزار و کنشگر اینترنت، درباره کاهش سرعت اینترنت و ادعا‌های وزارت ارتباطات به «انتخاب» گفت: مسئولین یاد گرفته‌اند که خیلی درباره اینترنت صحبت نکنند تا این طرف هم با کمتر بتوانیم حرفی بزنیم. وزارت ارتباطات همچنان برنامه‌اش ادامه فیبر نوری است و از نظر زیرساختی اتفاق مثبتی است اما مسأله اصلی اینترنت ایران الزاماً زیرساخت نیست. هرچند اتفاق خوبی است اما ارتباط خاصی به معنای سرعت اینترنت ندارد و نهایتاً با سیاست‌های فعلی و چشم انداز‌ها، موجب افزایش شبکه ملی اطلاعات می‌شود. بخش مهمی از اینترنت درگیر اخلال است و با فیلترشکن در درسترس است.

وی در ادامه در رابطه با شدیدتر شدن وضعیت فیلترینگ بیان کرد: چشم‌اندازی برای رفع فیلترینگ وجود ندارد و دسیکورد نیز فیلتر شد. کاربران زیادی در این شبکه فعال نبودند و عمدتاً کسانیکه درگیر بازی‌های اینترنتی بودند در آن فعال بودند اما این شبکه نیز فیلتر شد. در همین دولت پلتفرم‌های مشابه نیز فیلتر شده بود. هرچیزیکه باعث ارتباط و شبکه‌سازی شود از نظر وزارت ارتباطات مشکل است. با فیلتر شدن دیسکورد، عملاً می‌توان گفت آنچه رئیسی در مناظرات خود درباره بازی می‌گفت و از گیم بازی استفاده کرد، در عمل اتفاق دیگری رخ داد. هیچ چشم‌اندازی با این وجود برای رفع فیلتر دیده نمی‌شود.

مدیر پلتفرم کارزار درباره چالش‌های انحصاری و ضعف امنیت شبکه با اعمال محدودیت‌های بیشتر اشاره کرد: فیلتر بودن گوگل پلی یک مسأله امنیتی برای کشور ایجاد کرده و باعث شده همچنان بسیاری از گوشی‌ها آپدیت دریافت نکنند و بخشی از پازل کلی جدا کردن ما از اکوسیستم آی تی دنیاست. از طرفی شاهد گسترده‌تر شدن تولید گوشی‌های بی کیفیت داخلی هستیم که گوشی‌های چینی را با برند‌های داخلی به شکل وسیع تولید می‌کنند، در حالیکه به هیچ وجه تولید داخلی نیستند. این اتفاق بسیار نگران‌کننده است و شاید اتفاقی که در حوزه لوازم خانگی رخ داد، اینجا هم رخ دهد. ترکیبی از انحصار رسانه‌ای آن چیزیست می‌توان پیش‌بینی کرد. اتفاقی که در ایتا رخ داده و حتی کانال‌های ارزشی آن جا را نیز مسدود کرده‌اند و شرایط قطعاً بدتر خواهد شد. گوشی‌های موبایل اگر عمومی شود و واردات گوشی‌های خارجی ممنوع شود، وضعیت سخت می‌شود. با این رویکرد سایر ورژن‌های گوشی‌های هوشمند با عنوان حمایت از تولید داخلی، انحصار طلبی بیشتر می‌شود.

بیدی درباره ادعا قبلی خود مبنی بر مسدود کردن فیلترشکن‌ها با هوش مصنوعی گفت: نشانه‌ها و شواهد خیلی سخت به دست می‌آید و اکثر این صحبت‌ها گمانه زنی‌های فنی است؛ شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، پردرآمد و صاحب فناوری هستند. همانطور که نتیجه را می‌بینیم، همیشه فناوری‌های دور زدن این محدودیت‌ها، یک قدم جلوتر است و در نهایت اگر آقایان بخواهند به نقطه مطلوبشان برسند، هیچ راهی ندارند جز قطع کامل اینترنت! هر روزنه‌ای از شبکه جهانی اینترنت می‌تواند محل گریز از محدودیت‌ها باشد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما